Är det ekonomiskt försvarbart att ha 400 mm cellplast under betongplatta?

Fördelar mot nackdelar? Hur mycket dyrare kan det bli för en yta på 200 kvm?
 
S
13200kr på byggmax för ett lager 80 EPS på 10cm.

Du får väl räkna på kostnader för extra utgrävning, dumpning av massor och sen om den kostnaden är försvarbar vet jag ej. Men det beror väl lite på hur väggar och tak är isolerade. Jag tycker 300mm är gott nog.
 
Redigerat:
Att forsla bort sand, blir nästan ingen kostnad. Jorden/humus vill vi behålla för att kunna bygga jordkällare.
Väggar har vi tänkt oss 400 mm isolering i. Tak 700-800 mm.

Det är ett bygge som vi funderat på i 3-4 år på. Tomten finns redan.
 
Redigerat:
Finns de byggare som påstår att 200 mm räcker gott och väl.
300 är tillräckligt enligt min mening
 
S
43 år!! Hur gammal är du? :D
Låter som ett passivt hus och du bor i Skåne?
800mm i taket i Skåne låter galet, var hamnar daggpunkten då?
Men visst, ska det isoleras på det viset så kanske 400mm i golvet inte är helt fel.
 
3-4 skulle det stå ;)

Daggpunkten... Det är därför vill gärna höra vad andra tycker. Min fru är galen i fönster. Därför måste vi isolera som f*n.
Hon vill i princip ha en hel vägg som ett stort fönster.
 
S
Fönster har ju ett visst isoleringsvärde och det går ju inte kompensera den förlusten med extra isolering i väggarna eller i golvet. Värmen smiter ju ut där det är som svagast. Dessutom stiger värmen så lite mer isolering i tak är ju vanligt.

Varm luft kondenserar i kyla, dvs det bildas fukt. Om man har för mycket isolering så sker denna brytning i isoleringen. Därför är det att föredra att ha något mindre isolering så daggpunkten hamnar utanför denna zon.
 
DanielF skrev:
...
Varm luft kondenserar i kyla, dvs det bildas fukt. Om man har för mycket isolering så sker denna brytning i isoleringen. ...
Enb grundtanke med modernt byggande är att man inte skall släppa ut varm, fuktig luft igenom väggarna.
Därför sätter man ångspärr eller ångbroms innanför daggpunktens förmodade läge.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
En sak ja själv funderat på är om man skulle lagt ett extra lager under kantbalken där de offtast bara ligger 10 cm.
 
Oftast? Finns det andra alternativ?
 
Ja de finns ju lite olika grunder, men om vi utgår från en L-grund så är dom "oftast" 10cm cellplast ute i kantbalken, finns säkert någon tillverkare som gör dom tjockare. Det är iaf där de lönar sig mest att isolera,
ett snabbt exempel är att om du isolerar 1m2 10cm cellplast med 10cm till minskar de energiförbrukning lika mycket som om du skulle isolera 2-3m2 30cm cellplast med 10 till,
Så de lättaste vore att bara lägga en skiva under kantelementen innan man sätter dom eller så kan man köpa högre kantelement och lägga en extra skiva i, hoppas de funkar som svar :)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag tänker också köra 400 under plattan, se till att välja bra isolervärde på fönstren och glöm inte solskydd för sommaren ;)
 
Kanske använda grå eps istället som har bättre u-värde så stiger inte kostnaden för schakt och kantelement...
 
Är inte grå eps något nytt och oprovat?
 
Oprovat är de nog inte men dyrare, så de är något att räkna på om de lönar sig eller inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.