Hej. Jag är glad över att detta forum finns för det är hit man vänder sig när saker är oklart så låt oss komma fram till min anledning att skapa denna tråd.

Jag befinner mig i början av att planera ett husbygge, det är så pass tidigt att jag i nuläget plockar på mig tekniska böcker som i detalj tar tag i vad husbygge innebär. Även om jag har en snickare utbildning bakom mig och det faktum att jag både byggt och renoverat upp genom åren så sitter jag med en fråga som jag tycker är oklar.

När jag har ritat mitt hus, enligt både rekommendationer och lag (där det finns), vem är ansvarig att ritningarna stämmer ? alltså vem eller vilka har den yttersta makten att godkänna konstruktionen ?

Jag vet att kommun har bygglovsmöten där arkitekten, storlek, placering m.m. diskuteras och det är alltså inte detta jag frågar efter.

Jag vet även att arkitekt inte är en skyddad titel i Sverige som är ett undantag från vanlig praxis i Europa och andra länder, Sverige har många regler som skiljer sig åt som till exempel vårt grannland Norge - där jag utbildade mig som snickare i mitten av 90-talet, där heter grovsnickare Tömrare vilket är en gammal namngivning. Så det finns fin och grovsnickare. Där får endast godkända arkitekter / företag godkänna hus konstruktioner.

Alla svar är välkommen.
 
Jag har just byggt egenritat lösvirkeshus och är självlärd i flera år av egna projekt, anställningar i bygg och fastighetsföretag, eget företag samt extremt intresse av allt som berör detta. För att få ritningen godkänd krävde kommunen att jag lät en byggnadskonstruktör räkna på konstruktionen. Då jag beställde grunden som ett paket samt fabriksbyggda takstolar där ritningar ingick så krävdes endast att byggnadskonstruktören räknade på övriga delar. Summan av detta blir då att personer/företag med utbildning och kunskap om detta helt enkelt garanterar konstruktionen i teorin - självklart förutsatt att man följt anvisningar och ritningar på rätt sätt.
 
Räkna på konstruktionen, menar du materialåtgång och kostnad eller fysisk belastnings faktorer och att virket är rätt dimensionerat ? Det senare är mera logiskt att man kollar.

Så, om jag ritar och tänker bygga själv, så behöver jag uppsöka en firma som granskar och få dom att garantera konstruktionsritningarna ?

Rent juridiskt, om det vid ett senare tillfälle skulle visa sig att konstruktionen är undermåttlig och skada uppstår, är det då företaget som får ta belastningen om försäkringsverket blir inblandad ?
 
Byggnadskonstruktör, det är alltså en egen titel ser jag nu.

Sökte på Värmland och tog ett som dök upp.

"Amnehärad Byggkonsult AB arbetar med byggprojektering, arkitektur, byggteknik och besiktningar."
 
De kollar att konstruktionen håller förstås. Hållfasthet, skjuvning osv. Jag hade i mina ritningar redan förslag på vilka balkar, pelare och reglar som skulle användas samt hur skivorna (osb, gips, golvspån mm) skulle monteras. konstruktören kontrollerade och "godkände" detta. Letade runt lite då en del ville ha typ 30-40kkr för detta arbete men hittade till slut en firma som tog ca 6000kr. Jag är ingen juridisk expert men antar att de vid eventuell skada på huset som bevisligen beror på felaktig konstruktion skulle kunna bli ansvariga för detta. Jag har ju betalt för tjänsten att få min konstruktion godkänd efter de förutsättningar som gäller här i södra Sverige och med de materialvalen jag önskat. Några mindre ändringar blev det också av det jag själv hade som förslag.

I vår kommun så ville de ha det så här men jag vet inte om detta gäller andra kommuner.
 
Tackar så mycket för svaren och det mesta verkar rimligt.

Att rita ett hus är inte så svårt då det oftast följer standarder. Varje hus är ju så klart unikt även om standarder används. Mitt hus kommer avvika på en front och det är att jag kommer använda Hampabetong som isolering och tjockare reglar i väggarna. Planen är 300 mm vägg med 45x145 mm reglar vilket är bredare än standard regeln på 45x95mm. Så med tanke på tjocklek så liknar det passiv hus men ingen fuktspärr. Hampabetong behöver andas då den bistår med fuktbuffert och reglerar inomhusmiljön, så därav så används ånggenomsläppligt material (skiva) på insidan, exempelvis Farmacell fibercement - 12mm - och putsad fasad eller träfasad med luftspalt på utsidan, jag kommer ha träfasad.

Utöver detta så blir huset kraftigt inspirerad av Nationalromantiken.

Att hitta en byggnadskonstruktör som erbjuder godkännande till ett förnuftigt pris är ju självklart önskvärd, men ingen är hårdare än jag då jag "lider" av OCD när det kommer till detaljer. I slutändan så är det ju jag som ska betala, bygga och leva i huset och då vill jag ha stenkoll på allt. Ett godkännande är mera en formalitet än något nödvändigt ... he he
 
Oneminde skrev:
Hej. Jag är glad över att detta forum finns för det är hit man vänder sig när saker är oklart så låt oss komma fram till min anledning att skapa denna tråd.

Jag befinner mig i början av att planera ett husbygge, det är så pass tidigt att jag i nuläget plockar på mig tekniska böcker som i detalj tar tag i vad husbygge innebär. Även om jag har en snickare utbildning bakom mig och det faktum att jag både byggt och renoverat upp genom åren så sitter jag med en fråga som jag tycker är oklar.

När jag har ritat mitt hus, enligt både rekommendationer och lag (där det finns), vem är ansvarig att ritningarna stämmer ? alltså vem eller vilka har den yttersta makten att godkänna konstruktionen ?

Jag vet att kommun har bygglovsmöten där arkitekten, storlek, placering m.m. diskuteras och det är alltså inte detta jag frågar efter.

Jag vet även att arkitekt inte är en skyddad titel i Sverige som är ett undantag från vanlig praxis i Europa och andra länder, Sverige har många regler som skiljer sig åt som till exempel vårt grannland Norge - där jag utbildade mig som snickare i mitten av 90-talet, där heter grovsnickare Tömrare vilket är en gammal namngivning. Så det finns fin och grovsnickare. Där får endast godkända arkitekter / företag godkänna hus konstruktioner.

Alla svar är välkommen.
Det är väl i sista änden din KA som har ansvaret över ritningarna. Om du gör egna och hen godkänner dessa så kör på det.
 
KA upprättar en kontrollplan där det framgår ett antal kontrollpunkter dels i projekteringsfasen och dels i uppförandefasen. I projekteringsfasen finns kontrollpunkter som arkitekten ansvarar för, t ex att kontrollera detaljplan och bygglovsbestämmelser, och utrymningsmöjligheter vid brand. Sedan finns ett antal punkter som konstruktören ansvarar för, t ex dimensionering för bärverk, sten/betongkonstuktion, träkonstruktion, geokonstruktioner, bärförmåga mot brand, fuktskydd.

Ansvarig arkitekt och konstruktör signerar sedan av sina respektive kontrollpunkter. Det finns inget krav på att arkitekten och konstruktören är professionella, men ritningarna ska vara fackmannamässigt utförda. Konstruktionsritningar ska använda euro-koder. I praktiken är det nästan omöjligt för en amatör att göra en konstruktionsritning fackmannamässigt.

Kommunen kommer ju göra sin kontroll i samband med bygglovsgranskningen och senare vid det tekniska samrådet. Men de granskar inte att kraven uppfylls i detalj, de kollar att detaljplanen uppfylls, att ritningarna är fackmannamässigt utförda, och att det inte är uppenbara avvikelser från normer och standarder.

Om man är duktig på att göra ritningar tror jag man kan få till en arkitektritning som duger till bygglovsansökan, men det är nog som sagt nästan omöjligt att rita en konstruktionsritning som kommer godtas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för svaret f91jsw. Fackmannamässigt utförd betyder att standarder och normal praxis används. Som exempel Isometriska vyer, detaljritningar, planritningar, standard symboler används m.m. Den som ritar fackmannamässigt vet vad som måste finnas med för att kontrollant och snickare ska kunna utföra sina jobb och omfattar endast tekniska aspekter och inte arkitektstilen eller designen i sig. Arkitektstilen är ofta en estetisk aspekt som är subjektiva och ska sålunda särskiljas från de tekniska aspekterna.

Men jag ställer mig bakom ditt argument om att en glad amatör eller "hobby arkitekt" kan få svårigheter med att dels genomföra konstruktions arbetet korrekt och sålunda få det godkänt. Men en glad amatör kan bli så kallad professionell.

I Sverige finns allt material tillgängligt för att du dels ska känna till lagar och normer, vi har som exempel Boverket som ger ut material som omfattar det normer och standarder, vi har Libers utbildningsserie som heter Bygg 360 som används inom gymnasial utbildning (Bygg & Anlägg), vi har Bygga hus. Illustrerad bygglära. Utg 2 boken som är en konkret och praktisk guide till ett hållbart byggande, med fokus på de metoder som är fuktsäkra, energieffektiva och håller hög kvalitet. Boken är ett fundament för god arkitektur. Arkitektens handbok 2016 är ett praktiskt hjälpmedel för den som ritar och planerar, bygger och förvaltar eller använder byggnader och landskap. Vi har Svenskt Trä som är en organisation som ger ut en mängd material som på djupet tar hand om egentligen allt som omfattar trähus konstruktioner. Detta för att nämna några få nyckel hjälpmedel. Även utbildade arkitekter använder dessa för strukturer och normer förändras ständigt.

Det som är värre än detta är egentligen att vem som helst kan starta en byggfirma. Det ställs inga krav till befintlig kunskap och kännedom av yrket, därav så kan en undermåttlig ritning bli en livsfarlig situation för att snickaren inte såg eller visste att konstruktionsritningen var felaktig. Arkitekt och snickare är inte skyddad titel i motsatts till elektriker och rörmokare som är. Kanske lite lustigt men åt andra sidan så har vi i Sverige en lång tradition av att folket ska kunna bygga sitt hem. Som i motsatts till Norge där du i princip inte får göra något själv, allt måste genomföras av utbildade individer som då får skyddad titel. En arkitekt i Norge har en godkänd utbildning, precis som snickaren (jag har en sådan). Samma gäller materialet. Har du trän som du kapar och dimensionerar så finns det ingen kontroll organ som godkänner, det är bara att bygga. Byggherren är där ansvarig och byggherren kan sålunda vara både arkitekt, snickare, materialleverantör och inspektör, förutom den delen som kommunen har hand om.

Både bra och dåligt. Bra för den som kan och vill spara pengar, dåligt för den som inte kan men ändå vill. Nå väl, nu blev detta inlägg mycket längre än tänkt och jag har fått svar på min ursprungsfråga. Sen att allt som berör husbyggande i sig är intressant är en annan historia :D
 
Oneminde skrev:
Det som är värre än detta är egentligen att vem som helst kan starta en byggfirma. Det ställs inga krav till befintlig kunskap och kännedom av yrket, därav så kan en undermåttlig ritning bli en livsfarlig situation för att snickaren inte såg eller visste att konstruktionsritningen var felaktig. Arkitekt och snickare är inte skyddad titel i motsatts till elektriker och rörmokare som är.
Syftet med systemet med en oberoende och auktoriserad KA är just att fånga den typen av avvikelser. KA kontrollerar vissa nyckelpunkter på plats, t ex schaktning, grunden vid gjutning, stommen etc.

Elektriker och rörmokare är inte skyddade titlar, men däremot är det inte tillåtet att utföra elinstallationer utan behörighet (eller på delegation av en behörig). För rörmokare finns inga formella krav alls.
 
Elektriker jobbar under licens eller behörig, men rörmokare ej ? Vad jag känner till i nuläget utan att ha gått igenom regelverket så låter ju det konstigt. Inte för att du inte talar sanning, men att rörmokare inte behöver behörighet eller att jag då egentligen skulle kunna installera VA systemet i mitt eget hus .. ?
 
Ja!
 
Så jag kan vara Arkitekt, Snickare, Byggherre och Rörmokare.. hmm. Sen finns det ju en rad andra yrkestitlar som jag annars sysslar med som kakelsättare, golvläggare, målare och tapetserare m.m.

Det jag plockar ut av denna info är att jag genom att använda rekommendationer och regelverk kan installera VA men hoppa över anslutningen som en rörmokare får genomföra tillsammans med kontroll innan detta steg. Och då antar jag att det kanske inte är vanligt men att det sker på detta sätt, precis som att vi själva kan installera kopplings dosa i vägg medan elektrikern drar / monterar kabel kanalen m.m.
 
Oneminde skrev:
Så jag kan vara Arkitekt, Snickare, Byggherre och Rörmokare.. hmm. Sen finns det ju en rad andra yrkestitlar som jag annars sysslar med som kakelsättare, golvläggare, målare och tapetserare m.m.

Det jag plockar ut av denna info är att jag genom att använda rekommendationer och regelverk kan installera VA men hoppa över anslutningen som en rörmokare får genomföra tillsammans med kontroll innan detta steg. Och då antar jag att det kanske inte är vanligt men att det sker på detta sätt, precis som att vi själva kan installera kopplings dosa i vägg medan elektrikern drar / monterar kabel kanalen m.m.
Glöm inte att du även är arkeolog när du gräver ner häcken eller schaktar för grunden ;)
 
  • Gilla
Oneminde
  • Laddar…
Du får göra allting i ett hus utom att installera el. Sen kan försäkringsbolagen ställa krav på att vissa installationer t ex i våtrum måste vara "fackmannamässigt" utförda för att man ska få ut full ersättning vid skada. Men om du klarar det själv så är det inget hinder.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.