Va på hem och villa mässan i Göteborg idag, gubben jag pratade med i Nibe montern sa tveklöst bergvärme "den tjänar in sig självt, hö hö hö" och menade på att luft-vatten inte fungerade i verkligheten. Känder mer som han jobbade på en borrfirma och ville sälja hål.

Thermia killen kändes lite mer ärlig och rekomenderade faktiskt en Nibe F750/730 :O eller FTX+LVVP

:/

Plars, vad har du för FTX och LVVP? Jag kommer nog ha liknande siffror, kanske något längre värmebehov.

Jag har sammanställt ett Excel dok, men det ligger på jobbdatorn. Hur räknar man värmeåtervinning med en FLVP?
 
Johannes Carlsson skrev:
Va på hem och villa mässan i Göteborg idag, gubben jag pratade med i Nibe montern sa tveklöst bergvärme "den tjänar in sig självt, hö hö hö" och menade på att luft-vatten inte fungerade i verkligheten...
Tänk efter, så kanske du inser att han har (i alla fall delvis) rätt.

Frånluftvärmepumpen kom till när boverket ställde krav på ventilation.
OK, så vi måste dra ut X m3 rumsvarm luft, det låter oekonomiskt.
Men ja, då tar vi hand om energin i frånluften,
och använder den till att värma tilluften/värmeelementen/varmvattnet/golven: You name it :rolleyes:

Det förstår väl alla att detta är rena Ebberöds Bank?

I stället för att ta värmen från uteluften som i Luft/luft- eller Luft/vatten-värmepumpar, där man sänker utetemperaturen med kanske 0,01°C skall man värma upp luft, blåsa in den, suga ut den och sedan värma upp ny luft. Var kommer värmen ifrån?

Det blir lite extra kul när folk spekulerar i att minska luftflödet för att spara energi.
Men då blir det ju mindre varmluft till FLV-pumpen, så då måste elpatronen kicka in :( Osv
 
Jag tror inte på idén med frånluftsvärmepump. Ok du sparar några kronor i ventilationsinstallationen eftersom du tar in ouppvärmd luft via ventiler. Men vem vill göra det? FTX kan man inte köra ihop med FLVP.

Jag kör med ett Heru 100 FTX aggregat. Kostar strax under 20000 kr. Sedan tillkommer installationsmaterialet på ca 15000 kr. Även en injustering och kontroll tillkommer. Ca 2000 kr.

Värmepumpen är en IVT Air X på 5kW (minsta modellen). Det är egentligen en Bosch-pump. Kostade mig 99000 att installera. Går säkert att få billigare om man inte bor i Stockholm.

Det kan säkert vara så att bergvärme är effektivare över ett år jämfört med luft-vatten. Men om man antar att du kommer få väldigt låg förbrukning. säg under 3000 kWh/år till värmepumpen. Då kanske bergvärmen drar 2000-2500 kWh istället. Det kommer ta väldigt lång tid innan du sparar in den extra kostnaden för en bergvärmepump. De brukar vara 40-50000 kr dyrare (kostnaden för borrhålet). Men å andra sidan så slipper man ute-delen som en del anser är skrymmande (den låter knappt något alls).

Om 15-20 år när värmepumpen ska bytas ut så kan du ju ta en funderar över om det kanske är billigare i längden med vattenburen direktel. Jag har en förbrukning på ca 7700 Kwh. Min värmepump sparar mig alltså 5500 kWh. Om vi antar att elen kostar 1 kr så tar det mig ca 20 år att räkna hem pumpen. Håller den kortare så lönar det sig inte. Men å andra sidan ger jag hellre pengarna till tillverkarna av pumpen än mitt elbolag...
 
En FLVP är just en smidig installation. Jag accepterar inte tilluft via ventiler i fönstret, va på visning i ett nybyggt a-hus vallda för 2 veckor sedan, skitkul med kallras.. Men FLVP med värmd tilluft skulle vara okej för komfort t.ex. Nibe F470, F750+sam 40 eller Comfortzone EX50+T12.

T.ex F750 som ger frånluft -15 med okej cop ger ju "extravärme" så länge det är varmare än så men blir kanske mycket elpatron om det är kallt, det är iofs ganska sällan kallare än -5 här.

Nibes nya LVVP F2120 har ett scop på 4,85 vilket låter väldigt bra, dessutom har dom en Ftx som går att styra genom värmepumpens innedel/bvp. Frågan är väl om det är värt 40k extra mot en F470 :/

lite kyla genom ventilationsluften med möjlighet till extra konvektor kanske hade varit bra på sommaren? Det är väl det jag gillar med Nilans aggregat, en pryl som fixar allt
 
Plars "ouppvärmd luft via ventiler. Men vem vill göra det? FTX kan man inte köra ihop med FLVP." Det är just så som Nilan m fl arbetar och. likt konserverad gröt...... Det finns naturligtvis ännu värre "energispar i omlopp på marknaden, Uteluftspumpen Indol som många tror skall kopplas som en flvp, Soletair uteluftspump för varmvatten och som göms bakom en solfångarplåt och infra tak-eller väggvärme som lovar en 70%-ig värmebesparing, för att ta några ex.
 
Det går inte att sätta ett FTX framför en vanlig FLVP, t.ex. Nibe stänger av om inluften är lägre än 16 grader :/
 
Troligen kommer nog ingen heller att prova.Principen finns där dock. Enervent är en annan liknande pryl men fortfarande är det värmen i inomhusluften som innehåller den "energi" som kan återvinnas.Ju kallare det är ute, ju effektivare arbetar vvxen och ju mindre får vp:n att arbeta med. Vissa modeller använde tom heatpipeväxlare, som generellt har sämre verkningsgrad,för att vp:n skulle ha några fler grader att jobba med. Största vinsten blir när det är varmare ute. Ihopbyggda kombinationer, oavsett om det är detta, pellets/vedkaminer eller kombipannor, blir som en bäddsoffa; det går varken att ligga eller sitta gott i den.
 
Varmare medium in till värmepumpen ger ju generellt bättre verkningsgrad.

Med FLVP har man varm luft in i värmepumpen, men då ingen "gratis" förvärmning av tilluften så husets värmebehov ökar. För mig nästan 2kw vid dvut.

Med bergvärme/jordvärme/sjövärme är medium halvkallt året runt. Bra på vintern men sämre på sommaren för varmvatten.

Med luft-vatten är medium kallt på vintern men varmt på sommaren, alltså är luft vatten bättre än bergvärme för varmvatten på sommaren.

Kanske bästa kombinationen är Bergvärme + Solfångare + FTX
 
Man måste ha väldigt hög varmvattenförbrukning på sommaren för att det ska löna sig med solfångare om man har värmepump. Temperaturen i borrhålet stiger också en del under sommaren jämfört med sen-vintern. Skulle lägga pengarna på frikyla istället för solfångare.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det är visserligen kul med värme och värmesystem :), men med ett lågenergihus med så liten förbrukning så finns det ju inte mkt pengar att spara i driftskostnad. Det är ju hela poängen med lågenergihus, man klarar sig på ett enkelt och billigt värmesystem. Om det inte vore för BBR-kraven så skulle en vanlig enkel och robust elpanna fungera utmärkt. I TS fall låter LVVP + FTX klockrent.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag är inne på LVVP + FTX, tror dock jag klarar bbr med direktverkande el + FTX ;)

Eftersom jag ska ha värmd tilluft skiljer det inget i kostnad för ventilationsdragningen.

Men billiga alternativet är en Nibe f470 går på ca 50'
FTX + LVVP ca 80'?
 
Snarare 120+
 
120+ då menar du installerat och klart?
En Nibe F2040+VVM 325 ligger på ca65' och FTX aggregat ca 23'
 
Japp, kanske lite billigare , men installation FTX minst 30-40 beroende på storlek på hus samt hur komplicerad rördragning blir.
 
Kan man elda i kamin behöver det inte bli "övervarmt". Köp en med efterbrännkammare och stäng spjället. Extremt bra i kombination med FTX.
Igår startade jag upp kaminen på morgonen, fyllde den med c:a 7 klabbar när skorstenen hade blivit varm och det gjorde att det inte fanns något värmebehov i huset på 6-7 timmar. Snacka om billig värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.