Ska snart flytta in i vår nyköpta kåk och undrar lite över den bastuventilation som finns i huset idag (kåken är helt renoverad de senaste 6 åren - och allt i källaren är helt utbytt och nytt).

Ventilationen från bastun består av ett ventilationsrör som går ut från bastun (ut genom väggen till hallen - sticker alltså ut genom hallväggen fullt synlig) och längre upp på samma vägg finns ett annat ventilationsrör som går ut (utomhus eller om det var till FLVP). Min sambo hde inga frågor eller anmärkningar på detta - men ibland litar jag inte helt på hans omdöme, därför frågar jag er nu, är detta normalt? ???
 
Det är förmodligen rätt gjort, för oss så kommer ventilationen från bastun att gå ut i badrummet via en ventil uppe på ena väggen. (Nybyggt hus).
 
Jesca_j skrev:
Det är förmodligen rätt gjort, för oss så kommer ventilationen från bastun att gå ut i badrummet via en ventil uppe på ena väggen. (Nybyggt hus).
Tack!
Nu kan jag slappna av! ;D
 
Sitter till och från luft på samma vägg??? Var sitter aggregatet?
 
Norre skrev:
Sitter till och från luft på samma vägg??? Var sitter aggregatet?
Ojoj, nu är vi på överkurs här! :-[
Vad menar du med "aggregatet" ? Bastuaggregatet? Det sitter i bastun ;D ... det är alltså byggt ett basturum i en separat del av badrummet, alltså ett rum i rummet så att säga. Ventilationsröret från bastun går sen ut (från basturummet) genom väggen mellan badrum och hall. Och en bit längre upp på samma vägg går ytterliggare ett öppet ventilationsrör som går ut till antingen FLVP eller utomhus (minns ej exakt - vi har ju inte flyttat in än).
 
Jag är ingen expert, men jag gissar att du har en ventelation ut från badrumet, sen ahr du en ventilation in i bastun under agrigatet, för att tilsist ha en venteletion ut från bastun & den går ut i hallen, för att man ska kunna taq tilvara på bastuvärmen genom att den varma luften sugs in i FLVP. detta är det nog inge fel på. men du ska inte ha badrumets venteletion ut i nått annat rum & om det är ång bastu så ska du inte heller ha den ut i hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.