Varför finns de så få kvinnliga försäljare hos hustillverkare??
Är det någon som har köpt hus av en kvinnlig försäljare??

Har en bekant som fuderar på att börja ,, vad tror ni ??
 
Har du nått exempel ?? där jag kan hitta en kvinnlig försäljare
 
Svensk fastighetsförmedling i Uddevalla
 
ok .. Mäklare finns de många men jag tänker på Försäljning av Nya hus ,, alltså säljare hos hustillverkare ...
 
Hej!

Vi pratade med en dam på LB Hus i Helsingborg och jag är inte säker men jag tror att även Ahus har en kvinnlig säljare i Helsingborg
 
Jag har stött på kvinnor hos Anebyhus och Trivselhus.
 
Det kan väl ändå inte spela någon roll vem man köper huset av, man eller kvinna? Antingen har man ett gott affärsmannaskap och vet vad man pratar om, eller så har man det inte.
 
håller fullständigt med MathiasS
 
Jag håller också med ,,, men de var inte min fråga utan funderar mer på hur vanligt de är med kvinnliga försäljare !!!!!

Och vad fördelen kan vara ?? För de tror jag finns!!!

 
Du har helt rätt i att det finns färre kvinnliga försäljarna i husbyggarbranchen. Jag har stött på någon enstaka hos Sjödalshus, Götenehus ocg Trivselhus. Det finns säkert kvinnliga försäljare hos alla leverantörer, men de är som sagt i minoritet. Det är så i hela fastighetsbranschen (med undantag av just fastighetsmäklare av bostäder). Går du över på uthyrning/försäljning av kontor och lokaler är det mest män, ca 70/30.

Varför, har jag inget bra svar på, det har bara varit så av tradition, men som mycket annat börjar det luckras upp.

Jag ser ingen för- eller nackdel oavsett kön, det viktigaste är kompetensen! Men visst är det alltid intressant att lägga märke till dessa saker.

:)
 
Henriot skrev:
Och vad fördelen kan vara ?? För de tror jag finns!!!
"Kvinnans list övergår mannens förstånd"

"När mannen får stånd går kvinnans list över"
 
MathiasS skrev:
Det kan väl ändå inte spela någon roll vem man köper huset av, man eller kvinna? Antingen har man ett gott affärsmannaskap och vet vad man pratar om, eller så har man det inte.

AMEN

Jag är inköpare på ett företag och det spelar mig ingen roll om det är en man eller kvinna jag pratar med när det gäller inköp.

Däremot kan jag säga att män generellt har bättre koll än kvinnor i det fall jag stött på.

Männen har oftare koll rakt av vad en sak kostar och vad han har för marginal när man börjar pruta osv. Kvinnorna ber oftast att få återkomma eller vet inte osv. Män verkar oftast ha mer "killer-instinct" när det gäller att sälja. Men det är ju inte könsbetingat utan personlighet.

Sen kan det nog bero lite på i husbranchen att det är oftast mannen i hushållet som ringer till husfirman och hör sig för och då blir det väll av gamal tradition att dom vill "tala ve´en kar´". Därav fler manliga försäljare. Fast som med allt nu för tiden så tar ju kvinnorna över komandot och då vill dom INTE prata med en dumdryg fetknopp till manschouvinist utan en "syster".
 
Vi har köpt hus av en kvinnlig försäljare (Myresjöhus i Stockholm). Vi hade haft kontakt med två manliga dito som vi inte alls ville gå vidare med, men vi tyckte ändå att Myresjöhus verkade hålla hög kvalitet och de hade ett hus som passade oss bra.

Vi kollade upp bilderna på säljarna på webben och ringde den som såg "piggast" ut = hon!
Och hon var bra, vi fick bra kontakt och hon svarade på alla våra frågor och fixade visningar av hus etc, så vi slog till!
 
En anledning skulle ju kunna vara att säljarna i många fall har någon form av byggnadsbakgrund, byggnadsingenjörer etc. Och det är en ganska manligt dominerad bransch, ganska få tjejer söker till ex. väg o vatten byggnad på teknis. Däremot finns det ju ganska många kvinnor som arkitekter, fast arkitekter verkar inte lika ofta bli rena säljare.

De få tjejer som söker sig till ingenjörs yrket verkar i många fall vara mer motiverade än genomsnitts studenten, och hamnar av den anledningen troligen oftare inom mer "ingenjörsartade" delar av industrin än som hussäljare.

Nu har jag inte hängt med på hur könsfördelningen ser ut på teknis idag, kan mycket väl vara så att fördelningen börjat jämnas ut mer, men jag vet att för 10 år sedan var det ungefär lika ojämnt som när jag utbildade mig för 30 år sedan. På "min" tid har var det 3 tjejer av 125 som började på elektroteknik, och jag har för mig att det var 4 eller 5 som började på väg o vatten (Detta var i Lund).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.