"Befintlig stomme är upplagd på fasad och denna har sedan byggnationen utfördes varit med för att ta upp belastningen
Bärande takkonstruktion har murats in samt tätats och uppburits av befintlig fasadvägg."

Jag försöker förstå och se dessa påståenden framför mig.
Fasaden är av tegel, den inre stommen av fiberplank från Hultsfreds hus, huset är byggt 68-69
Mellan fiberplank och takbjälkar fanns bärlinor eller hammarband (osäker på namnet).

Kan man påstå att konstruktionen är fel eller byggde man så under den tiden?
 
"Befintlig stomme är upplagd på fasad och denna har sedan byggnationen utfördes varit med för att ta upp belastningen
Bärande takkonstruktion har murats in samt tätats och uppburits av befintlig fasadvägg."

En stomme kan inte vara upplagd på en fasad. Ovanstående uttryck är nonsens eller felciterat. Fiberplanken är antagligen hopbundna upptill med ett hammarband, dvs en liggande regel, på vilken sedan takstolarna vilar. Teglet är ett halvstens fasadtegel som är murat utanför fiberplanken men som inte ingår i den bärande stommen. Bakom teglet bör finnas en luftspalt. Dessutom finns säkert luftningshål i form av öppna stötfogar upptill och nertill i tegelmuren.
 
  • Gilla
pikapika
  • Laddar…
"Befintlig stomme är upplagd på fasad och denna har sedan byggnationen utfördes varit med för att ta upp belastningen
Bärande takkonstruktion har murats in samt tätats och uppburits av befintlig fasadvägg."

Ovanstående uttryck är skrivet av en besiktningsman ...

Det stämmer det du skriver.

Jag undrar bara hur vet jag om detta finns? "Dessutom finns säkert luftningshål i form av öppna stötfogar upptill och nertill i tegelmuren." ?
 
Jag tolkar det som att takets stomme bärs upp (delvis) av tegelfasaden.
Då blir det begripligt för mig som inte är byggare.
 
  • Gilla
pikapika
  • Laddar…
Tegelfasaden har absolut ingen bärande funktion! Ett Hultsfredshus levererades utan tegel, sedan fick man anlita en lokal murare för att få upp fasaden. Hultsfredshus var mycket stora kring 1960.
 
  • Gilla
pikapika
  • Laddar…
"Dessutom finns säkert luftningshål i form av öppna stötfogar upptill och nertill i tegelmuren." ?

Jag kan inte se att det finns, hur ser jag det?
Enligt SNB 67 ska murningen vara tät utan hål om jag läser rätt.
 
pikapika skrev:
"Dessutom finns säkert luftningshål i form av öppna stötfogar upptill och nertill i tegelmuren." ?

Jag kan inte se att det finns, hur ser jag det?
Enligt SNB 67 ska murningen vara tät utan hål om jag läser rätt.
Det fanns inga öppna stötfogar på,den tiden. Det är i princip en konstrukrion som finns eftér mitten på 80-talet.
 
  • Gilla
pikapika
  • Laddar…
Du fick ju rirningar på fasadens konstruktion för ett par dagar sedan. Där ser du ju hur man har lagt upp takstolarna och bjälklag på den inre väggen och att fasadteglet inte har en bärande funktion utan enbart är ett murat yttre skal utan någon som helst bärande funktion.
 
  • Gilla
pikapika
  • Laddar…
SBN 67 säger ingenting om öppna stötfogar vad jag kan se. Vad som däremot sägs i annan litteratur från den tiden, t.ex. handboken BYGG, är att fasadtegelmurar (med luftspalt) i områden med mycket slagregn, t.ex. västkusten och Skåne, måste ventileras så att regn som trängt igenom fasaden kan luftas bort. Användningen av öppna stötfogar varierar sannolikt därför över landet, men har åtminstone på västkusten använts sedan början av 50-talet. Öppna stötfogar är ingen dröm eftersom allehanda små djur kan ta sig in där, t.ex. bin. Har det kommit in bin blir man aldrig av med dem.
 
  • Gilla
pikapika
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.