S
Har ett DSC power 864 i stugan där allt är trådat med lite detektorer och en magnetkontakt på entrédörren till stugan.

Jag har också dragit ut två kablar till friggan där två IR-detektorer sitter, friggan är delad i två delar med två dörrar.

Friggan används sällan och jag skulle vilja ha den larmad jämt men inte resten av stugan där vi vistas hela tiden, är det möjligt på ett lätt sätt?
De båda detektorerna i friggan ligger på varsin zon i larmenheten.

I "Away Mode" blir väl magnetkontakten aktiverad i stugan och det vill jag inte då vi använder den dörren eller måste man förbikoppla sektioner med magnetkontakt och ett antal IR i stugan för att få det att funka eller vilket sätt bör bli smidigast.

När man larmar på hela stugan försvinner väl alla förbikopplade sektioner och man måste förbikoppla igen.

Eller kan man dela upp larmenheten i sektioner, så friggan blir en egen sektion?

Så tar tacksamt emot tips på bästa, smidiga lösningar
 
Redigerat:
Finns många sätt att göra detta på. Men ett tips kan vara att lägga sektionen i ett eget larmområde. Detta kan sedan alltid vara tillarmat. Och för att ytterligare göra det hela lite enklare kan man autotillkoppla larmet tex varje dygn så slipper man tänka på det.

Vill du ha exakta instruktioner så pma.
 
S
Några exakta instruktioner kom aldrig på det PM jag skickade så jag hoppas att någon annan kanske kan svara...
 
Det första vi ska göra är att områdesfördela detektorerna till två olika områden. MEN för att kunna göra det måste vi aktivera område nr2.

Detta gör du genom följande kombination:

[*][8] KOD [2][0][1] tänd [2] an.

Ahh, härligt nu har vi två områden.

nu ska vi tilldela zonerna som berörs till område 2 samt ta bort dessa från område ett. Gå in i sekvens 202. Där hittar du sektion 1-8 för område 1. Släck 6an för sektion 6 (då tar du bort denna från området). 203 behandlar sektion 9-16 OSV OSV. 202-209 är för område1. 210-217 är för område 2. Det du gör för område1, gör du omvänt för område2.

Ponera att sektionerna som avses är 15 och 20. Då ska du MAO gå in i sekvens 203 och släcka 7an samt 204 och släcka 4an. Sedan ska dessa aktiveras i område två dvs sekvens 211 tänd 7 samt 212 tänd 4. klart så långt :)
 
  • Gilla
synvinkelhaken
  • Laddar…
När du med [#] går ut ur programmeringen och trycker [*][*] för förbikoppling kommer zonerna ha försvunnit.

Nu kan det bli lite trix igen ;)

I grundläge, håll in [#] tills du kommer till områdesväljaren. Stega ett steg till höger och välja med stjärna. Du är nu inne i område 2. larma på. om detta inte går har din användare inte behörighet till område 2.
 
Redigerat:
  • Gilla
synvinkelhaken
  • Laddar…
Så det ska vi ordna nu genom att:

knappa in [*] [5] [MASTERKOD] [8], välj sedan tex kod 5 genom att slå in [0][5] samt se till att 2an är tänd. Sedan äre bara pået igen.

Det vi gjorde nu var att ge kodplats 05 behörighet till område 2.
 
Redigerat:
  • Gilla
synvinkelhaken
  • Laddar…
Du frågade i PM (såg att det kommit ett sorry för sent svar) ang ingångstid för dina detektorer. Det går utmärkt. Gå in i sekvens 001 genom följande kombination [*][8][KOD][0][0][1], stega fram till vald sektion genom högerpil samt ändra sektionstypen till 01 eller om du vill ha olika ingångstider gentemot område1 så välj 02 som sektionstyp. Eller om det är tex sektion 64 om avses så är det sista underoptionen i sekvens 004 :)

Gå in i 005 och ändra ingångstider. Det är de första underoptionerna som kommer fram dvs delay1 (för sektionstyp 01) samt när du skrivit in den tiden så kommer du till delay2 (för sektionstyp 02). sedan borde det vara klart :)
 
Redigerat:
  • Gilla
synvinkelhaken
  • Laddar…
Om du vill schemalägga eländet så skriv bara i tråden så går vi igenom det också :)) har du en manöverpanel i friggeboden så kan det vara bra att lägga in den i område två så slipper du köra fyrkantstricket när du ska larma av den. skriv vad du har för knappsats så ordnar vi det.
 
Redigerat:
  • Gilla
synvinkelhaken
  • Laddar…
S
Kanon Norrbottenssnickaren, ska försöka ta in det du skrivit först och fundera och sen återkommer jag säkert med frågor.
Såg ditt pm med nummer, tackar.
 
S
Nu har jag aktiverat område 2, jag har lagt de två detektorerna på område 2 och tagit bort dem från område 1.
Jag har gjort en ny kod för område 2 som jag har larmat på med # system - pil höger - partion 2 * ny kod.

Detta funkar bra och är larmat, får en notis om "Tillkopplat i bortaläge" men sen återgår displayen till normalt läge och det är svårt att veta att man har larmat i bortaläge.

Fråga ett:
Kan man se att det är larmat på displayen på något enkelt vis, kanske med någon lätt knapptryckning?

Fråga två:

Jag har ställt ingångstiden på de två detektorerna på område 2 till 40 sekunder, men displayen ger inte ifrån sig något ingångsljud (summerljud) innan som det gör när man öppnar dörren och magnetkontaktens ingångsljud låter på område 1.
Utan larmet tjuter direkt efter 40 sekunder, går det att få ingångsljud på område 2 när detektorerna aktiveras?

Fråga 3:
Om jag larmar på som vanligt, (system) blir även område 2 larmat då?

Fråga 4:
När larmet på område 2 går så är det lite bökigt att först använda # system - pil höger - partion 2 - "kod för larma av"
Går det inte att med någon kod larma av direkt på displayen som vid systemavlarmning?
 
gorocco skrev:
Nu har jag aktiverat område 2, jag har lagt de två detektorerna på område 2 och tagit bort dem från område 1.
Jag har gjort en ny kod för område 2 som jag har larmat på med # system - pil höger - partion 2 * ny kod.

Detta funkar bra och är larmat, får en notis om "Tillkopplat i bortaläge" men sen återgår displayen till normalt läge och det är svårt att veta att man har larmat i bortaläge.
Jo precis det är detta som händer. Efter en stund återgår din manöverpanel till det området den är knuten till, i detta fall område1. Har du en panel vid ingången till gillestugan? Isf kan du lägga in den till område2.

gorocco skrev:
Fråga ett:
Kan man se att det är larmat på displayen på något enkelt vis, kanske med någon lätt knapptryckning?
Inte utan att knyta manöverpanelen till område2. Eljest måste du snabbt som attan larma av genom ovan långa kombination. Men gråt inte det finns ett litet trix.
gorocco skrev:
Fråga två:

Jag har ställt ingångstiden på de två detektorerna på område 2 till 40 sekunder, men displayen ger inte ifrån sig något ingångsljud (summerljud) innan som det gör när man öppnar dörren och magnetkontaktens ingångsljud låter på område 1.
Utan larmet tjuter direkt efter 40 sekunder, går det att få ingångsljud på område 2 när detektorerna aktiveras?

Fråga 3:
Om jag larmar på som vanligt, (system) blir även område 2 larmat då?
Panelen återgår troligtvis till område1, och det området har inte ngn ingångstid som tickar så därför beteer sig panelen inte på ngt konstigt sätt egentligen. Vi ska lägga över panelen till område2.


gorocco skrev:
Fråga 4:
När larmet på område 2 går så är det lite bökigt att först använda # system - pil höger - partion 2 - "kod för larma av"
Går det inte att med någon kod larma av direkt på displayen som vid systemavlarmning?
:) Svaret på alla dina frågor har egentligen med områdskopplingen till din panel att göra. nu vet jag inte exakt vilken panel du har men vi ska försöka fixa det. :) ska skriva en guide.
 
det allra enklaste lösningen på ditt problem vore att göra enligt följande. Den panel som används i gillestugan knyts till område2 (tror du har en där, det verkar så). För att knyta in den till område2 gör enl. följande.

[*] [8] [kod] [000] [0] [2] [X] där X är IDnumret på din panel. Nu är den panelen knuten till område 2. Om du bara har en knappsats så är min rekommendation att fortsätta göra som i alternativet ovan. HAR du två paneler för det första? :)
 
Redigerat:
S
Tyvärr har jag bara en panel och den sitter i huvudhuset och det är inte alls långt mellan friggan och huset så jag planerar inte att köpa en till manöverpanel, blir det för krångligt så lägger jag tillbaka allt på ett område.

Friggan är delad med en vägg med två ingångar vilket i princip skulle betyda att jag då kanske skulle behöva två manöverpaneler, en vid varje dörr.

Manöverpanelen är en LCD 5500Z

Kan nog leva med att inget summerljud utgår vid inpassering eller att man inte ser bortaläget tillkopplat men det skulle vara skönt att kunna använda en kod för att larma på båda områdena och en kod för att larma av när båda områdena är larmade, går det?
 
gorocco skrev:
Tyvärr har jag bara en panel och den sitter i huvudhuset och det är inte alls långt mellan friggan och huset så jag planerar inte att köpa en till manöverpanel, blir det för krångligt så lägger jag tillbaka allt på ett område.

Friggan är delad med en vägg med två ingångar vilket i princip skulle betyda att jag då kanske skulle behöva två manöverpaneler, en vid varje dörr.

Manöverpanelen är en LCD 5500Z

Kan nog leva med att inget summerljud utgår vid inpassering eller att man inte ser bortaläget tillkopplat men det skulle vara skönt att kunna använda en kod för att larma på båda områdena och en kod för att larma av när båda områdena är larmade, går det?
Hmm... nu blir det lite hackigt, vänta så ska vi försöka.

Du kan ju alltid göra såhär...
skapa ett område till (nummer 3), lägg in alla detektorer i område 3.
område 3 fungerar då som en avlarmare för hela systemet dvs oavsett om område 2 eller 1 är pålarmat och område 3 är olarmat är allting olarmat.

OMR1-PÅ OMR2-PÅ OMR3-AV == Allt av
OMR1-AV OMR2-PÅ OMR3-PÅ == Omr2 på resten av.
OMR1-PÅ OMR2-PÅ OMR3-PÅ == Allt på

så om du lägger in panelen på område 3 kan du larma till och från hela larmet från panelen med en kod. vill du sedan ha område2 pålarmat får du först larma av område1 och sedan larma på omr3. då räcker det med att du larmar på omr1 när du lämnar stugan.

men detta förfarande är ingen bra idé. Det finns mig veterligen inget sätt att lösa detta på att du ska larma på med en kod från valfri områdespanel. tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.