Hej!
Någon som har en aning om hur jag ska lägga tröskel på insidan av min nybytta ytterdörr. Tröskeln i dörrkarmen är sneddad i 45 grader ner mot golvet vilket gör det klurigt att sätta en vanlig tröskel utan att få en glipa mellan dörrkarmströskel och tröskelplattan. Bifogar bild så ni kan se hur det ser ut. Som ni ser på bilden är det glipan mellan de avsågade laminatplankorna och dörrkarmströskeln som ska täckas över så det blir tätt och snyggt.
Snett avskurna laminatplankor med en glipa vid en nedåtsnedd dörrkarmströskel vid en vit ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att svara på din fråga behöver man veta lite mer. Är tröskeln på bilden en integrerad del av karmen eller går den att ta bort? Vad är nivåskillnaden mellan laminatgolvets överkant och tröskelns botten? Vad är det svarta som ligger mellan dörren och tröskeln?
Lösningen är i princip att man byter ut den nuvarande tröskeln mot en ekbit som man figursågar runt karmen och som går in och täcker laminatbrädornas ändar. Eventuellt får man lägga flera ekbitar ovanpå varandra om man inte har tillgång till rätt maskiner.
 
justusandersson skrev:
För att svara på din fråga behöver man veta lite mer. Är tröskeln på bilden en integrerad del av karmen eller går den att ta bort? Vad är nivåskillnaden mellan laminatgolvets överkant och tröskelns botten? Vad är det svarta som ligger mellan dörren och tröskeln?
Lösningen är i princip att man byter ut den nuvarande tröskeln mot en ekbit som man figursågar runt karmen och som går in och täcker laminatbrädornas ändar. Eventuellt får man lägga flera ekbitar ovanpå varandra om man inte har tillgång till rätt maskiner.
- ja tröskeln är en del av hela dörrkarmen och går ej att ta bort.
- nivåskillnaden mellan tröskelns överkantoch laminatgolvets överkant är ca 3mm. Nivåskillnad mellan laminatgolvets över kant och tröskelns botten är samma som laminatplankornas tjocklek dvs 9 mm
- det svarta är en gummilist som tätar dörrspringan mot dörren

Jag har inte så mycket verktyg ska tilläggas. En cirkelsåg och en sticksåg, så något avancerat snickeri är uteslutet tyvärr
 
Om du inte vill såga bort tröskeln så återstår bara att tillverka en överbyggnad till denna.Det kan du göra genom att köpa en bit planhyvlad ek (så tunn som möjligt högst 15 mm) som är så lång att den går förbi karmarna fram till kvartsstaven och så bred så att den går från dörrbladets insida och täcker laminatbrädornas ändar. Såga ut den med hjälp av sticksåg. limma sedan ihop den med en annan eklist som tar upp höjdskillnaden mellan laminatgolvets och den befintliga tröskelns överkanter. Skruva fast denna överbyggnad till tröskeln och behandla den med t.ex. Osmo hårdvaxolja. En suverän ytbehandling som finns i små burkar.
 
M
henkku skrev:
Hej!
Någon som har en aning om hur jag ska lägga tröskel på insidan av min nybytta ytterdörr. Tröskeln i dörrkarmen är sneddad i 45 grader ner mot golvet vilket gör det klurigt att sätta en vanlig tröskel utan att få en glipa mellan dörrkarmströskel och tröskelplattan. Bifogar bild så ni kan se hur det ser ut. Som ni ser på bilden är det glipan mellan de avsågade laminatplankorna och dörrkarmströskeln som ska täckas över så det blir tätt och snyggt.
[bild]
Funkar det inte med en sådan där 90 graders plåtvinkel som finns på golv avdelningen i alla byggvaruhus? Du får kapa upp den så den får rätt längd och karva lite i den i kanterna så den passar precis och det inte blir några glipor.
 
Hade tröskeln varit lite högre i framkanten hade det nog funkat, men jag är tveksam i det här fallet. Risken är stor att man får en vass kant som man kan fastna i. Men det är möjligt kanske om plåten är vinklad neråt intill tröskeln. Lite svårt att bedöma med bara detta foto som underlag. I så fall måste du fylla i mellanrummet mellan tröskel och laminat med en träbit. Ta ett mer detaljerat foto och vik bort plasten eller vad det är.
 
kulle
Jag brukar sätta aluminiumlist på den typen av tröskel
Sätt först på fodren så du vet hur lång listen ska vara sen får du haka på båda sidor så listen täcker ända ut till fodret.
 
M
Jag bytte också min ytterdörr i somras och för att inte få just detta problem fick jag flytta regeln överst i hålet en bit uppåt. Är det "proffs" som bytt dörren så borde de ha insett att detta skulle hända och tagit hänsyn till det.
 
mnils skrev:
Jag bytte också min ytterdörr i somras och för att inte få just detta problem fick jag flytta regeln överst i hålet en bit uppåt. Är det "proffs" som bytt dörren så borde de ha insett att detta skulle hända och tagit hänsyn till det.
Att flytta upp den övre infästningsregeln är nog inte alltid "att bara" göra, kan nog kosta med än det smakar.
Kan ju behöva riva en hel del i både ytskikt och regelverk för att lösa det.
Är nog inne på samma spår som justusandersson, att ta en tunn ekbit att fixa detta med.
 
justusandersson skrev:
Hade tröskeln varit lite högre i framkanten hade det nog funkat, men jag är tveksam i det här fallet. Risken är stor att man får en vass kant som man kan fastna i. Men det är möjligt kanske om plåten är vinklad neråt intill tröskeln. Lite svårt att bedöma med bara detta foto som underlag. I så fall måste du fylla i mellanrummet mellan tröskel och laminat med en träbit. Ta ett mer detaljerat foto och vik bort plasten eller vad det är.
Jag gjorde en amatörmässig sprängskiss så att det är lättare att se förutsättningarna. Säg till om jag ska förtydliga något.

Sprängskiss som visar lager av ett golv med laminat, plastfilm och spånskiva samt nivåskillnad vid dörrkarmströskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser på bilden ligger laminatgolvets överkant något under dörrkarmströskelns överkant. Jag mäter nivåskillnaden till ca 3 mm.
 
Redigerat:
kulle
Se inlägg #7

Du skruvar ner i spånskivan

Schematisk illustration av snittet vid en dörrtröskel med komponenter märkta: plastfilm, nivålist, laminatgolv, dörrkarmströskel och spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Annars är det väl inte så svårt att hyvla eller såga till en utfyllnadsbit,
som passar att lägga mellan den sneda tröskeln och golvet?

Schematisk illustration av en golvstruktur med nivålist, dörrkarmströskel och underliggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Annars är det väl inte så svårt att hyvla eller såga till en utfyllnadsbit,
som passar att lägga mellan den sneda tröskeln och golvet?
Vilken funktion fyller utfyllnadsbiten, om det ändå ligger en aliminiumlist som täcker glipan? Är den till för att skruva fast aluminiumlisten i, tänker du?

Visa bilaga 198742
 
henkku skrev:
Vilken funktion fyller utfyllnadsbiten, om det ändå ligger en aliminiumlist som täcker glipan? Är den till för att skruva fast aluminiumlisten i, tänker du?

[bild]
Nej, naturligvis skall den att sättas där i stället för aluminiumlisten.
Al-listen skulle för övrigt vara både besvärlig, svår och vansklig att fästa snyggt på rätt ställe.
Och Al-listerna brukar inte vara något som bidrar till golvets skönhetsvärde precis.

(Grundat på egen erfarenhet.
Vi har inga trösklar, "rullatoranpassat",
och de där fem aluminiumlisterna är inte något man njuter av att se)
 
kulle
KnockOnWood skrev:
Nej, naturligvis skall den att sättas där i stället för aluminiumlisten.
Al-listen skulle för övrigt vara både besvärlig, svår och vansklig att fästa snyggt på rätt ställe.
Och Al-listerna brukar inte vara något som bidrar till golvets skönhetsvärde precis.

(Grundat på egen erfarenhet.
Vi har inga trösklar, "rullatoranpassat",
och de där fem aluminiumlisterna är inte något man njuter av att se)
Om du tittar på TS första bild, hur ska det kunna dölja ett kantigt golv som dessutom har fläkts från sågningen ?
Dessutom kan man inte lägga något stumt mot laminatgolvet då det måste kunna röra sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.