Har varit och kikat på en vacker sommarstuga.
Huset är från tidigt 1900-tal och har aldrig blivit totalrenoverat utan har bättrats på eftersom. Huset saknar VA och el och ligger cirka 10 meter från vattnet.
stug7.jpg
Huset har en källare och det är här problemen med huset är tydligast.
stug6.jpg
stug5.jpg
stug4.jpg
stug3.jpg
stug2.jpg
stug1.jpg
Källaren är cirka 50 kvadrat, delar har ett väldigt uppsprucket betonggolv medans ett rum har jordgolv. Detta golv är av någon för mig okänd anledning täkt med en genomskinlig plast. Under plasten är det väldigt fuktigt med mycket kondens. Flera bjälkar och takbräder i källaren verkar riktigt skadade. Två fönster i källaren är utbytta mot galler vilket gör att det blåser rakt igenom källaren, är detta oroväckande? Är som det kanske märks helt okunnig på gamla trähus.

Flera väggar i källaren har stora sprickor som i mina ögon inte ser speciellt bra ut. Är dessa sprickor lätta att åtgärda?

Är detta ett hus som kan räddas? Eller ska jag strunta i att bjuda på det. Ett till problem om man skulle vilja få din grävmaskiner och annat är att det inte finns någon väg. Så alternativet är att handgräva.

Taket på huset är relativt nytt, vinden ser superfin ut. Panelen på utsidan behöver bytas på södersidan.

Ni som kan grund och markarbeten har ni några uttalanden?
Jag är helt såld på huset, men lite orolig för eventuella renoveringskostnader.

ångest.
 
Har liknade sprickor i mitt källargolv som är en kallkällare. Ingen fara i mitt fall eftersom golvet "bara" är en utfyllnad mellan väggarna, dvs inget som har nått med bärigheten för husgrunden att göra.

Plast direkt på marken eller jordgolvet i ditt fall, lägger man ju för att fukt inte skall tränga upp.

Att man satt galler istf. fönster är säkert ett försök att ventilera bort fukt ur källaren.
 
V.N. skrev:
För egen del skulle jag vara nöjd med källaren som grund. Det är ju inget som ska inredas.

Vad är det som syns i taket på näst sista bilden?
Det som du ser är murket virke... Vissa planker frasar när man tar i dom. Detta måste naturligtvis åtgärdas.

I rummet ovanför ligger detta plastgolv, som jag misstänker har hindrat golvet från att andas. Men det är bara en gissning. De vita prickarna som syns på bilden är färgrester.

stug8.jpg

 
fellsman kan inte hjälpa dig i sakfrågan (har inga sakkunskaper) men vill bara säga att jag förstår att du förälskat dig i huset! På de få bilder du just publicerat känner jag nästan ett omåttligt habegär! Kolla handtaget och tapeten på den sista bilden eller utsikten på den första... :) :) :) Ett generellt tips som brukar funka är väl att ta hjälp av en sakkunnig t ex byggnadsingenjör även i detta tidiga skede när du funderar på att buda på huset!
 
co skrev:
fellsman kan inte hjälpa dig i sakfrågan (har inga sakkunskaper) men vill bara säga att jag förstår att du förälskat dig i huset! På de få bilder du just publicerat känner jag nästan ett omåttligt habegär! Kolla handtaget och tapeten på den sista bilden eller utsikten på den första... :) :) :) Ett generellt tips som brukar funka är väl att ta hjälp av en sakkunnig t ex byggnadsingenjör även i detta tidiga skede när du funderar på att buda på huset!
Jo, att jag fallit för huset är nog en underdrift. Att en sakkunnig borde kallas in är jag medveten om. Men det finns tyvärr ingen tid till detta så det blir att gå på en magkänsla. Det finns inget utropspris satt på huset utan det är skriftliga bud som gäller vilket gör det hela ännu svårare.

För min del så kan jag vara utan källare. Kan man fylla hela källaren från golv till tak med singel eller betong och vara utan källare så är jag nöjd. Är detta möjligt?
 
Finns ingen orsak att fylla källaren med något. En källare är en utmärkt grundläggningsmetod som sällan ger några problem i sig själv. Det är när man börjar inreda dem som bostadsutrymmen som problemena brukar komma. Precis som du märkt själv så har man bra uppsikt över undersidan på huset när man har källare. Dessutom är arbetsutrymmet bättre än i krypgrund om man måste byta något ;)

Mitt råd är att ni lägger ett ganska försiktigt bud, det verkar ju som om prisrallyt har avstannat för den här gången, och det vore väl synd om ni bjuder mer än ni behöver. Dessutom verkar det ju bli högre räntor inom snar framtid.
 
Så plasten på jordgolvet, stora sprickor i väggarna och vissa murkna träpartier behöver inte nödvändigtvis innebära jätteproblem?

Jag kunde in känna någon lukt, men så var det korsdrag i källaren och kallt också. Frågan är om det luktar fukt på sommaren...
 
Nej, det behöver inte betyda jätteproblem. Jag kan naturligtvis inte utesluta att det faktiskt kan vara det, även om jag inte håller det för troligt. Mycket har att göra med vad ni har tänkt att göra med huset och hur ni har tänkt att använda det.
 
Hej
Frågan är om sättningarna fortsätter ? Är det samma underlag under hela huset ?
Ha kvar plasten o sätt in en avfuktare för c:a 3.000 kr.
MVH
 
Man kan ju bara hoppas att sättningarna är gamla och stannat av. Halva källaren har betonggolv och halva jordgolv. Underlaget under huset har jag ingen aning om.
Avfuktare är lite problematiskt då det inte finns el.

Blir det aktuellt med köp av denna stuga kommer jag ta dit en besiktningsman innan papper skrivs.

Blir antagligen till att gräva upp och dränera. Problemet är att det blir svårt att få dit en grävare. Blir väll att bjuda in alla man känner och handgräva :(

Räknar med att få lägga ganska mycket för att får ordning på huset om jag nu lägger högsta budet.
Nästa vecka vet vi förhoppningsvis svaret. Då kommer jag visa alla bilder på huset så ni får mer kött på benen.

 
verkar som om bilderna har tagits bort.....men jag hade iallafall samma problem med mitt hus med jordgolv och kass betong ovanpå. har nu bilat bort betonggolvet som låg på bara jord, in med makadam och lite armeringsjärn och sen gjutit nytt golv. allt för hand. inga problem. Hyrde bilningsmaskin och en snubbe körde ut 3 ton makadam med en kärra. Inga större kostnader. Paddan(tillplattningsmaskinen för makadammet var lite bökig då den vägde 150k, men ett par stora grabbar klarar av det.)

hoppas nu att makadamet ska fungera som kapillärbrytande skikt och torka ut källaren lite. vi får väl se. ska även titta till grunden utanför så det inte sipprar igenom på väggen också.

Lycka till.
 
Hej - jag kunde inte heller se några bilder men det lät ju som om det var ett tilltalande hus!
PLAST kan aldrig vara lämpligt! Det är naturligtvis lämpligt att lägga naturliga kapilärbrytande material på marken som grundmaterial men man behöver inte lägga betong på det om det är en kallkällare. Makadam är perfekt för detta! Ni kommer att märka en stor skillnad direkt! Bra ventilation är viktig och det tycks inte vara ditt problem. Sen är det som vanligt viktigt att se till att vatten runt huset transporteras bort.
Om ni bor vid en sjö så är det i regel lätt att saker bli fuktiga. Desto viktigare är det att hålla rent från plastfärger och plastmattor och se till att fukt kan torka av sig själv. Viktigt att använda kärnvirke i tex fönster och att ha liten luftspalt under fasta fönsterkarmar (om ni har sådana - någon millimeter).

Om du har tittat på huset denna fuktiga höst och inte känner mögellukt så är det nog kanske bra.
 
Sådär, då var bilderna tillbaka på källaren.
Jag har fler bilder som jag kommer lägga ut när affären är klar. Oavsett om jag får det vinnande budet eller inte.

Inte helt omöjligt att fler som kollat på detta huset sitter och läser här. Så jag vill inte pressa upp priset i onödan med vackra bilder...

Torpar_Karin, vad tror du om källaren nu när du ser bilderna?
 
Jag TROR faktiskt att det inte är bra med sådana jättehål som ventilation det räcker med gluggar om ca 10x10 cm 2-3st då har du en bättre chans att en avfuktare fungerar.
Med såna jätteventiler så får du samma temp där nere som ute och det är inte vidare när det fryser till neråt 20 grader.
Vart rinner stuprören ?
Lutar marken mot huset Tex gamla rabatter som "satt sig"?
Är källaringången från utsidan? i såfall dika ut runt denna.
Man måste inte måla f-n på väggen för lite fukt, den som har byggt huset en gång i tiden borde haft lite koll på läget men förutsättningarna kanske har ändrats som tex vattenståndet.
Jag har också rötskador i en liknande källare men där hade det runnit in genom dörrarna som är liggande slagportar.
Men om det är ett nytt tak på huset så kanske det gamla läckte mkt och kan ha bidragit till rötan?
En konsult säger troligen "-riv upp allt" eftersom att dom måste stå med garantier.
Men detta är mina funderingar jag tror inte att det är ngn fara.
Lycka till
 
Verkar ju lite halvjobbigt att fylla upp med singel om det inte fanns väg fram ;D
Lite väl tungt att handbära 200m3 singel, men det är ju en natur upplevelse det också ...

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.