Vilken sida ska vara upp när man lägger ett utegolv/altan med tryckimpregnerat virke som skruvas? och varför? tycker mig ha sett både med kärnsidan upp och ner i beskrivningarna
 
Lägg det med den finaste sidan upp ;).
 
Vanligtvis lägger man trä utonhus med kärnsidan upp, dels för att det är den tåligaste sidan, men eftersom att virket är impat så kan man välja den sida som är finast.

En annan anledning är att när virket torkar så vrider sid virket på så vis att en spricka blir synlig när kärnan läggs nedåt.

F.ö så tycker tycker jag att impat virke blir fulare och fulare. Stora fula kvistar, kvist-släpp m.m är det endast 2 sort? En annan fråga som jag tänkte ställa nu när jag kommer ihåg det är; Den gröna färgen är den för att man skall se skillnaden på im,p och vitt eller är den gröna färgen impregneringen???

/Norre
 
Norre skrev:
Den gröna färgen är den för att man skall se skillnaden på im,p och vitt eller är den gröna färgen impregneringen???
Impregneringsmedlet är grönt.
 
Så om jag då hyvlar av 2-3mm på en tryckt bräda så är den delen o skyddad? Är det verkligen så, att imp medlet endast är det tunna gröna skiktet på ytan??
 
Norre skrev:
Är det verkligen så, att imp medlet endast är det tunna gröna skiktet på ytan??
Nej, anledningen till att träet har olika färg beror på hur pass hårt det är och vilken förmåga det har att ta upp den gröna färgen. Tryckimpregnerat virke impregneras i en tank under tryck så att impregneringen ska tränga in ordentligt.
Edit:Här kan du kolla hur man gör: http://www.bitus.se/index_se.htm
Klicka på: Impregneringsinfo --> Hur går det till?
 
Tack för svaren, jag håller helt med om att det ser ut att bli sämre och sämre virke i det tryckta. För att man ska få ut något av det man köper så måste man granska bräda för bräda och endast ta de utan sprickor som inte är vridna och med så få kvistar som möjligt, man brukar få ut 2-3 brädor av 10.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.