Jag har en fråga om hur jag skall göra med mina ventiler i källaren.

Jag har en fråga om hur jag skall täta mina ventiler.
När källaren på -90talet gjordes om till en inredd källare så har dom inte tätt mellan mur och innervägg vilket resulterar i att det rasar ner kalluft mellan mur och innervägg.

Jag funderar på om man kan sätta en rörbit och täta med fogskum runt röret för att inte få kallraset ner mellan mur och vägg.
Eller ska man bara försöka dreva med isolering?

Bifogar en bild för att visa hur det är gjort idag.

Öppen källarventil med synliga mur- och innerväggsskikt, identifierbart glapp där kall luft kan tränga in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är lite svårt att se proportionerna i bilden. Om det som ser ut som spånskivor är genomgången genom påbyggda väggen då har du rimligen kallraset där spånet slutar. Få in kallras bakom vägg är inte direkt bra. Snickare som renoverade delar av min källare prövade med drevning och klädde ett spirör med isolering. Det blev inte tätt så det förhindrade kallras så de fick göra om. De gjorde då en fyrkantig kanal likt din. Innan de gjorde kanalen snyggade de till genomgången i betongmuren med enklare bilning för att det skull få plats med lämplig spirostorlek.

Ett spirorör monterades så nådde ventilen. Sedan använde de fogskum runt röret i yttre delen av muren för att vara säkra på att det blev tätt. Dvs kunde inte komma in luft vid sidan av röret. Sedan drevade de kanalen med isolering för att röret inte skulle bli en kall-punkt i den påbyggda väggen. En kall-punkt kan leda till kondens i väggen ifall det finns luftfuktighet vilket det finns mer eller mindre.

Tätt ytterst för att omöjliggöra att kall-luft tar annan väg en via röret. Därefter isolering då det var mindre lämpligt att nyttja fogskum för att täta öppningarna mot påbyggda väggen. Svårt att vet om man fyller väggen med fogskum :)
Sen är det svårt att spruta skum åt sidorna eller nästan bakåt och dessutom få tätt utan att det blir fogskum överallt :)

Så blev det gjort hos mig och det var en lösning jag tyckte var ok. Den första lösningen resulterade öppenbart kallras så de fick demontera väggskivor och göra om. Tur att jag upptäckte det innan jobbet var färdigt för då hade det nog blivit lätt ansträngt att få dem att göra om.

Hoppas detta kan ge dig några ideer om hur du kan lösa ditt behov.

Lycka till !
 
Jag gjorde så: sågade till en bit ventilationsrör av plast för hela längden. Mot yttergallret lade jag ett insektsnät i metall. Runt röret mot yttergallret la jag vanlig karton, bara så att inte skummet skulle välla ut.
Sen fogskum utifrån och in. Men jag körde i omgångar för dete expanderar våldsamt. Till sist skar jag skummet så att det slutade 15-20 mm under vägglivet, och putsade rent. I röret stack jag en reglerbar ventiltallrik. Blev jättesnygg.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Tack för svar. Jag var bara lite rädd att fogskum kunde dra till sig fukt men det kanske inte är så farligt med det?

Nu har jag nått att börja med för det blir väl en vinter i år också
 
Fogskum drar säkert åt sig lite fukt men läs på förpackningen eller tillverkarens hemsida. I de tätningar jag gjort har jag bedömt det som minimalt problem. Däremot kan det vara klokt att dammsuga/städa skapligt bra i vägg genom gången så att det inte finns något organiskt material kvar. Utan organiskt material har jag fått höra att då kan inte tex mögel uppstå,

Lycka till !
 
Om du bestämmer dig för fogskum, så rekommenderar jag att du köper en fogskumspistol, då får du full kontroll på hur mycket skum du sprutar ut och man behöver inte stressa med att fixa alla ventiler samma dag.
Min skumpatron har suttit kvar ett halvår på pistolen och fungerar fortfarande bra.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Verktyg/Fogskumspistol-2000023750/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.