Hej

Jag har ett rum där jag vill byta innertak i taket. Sektion A. består av en gipsskiva på en lutande vägg och är 1,65x4,75 cm.

Lutande vägg i rum med markerad sektion A för bytet av innertak, mått 1,65 x 4,75 cm synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sektion B är innertak med någon typ av panel och är 1,45x3,60 m:


Innertak med vit panel och dimensioner markerade, 3,60 m längd och 1,45 m bredd syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen blir smalare precis vid dörren så där är der en annan bredd: sektion C är 1,11 x 0,52 cm.


Tak- och väggsektioner märkta med mått, befintliga paneler i sektion B och C syns med byggmaterial och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser plattorna i B och C ut:

Ett befintligt vitmålat innertak med synliga skarvar och en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill montera moelven från k-rauta:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/moelven/regina-klassisk-6x620x2435-vit

Jag har några frågor
1. Behöver jag ta ner befintliga tak/väggplattor eller kan jag montera direkt på dem?
2. Vilka arbetsmoment är det vid takbytet? (Har ingen koll alls på vad man gör och i vilken ordning)
3. Moelven finns i två varianter. Vad är det för för/nackdelar med dem:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/moelven/regina-klassisk-6x620x2435-vit

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/moelven/regina-klassisk-kombi-panel-6x405x1215-vit-4st
4. Hur räknar jag ut hur många paket jag behöver köpa? Det är ju lite oregelbundet tak.

5. Ska jag köpa "Klassisk" (not och spont på långsidorna) eller "Klassisk Kombi" (med not och spont på 4 sidor för liggande väggmontering eller löpande montering i tak)
 
1) Du behöver inte ta ner de befintliga plattorna, men spik eller skruv måste vara tillräckligt långa för att gå igenom det befintliga taket och ordentligt in i reglarna (glespanelen) under.

2) Du måste hitta de underliggande reglarna/glespanelen. Förmodligen går den längs med rummen på centrumavstånd 30 cm.

3) Du måste bestämma åt vilket håll panelen ska gå (i rummets längsled eller på tvärs). Jag vet inte hur skarvarna i längsled ser ut för denna panel, men du vill troligtvis minimera antalet skarvar i längsled.

4) Börja med pkt 3. Sedan beror det ev på hur mkt spill du kan acceptera, och det ska ställas mot snabbare och enklare/snyggare montering med mindre skarvar (småbitar). Tänk också på att om du sågar ner en panel så försvinner not/spont där, så du vill endast såga i de kanter som går mot väggarna/snedtaket.

5) Kan bero på pkt 3, men då du gissningsvis vill ha panelen längsgående, och därför får synliga skarvar, så är det lämpligt med not/spont på alla 4 sidorna.
 
Hej, har du bild på resultatet? Funderar på samma tak från Moelven. Skulle vara fint att se riktiga bilder och inte bara reklam bilder :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.