Öfremora skrev:
Får jag passa på att ställa en fråga? Ville klyva en bräda på den här ledden igår, men fick en känsla av att det var farligt. Eller vad säger ni?

[bild]
Jag skulle klyva den i två omgångar, alltså hälften först, sen flippa brädan och klyv andra hälften. Men din klyvknivs design förhindrar en sådan operation. Jag skulle också ha kört sidan som skulle stå mot bordet och anhållet genom rikthyveln om det inte var plant från början.
 
Det ser ut som ett bandsågsjobb.
 
Öfremora skrev:
Får jag passa på att ställa en fråga? Ville klyva en bräda på den här ledden igår, men fick en känsla av att det var farligt. Eller vad säger ni?
Ja, det snittet kan vara farligt. Som Dennis skrev måste plankan till att börja med vara rikthyvlad. Du behöver köra utan klingskydd (och med sänkt klyvkniv vilket väl i sig inte är en säkerhetsrisk) även om man gör snittet från 2 håll. Du kommer till ett läge där du med påskjutare måste föra handen rakt över klingan, plankan i sig är rätt smal och det finns stor tipprisk, den kommer också vara svår att trycka mot anhållet. Jag nödstoppade ett liknande snitt för nåt år sen, med betydligt fördelaktigare bredd/höjdförhållande på plankan än den på din bild. Kändes helt enkelt obehagligt och den känslan ska man lyssna på när det gäller snickerimaskiner.
 
S
Dra bak anhållet till första tanden så att biten till höger om klinganinte nyper. Gör stor skillnad även om man har klyvkniv. Brukar inte gå på enkla sågar men då kan man sätts en list på anhållet på nåt sätt.
 
Om man skall kunna såga såna där saker på ett säkert sätt så förutsätter det att klyvkniven inte sticker upp ovanför klingan och att klingskyddet är monterat på en arm ovanifrån och inte på klyvkninven och helst skall man också dra tillbaka anhållet så att det slutar strax före sågaxeln.

Det vill säga att det skall vara gammal god Suva-standard på skydden. Det som gällde på alla sågar innan tillverkarna kom på att det var billigare att montera skyddet på klyvkniven och innan folk började titta på youtube och härma ameriklanernas primitiva skyddsanordningar.
Än i dag har de flesta litet dyrare proffsmaskinerna låg klyvkniv och skyddet monterat på en arm så att man skall kunna använda sågen fullt ut.

Om man måste montera bort skyddet och klyvkniven för att kunna använda sågen så är de felkonstruerade. Jag minns hur läraren föreläste för oss i yrkesskolan om det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Ett sätt att göra operationen säkrare är att rikthyvla ena sidan på ditt ämne först! Sen tar du en 2 tums planka som är lika hög och lika lång som ditt ämne, riktar också denna på en sida. Därefter fäster du ditt ämne provisoriskt med exempelvis dubbelhäftande tejp mot 2tums plankan. Nu har du en betydligt tjockare planka att klyva ner!

Bandsåg är ju dock betydligt enklare!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack för väldigt intressant input! Ja det kändes obehagligt, så det fick bli att hyvla för hand.

Jag brukar stanna när det känns obehagligt eller om jag märker att jag har tappat fokus på grund av hunger eller trötthet. Någon som sett The vanilla ice project på tv? De kapar rätt friskt utan klyvkniv och klingskydd. Med tummarna några millimeter från klingan :confused:
 
Tänkte ansluta mig till klubben....

Hand med bandage vid surfplatta som visar en webbsida med bygghusrelaterat innehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax skrev:
Tänkte ansluta mig till klubben....

[bild]

Med vänlig hälsning, fremax
😱 Men tummen sitter åtminstone kvar?
 
Ajajaj. Vad hände?
 
När man inte använder påskjut utan använder händerna, skall man stå stadigt med benen men trycka med händerna.
Man ska stå så långt bak att händerna inte kan nå klingan med utsträckta händer.
Det gäller bandsåg också.
Ha bra belysning.
Ha inte klingan för långt ovanför stycket du sågar.
Använd inte handskar.
Ät I tid och fika I tid.
I garaget kan jag ta en öl eller 3, ALDRIG ALDRIG I SNICKERITET.
Ha en slipad klinga så blir snittet mindre och snyggare om olyckan är framme (ni förstår vad jag menar).
Ingen klocka eller ringar på händerna.
Närma er aldrig bordet för att lägga eller hämta något medan klingan snurrar.
Använd hörselskydd.
Använd skyddsutrustning.
Tänk 2 ganger, kappa en gang.
Ha inte bråttom och stressa inte.
Var själv I området kring maskinen, men ha en plan om att kunna kontakta någon om något händer.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Ja... rent jäkla slarv. Man håller på och renoverar och donar och till slut tappar man respekten för verktygen...
Klöv en bräda, använde påskjut! (Med högerhanden) och höll i klyvspillet (10mm:banghead:) med vänster....
Ja, när förståndet fattas får kroppen lida. Kommer bli nedsatt känsel och fingeravtrycket avskalat snyggt... inget att sy då det var avkapat..
sjukt arg på sig mig själv... 10 år sedan så lyckas jag hugga av grannen (pekfingret) med en slöööööö yxa, detta fixades dock med några titanstift och stygn. Suck att man helt tappar omdömet ibland.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Usch, men skönt att höra att det inte gick ännu värre. Bra att du uppdaterar tråden. Jag behöver konstant påminnelse för att inte göra om bedriften.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
fremax skrev:
Ja... rent jäkla slarv. Man håller på och renoverar och donar och till slut tappar man respekten för verktygen...
Klöv en bräda, använde påskjut! (Med högerhanden) och höll i klyvspillet (10mm:banghead:) med vänster....
Ja, när förståndet fattas får kroppen lida. Kommer bli nedsatt känsel och fingeravtrycket avskalat snyggt... inget att sy då det var avkapat..
sjukt arg på sig mig själv... 10 år sedan så lyckas jag hugga av grannen (pekfingret) med en slöööööö yxa, detta fixades dock med några titanstift och stygn. Suck att man helt tappar omdömet ibland.

Med vänlig hälsning, fremax
Glad för din skull att det i det stora hela gått bra. Jag var lite orolig då jag kom till slutet på inlägget och fick någon skum tanke att din granne kommit åter för att hämnas, men då hade resultatet kanske sett annorlunda ut.

Jag har än så länge klarat mig men glömmer aldrig när min kusin skadade pekfingret på rikthyveln, slarvig och ofokuserad körde han in toppen på pekfingret men som tur var så satt "flärpen" kvar och det läkte fint.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
ang klyvningen... ett snitt ca 30mm genom brädan, sedan flippa och göra ett likadant snitt. Sedan elda lite med japansågen och slutligen ett varv genom hyveln. om man inte har ngn bandsåg som klarar av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.