Hej. En "familjemedlem" backade imorse in i den fjärrstyrda garageporten som råkat åka ner innan påbörjad utbackning. Den nedersta delen av porten tog skada och bucklades. Till en början gick det varken att öppna eller stänga porten, då den nedre delen var så bucklad att ovanstående del ej kunde vikas ner över den skadade.

Med lite kofotande lyckades jag få rätt på skarven. Efter det så tog jag till slägga och planka emellan för att försöka böja tillbaks den skadade delen. Porten går nu att öppna och stänga manuellt.

Jag har nu kommit såpass långt att motorn klarar av att stänga porten hela vägen, samt att öppna den ca 75%. Den stannar strax innan det blir fysiskt tungt att dra upp porten den sista biten. Detta sker när den sista delen kommer i vinkelskenan som ska "vika upp den" mot taket. Jag antar att detta beror på att delen fortfarande är bucklad, och i det läget spänner för hårt mot skenan..


Om någon har något praktiskt tips för att få den att löpa bättre den sista biten så vore jag mycket tacksam.

Vh

Fishdoc
Garageportsmotor märkt "Marantec Comfort 220" monterad på en vit vägg med elsladdar kopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bucklad garageport som är delvis öppen med synliga skador på de nedre sektionerna, i ett garage med diverse verktyg och ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bucklad garageport med synlig skada på den nedersta panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Bil parkerad i garage med garageport delvis öppen och synliga skador på den nedre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enklaste är att försöka rikta ännu mer samt kolla var i skenorna som den kärvar och justera skenorna lite
 
Porten är väl uppbyggd med sektioner, kan du inte kontakta tillverkaren om det går att köpa den nedersta sektionen?
 
Tack. Ja, får fortsätta att försöka få den rätt. Annars bör man, som ni påpekar kunna köpa en ny del.
 
Kör på den från andra hållet :)
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Du an ju även frilägga motorn från porten och kolla så att fjädern är rätt spänd. Har du tur kan du kanske spänna lite till och på så sätt hjälpa motorn. Porten ska väl vara i princip viktlös när fjädern är rätt spänd, kolla om du har eller kan få tag i manual.
 
Den ser ju rejält krokig ut. Jag tycker du ska ta av nedersta sektionen och försöka rikta den på golvet där du har riktigt stöd. Sedan kanske det finns lite justermån för styrhjulen.

Ser ut som en Lindab port?
 
Om bilen är försäkrad så vore det kanske smidigare att prata med ditt försäkringsbolag?
 
mlkjhr skrev:
Du an ju även frilägga motorn från porten och kolla så att fjädern är rätt spänd. Har du tur kan du kanske spänna lite till och på så sätt hjälpa motorn. Porten ska väl vara i princip viktlös när fjädern är rätt spänd, kolla om du har eller kan få tag i manual.
Spänna fjädrarna ska man göra vid vissa intervaller, men går porten trögt så hjälper det inte.

johel572 skrev:
Den ser ju rejält krokig ut. Jag tycker du ska ta av nedersta sektionen och försöka rikta den på golvet där du har riktigt stöd. Sedan kanske det finns lite justermån för styrhjulen.

Ser ut som en Lindab port?
Jag tycker också det ser ut som en Lindab. Som johel är inne på så brukar man kunna justera hjulen, men är osäker på hur Lindab har löst det...

Frikoppla porten från motorn, så är det lättare att känna när och var det kärvar. Troligen är hjulen på det nedre bladet i fel vinkel, eftersom bladet är krökt. Kontrollera också hjulen, för att se så att dom är hela och rullar som dom ska.
 
Som sagt det där bör gå på trafikförsäkringen för bilen. Där är oftast självrisken 0 kr. Men det blir kanske en del åldersavdrag för dörren.
 
Dagsatt återuppliva tråden. Tack för svar.

Fick liv i porten igen efter lite bankande på porten. Den funkade som.vanligt ett tag men plötsligt slutade den igen. Upptäckte då att en del av fästanordningen på dörren böjts lossnat halvt. Skruvarna var självklart spårlöst försvunna.

Tror ni att det går att plocka loss den böjda delen och banka den rätta och sedan få på plats? Har köpt lite olika skruvar att prova med...


Delvis lossnad och böjd fästanordning på en garageport med saknade skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Självklart
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Har lyckats med detta nu, nu ska jag bara försöka hitta rätt dimension på skruvar.. givetvis var det ej samma dimension som de befintliga..
 
Där har jag satt genomgående vagnsbult på mina portar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.