GK100 skrev:
Du får nog komma med en bild på det uttaget, som sagt finns knappast något ELKO oavsett årsmodell de senaste decennierna som kan liknas vid det på bilden vad gäller anslutningarna.
Nu bor bror ca 10 mil bort men jag ska be honom skicka en bild på det uttaget som jag skippade att montera pga att jag tyckte det var skit.
 
Ibland funderar jag på varför svenska hantverkare bara vill använda svenska märken?
Rörmokare vill helst montera Mora eller FM Mattson och elektriker föredrar Eljo. Isolerar gör vi med gullfiber och endast svenska fönster och dörrar duger.

Kan det verkligen vara så att svenska produkter är så otroligt mycket mer prisvärda och hantverkare i andra länder är okunniga klåpare? Samtidigt är priserna på byggmaterial skyhöga i Sverige jämfört med andra länder.
 
När det gäller elmaterial så är det väl så enkelt att Norska Elko och och Eljo under många många år har visat sig vara ett snäpp bättre än sina konkurrenter.Det är den enkla sanningen när det handlar om elmatr. Att dom kostar mera men ändå kan sälja är väl ett "bevis" på just det.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Ibland funderar jag på varför svenska hantverkare bara vill använda svenska märken?
Rörmokare vill helst montera Mora eller FM Mattson och elektriker föredrar Eljo. Isolerar gör vi med gullfiber och endast svenska fönster och dörrar duger.

Kan det verkligen vara så att svenska produkter är så otroligt mycket mer prisvärda och hantverkare i andra länder är okunniga klåpare? Samtidigt är priserna på byggmaterial skyhöga i Sverige jämfört med andra länder.
En anledning kan kanske vara tillgång till reservdelar och kunskap omkring produkterna. Själv har min fastighet blivit utrustad med franska toalettstolar, vilket inte förenklar när man behöver en ny ventil. Mycket trixande, mejlande och banköverföring av pengar till en fransk bank, så fick jag till slut en ny ventil.
 
Nu för tiden tillhör ju både Elko och Eljo Schneider så svenskt är det knappast.
Jag föredrar ABB, både Jussi och Impressivo är mycket prisvärda produkter. (Tillverkas i Finland)
 
Jag har dålig erfarenhet av Elko. Tyvärr har vi det i hela huset så det är svårt att motivera ett byte. Problemet är att barnsäkerhetsskyddet ofta strular. Man måste hålla på och lirka för att få in kontakterna, och ibland går det inte alls, särskilt med euro-pluggar. Detta gäller i uttag från olika serier och installerade med flera års mellanrum, så det kan inte bara vara pga en dålig batch.
 
Varför inte Schneider Electric vägguttag?
 
Jag har sålt och monterat tiotusentals ELKO uttag och har bara vid ett tillfälle upplevt problem. Det var någon gång i mitten av 90 talet som vi fick en sändning som hade problem med petskyddet. ELKO hade då haft problem med en maskin och vi fick nya uttag samt full ersättning för det arbete vi lade ner på att byta uttagen från den sändning där vissa uttag inte fungerade som dom skulle.
Kan ju tillägga att jag jobbat med ELKO (och ELJO) sedan någon gång på 70-talat så viss erfarenhet har även jag av hur ofta det har "strulat".
Däremot kan petskyddet "strula" oavsett fabrikat om uttaget monteras så att det "spänner" och blir lite skevt.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar normalt inte snabbkopplingar men elkos bakåtpekande är skitbra helt enkelt.

Två öppna eldosor med bakåtpekande snabbkopplingar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
Elmont: jag tycker ni yrkesmän som delar med er av era kunskaper här är fantastiska och jag har all respekt för era kunskaper.
F.ö. var det Gelia uttag jag har. Min elektriker monterade de utan kommentarer. Han brukar dock använda Schneider med snabbkoppling då de går mycket fortare att montera.
 
Gelia är väl "bara" butiksförpackade produkter av tillverkare som tex ELKO, ELJO.
 
Då är väl 35 kr per st ganska OK?
 
Dom har troligen även andra fabrikat som dom "paketerar", så utan att veta vilket fabrikat det var vet man inte. Jag tror dock inte att du fått Elko eller Eljo för det priset. Tittar man på produkter tillverkade av tex Elko så står namnet även på själva produkten ich inte bara på påsen/kartongen.
 
elmont skrev:
Jag har sålt och monterat tiotusentals ELKO uttag och har bara vid ett tillfälle upplevt problem.
Fast det är inte samma sak att montera dem som att sedan använda dem dagligen. Du har strängt taget ingen aning om hur många av dina kunder som är småirriterade över tröga petskydd, men inte är tillräckligt irriterade för att orka reklamera.
 
f91jsw skrev:
Fast det är inte samma sak att montera dem som att sedan använda dem dagligen. Du har strängt taget ingen aning om hur många av dina kunder som är småirriterade över tröga petskydd, men inte är tillräckligt irriterade för att orka reklamera.
Jag har monterat massor med elko i jobbet och har även det i hela mitt hus. Jag har inga av problemen nu nämner. Iofs är alla mina uttag Max 3 år gamla men ändå....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.