Jag ska hänga upp lite grejor i taket inför julen. I sig är det ju inget problem, taket har finfina bjälkar och sen spontat tak, så att få upp kroken är inget problem.

Det jag tänker på är hur man kan göra det så snyggt som möjligt, den tiden som man inte använder kroken. Taket är klätt med fiberskivor.

Finns det någon bra "hylsa" som man kan fästa i taket, med minimal påverkan av innertaket, som jag sen enkelt kan fästa kroken i när den ska användas?

Vill helst undvika att kroken alltid hänger i taket.
 
KnockOnWood skrev:
Kan hängas var som helst i taket.
Och det är väl inga stora tyngder du tänker hänga upp?

[länk]
Fast det där går väl inte så bra att sätta i en träbjälke?
Relativt stora tyngder.
 
En insatsgänga är det enda jag kan komma på, men den kommer givetvis att synas,
Mässingsfärgad insatsgänga mot vit bakgrund, används för förstärkning i trämaterial.

Men om du kan skruva en vanlig grovgängad krok rakt i en regel, så kan du väl
ta ner den och skruva upp den igen när du behöver den.
 
  • Insatsgänga i metall på vit bakgrund som används för att fästa krokar i reglar.
AndersPS skrev:
Fast det där går väl inte så bra att sätta i en träbjälke?
Relativt stora tyngder.
Jodå, det går bra att hänga i träpanel, men i en regel sätter man naturligtvis en skruv i stället
Fyra silverfärgade skruvkrokar som är ordnade i en rad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är "relativt stora tyngder"
 
Jag tänker att om man har en träregel och ofta skruvar i och ur så försämrar man gängningen/hållfastheten på sikt.

Har man en insatsgänga kan man förhoppningsvis dölja det lite bättre tänker jag, kanske någon "propp" eller så?

Men vad tror ni om belastning?
 
KnockOnWood skrev:
Jodå, det går bra att hänga i träpanel, men i en regel sätter man naturligtvis en skruv i stället

Vad är "relativt stora tyngder"
Svart hängande äggformad stol med vit dyna på en veranda omgiven av gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.