Hej,
Vi har installerat golvvärme i vår nedervåning på ett gammalt hus. Det är en polsk byggfirma med f-skattsedel som gjort det. Slingorna ligger ingjutna i betong. Nu gäller det att koppla ihop rören med värmepannan. Vi har frågat åtskilliga VVS-firmor men de vekar väldigt ovilliga att utföra det jobbet eftersom de inte varit med och installerat golvvärme-slingorna.
Frågan är - vad gör man i detta läge? Kan man själv koppla ihop det hela? Är det svårt? Kan man ge ansvarsfrihet till en VVS-firma efersom det tydligen är där problemet ligger?
 
Antold skrev:
Hej,
Vi har installerat golvvärme i vår nedervåning på ett gammalt hus. Det är en polsk byggfirma med f-skattsedel som gjort det. Slingorna ligger ingjutna i betong. Nu gäller det att koppla ihop rören med värmepannan. Vi har frågat åtskilliga VVS-firmor men de vekar väldigt ovilliga att utföra det jobbet eftersom de inte varit med och installerat golvvärme-slingorna.
Frågan är - vad gör man i detta läge? Kan man själv koppla ihop det hela? Är det svårt? Kan man ge ansvarsfrihet till en VVS-firma efersom det tydligen är där problemet ligger?

Har du någon ritning på hur det är lagt och hur långa/många slingorna är ? Har du kollat så alla slingor är hela efter gjutningen och inte skadats ?

Kolla på golvvärme tillverkarnas sidor, det finns säkert någon sida som visar hur det skall kopplas och fördelas på rätt sätt så att man får en jämn spridning av värmen.

Vad skall du använda för värmekälla ?

Steffe

 
Slingorna ska vara provtryckta, och helst ska man ha tryck på under hela byggtiden, tills pannan kopplas in.

Har själv några rätt dåliga erfarenheter av polska byggare, så jag förstår om vvs-firmorna är tveksamma.
 
om dom hade varit tryckprovade och trycksatta under gjutningen så hade dom väl redan varit kopplade? den polska byggfirman har väl ansvarsförsäkring? så det borde inte vara något problem ifall plattan måste huggas upp om det skulle läka...annars så är det inte speciellt svårt att koppla om man har tummen där den ska sitta.... ;)
wirsbo brukar ha bra anvisningar...
 
Ja, man monterar ju slangarna på fördelaren och trycksätter innan gjutning. Sen återstår bara att ansluta fördelaren till pannan, eller värmepumpen, och montera ställdon. Har man bara en massa slangändar som sticker upp lär det inte bli nåt kul jobb att koppla ihop dem till fördelaren efteråt :-?
 
men det är ju billigare med polacker....
förexten, vet ni hur man ser att det är en polsk byggfirma som bygger?
 
pellefant skrev:
men det är ju billigare med polacker....
förexten, vet ni hur man ser att det är en polsk byggfirma som bygger?
Ja.

Det är billigt.
Det blir oftast bra gjort.
Dom som gör jobbet är trevliga och kommer i tid.
Dom har inte råd att åka stora fyrhjulsdrivna bilar med arton extraljus i fronten.
 
Jag ser inte vad problemet är för en röris att hjälpa Antold.

Det behövs ett fordelningsblock, en shunt, styrdon och termostater.

Vad är problemet med att ansluta lösa slangar till fördelaren? Det gör man oavsett om man redan har gjutit eller inte. Jag är säker på att en certificerad rörpulare klarar av att reda ut vilka slangar som gör vad om det inte är uppmärkt.

Vad är problemet med att ta ansvar för installationen av ovanstående produkter? Typiskt trams från svenska hantverkare.
 
Tack för alla inlägg till min, Antolds, fråga ang VVS!
 
Kan man själv koppla ihop det hela? Ja det kan man. Det är inte helt lätt om man aldrig pillat med rörkopplingar förut men det är ingen omöjlig uppgift. Det är lite uppförsbacken med invändiga och utvändiga gängr, R20 och kvartum och halvtum och halvkopplingar osv. Men det går över efter några timmars hjärnblödning. Kan du inte löda rören går det bra att använda klämkopplingar - dyrare men enklare kanske. Vill du ha en ungefärlig lista på vad du behöver för själva golvvärmen kan jag hjälpa dig med det med Wirsbo som bas. Övriga kopplingar för anslutningen mot värmepannan (lite rör och några klämkopplingar behöver du reda ut själv). Frågor om dimensioner och vilka kopplingar som passar i vad får du hjälp med på forumet. Vad gäller ansvarsfrihet jag jag inget svar. Dom få gånger jag pratat med en röris har offerten varit så orimligt att jag inte ens övervägt en vidare diskussion.

Prylarna köper du på www.sigro.se eller www.rinkabyror.se
 
trams? en kunnig och ansvarsfull rörmokkare ansluter och provtrycker innan gjutningen. samma som en elektriker som mäter elgolvvärmen innan golvet är färdiglagt. fast ibland så vill folk ha elgolvvärmen inkopplad sedan dom gjort färdigt utan att några mätningar blivit gjorda, vilken elektriker vill då skriva på för att garantin ska gälla när man inte vet hur det är installerat?(kanske polacker gjort det?) som inte vet hur bestämmelserna är i sverige...
om du som hantverkare kopplar in något som "kan själv" eller tex "polacker" gjort och det sen inte blir bra, gissa vem som riskerar att få skiten då? ja inte vill ju "kan själv" berätta för sina vänner att han tabbat sej utan det blir hantverkaren som oförskyllt får skulden.....
det blev säkert billigt för han som la in golvvärmen själv och dog på kuppen?! :(

bra gjort? såg i en villa där polackerna satt fast garageportarna i gipsin istället för i reglarna, fast det blev lättare för tjuvarna att bryta sej in i garaget iofs...

jo det syns på lacken (på bilen) att det är polska byggare ;)
 
en vvsare vill helst att:

det ska vara enkelt
att du inte har någon koll på vad det borde kosta
att du inte blir upprörd om han inte hör av sig
osv


läs på, testa, gör om köp hellre för många delar än för få, spara kvitto och lämna tillbaka.

kapa inga rör för kort så du inte kan göra om en koppling... ha tålamod, läs här, på andra sajter, på leverantörers sajter osv... jag fick efter mkt om och men tag på en röris som hade en liten affär- visade sig vara ganska så dyr men konsultationen med honom är obetalbar, köpte alla "konstiga" delar där och har köpt alla andra delar på rinakby och byggvaruhusen runt omkring...

för mig tog det ett par gånger att få till klämringskopplingarna så att de blev snygga och täta, beror mest på att det hela var lite provisoriskt och krångligt... men nu går det bra.. glöm inte stödhylsor bara och köp några extra klämringar..


lycka till
 
Nu, börjar det gå överstyr här tycker jag. Har MatthiasS någon gång försökt koppla ihop en bunt slangar som är fastgjutna i en klump i betongen till en fördelare?
Framför allt ska man ju veta vilken slinga som är vilken, och vilken som är tillopp och retur. Varför inte göra på rätt sätt från början? Det är ju helt självklart att man kopplar allt innan.

Nä, alltså.. Man SKALL ovillkorligen kräva att jobbet är utfört fackmässigt, oavsett om det är polacker, svenskar, eller någon annan som gör jobbet.
Har man inte redan kopplat fördelaren och provtryckt innan ingjutning då hade jag själv vägrat kladda med det. Är det då läckage någonstans, så innebär det troligtvis att jag får ansvara för felet även om jag inte lagt ut slingorna själv.

Alltså, vad jag menar är... att får jag inte göra HELA jobbet, så skiter jag i det. Så tycker nog de flesta seriösa VVSare.
Sen är det en annan sak om någon lipar för att det blir dyrt... tyvärr är det så att det inte är gratis att äga sitt eget hus, och kan man inte göra allt själv blir det ännu dyrare.

För övrigt så kan jag inflika i polackdebatten att häromdagen lyckades de inhyrda polska "snickarna" dra två fyrtums-spikar rätt igenom både varm och kallvattenrören, i den senaste badrumsrenoveringen jag var involverad i. Trots att jag visat dem innan var rören låg.... :surprised:

 
 
lordi skrev:
Nu, börjar det gå överstyr här tycker jag. Har MatthiasS någon gång försökt koppla ihop en bunt slangar som är fastgjutna i en klump i betongen till en fördelare?
Framför allt ska man ju veta vilken slinga som är vilken, och vilken som är tillopp och retur. Varför inte göra på rätt sätt från början? Det är ju helt självklart att man kopplar allt innan.
Ja faktiskt.

Det en serviceinriktad röris skulle inse är att för Antold är läget som det är. Den största delen av installationen är fortfarande kvar att göra, ink materialförsäljning. Det är ju lätt att frånskriva sig ansvar för slingornas täthet så varför inte göra det och lösa kundens problem? Den röris som åtar sig jobbet har antagligen skaffat sig en ny trogen kund. Inte är det väl heller ovanligt att anläggningsarbetare eller grundläggare fixar slingorna, dvs någon annan än röris? Om det vore en gammal installation där rören ligger i backen sedan många år - då ska man alltså vägra att arbeta med shunt och fördelare bara för att man inte fått göra "hela" jobbet? Knasigt.

Att para ihop rören är lätt, tex med tryckluft eller lite vatten så är detta fixat på nolltid. Att veta vad som är framl eller retur går inte att veta utan ytterligare info men det är ju något som Antold får leva med isåfall. Ej heller är det någon katastrof att köra vatten åt fel håll i slingan. Att reda ut var slingorna ligger tar lite längre tid (vilket inte borde bekymra någon timdebiterande hantverkare) men det är ju bara att värma en slinga i taget och/eller använda värmekamera. Det rimligaste är ju ändå att det är känt vilka slingor som ligger var etc, så varför göra detta till ett oöverstigligt problem?

Varför ska du ansvara för en läckande slinga om du inte haft med det att göra? Kan du inte motivera varför du ska gå skadelös i ett uppenbart fall som detta borde du nog gå någon kurs eller två i affärsmannaskap eller avtalsförhandling.

 
Mathias S-- Jag har själv inte satt mig in i det finstilta i juridiken, är ju trots allt bara en stackars VVS-montör, som jobbar på ett större installationsföretag. Och våra jurister tolkar reglerna så att, om vi kluddar med något som någon annan påbörjat, så tar vi över ansvaret. Även för materialfel. Har vi sålt materialet, så kan vi reklamera det i vår tur.
Är det en gammal installation, som har varit i bruk, så är det en helt annan situation än en installation som inte är provtryckt enligt gällande bestämmelser.
Skulle jag få ett provtryckningsprotokoll, underskrivet av den som lade ut slingorna, så hade jag inte haft några problem med att fortsätta arbetet.

Det är mycket möjligt att man kan skriva ett avtal med kunden att man inte lämnar några garantier på material och arbete som någon annan utfört tidigare, men med den höga orderingången vi har nu, så väljer vi att tacka nej till såna jobb.

Sen har jag själv aldrig hört talas om att betongare, eller anläggare har lagt golvvärmeslingor. Inte här omkring iaf. Har däremot råkat ut för att de har förstört nån slinga, men det har kunnat upptäckas i tid eftersom man har koll på trycket under byggtiden

Sen stämmer det ju att problemet med okopplade slingor inte är ett oöverstigligt problem som du skriver, allt går ju att lösa, men varför inte göra rätt från början?



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.