Jag och min sambo har precis köpt och flyttat in i ett radhus. Då besiktningen gjordes strax innan köpet gjorde Anticimex en anmärkning i badrummet då en klämring tydligen saknades i golvbrunnen under bubbelbadkaret. Enligt besiktningskillen så verkade detta inte vara något större problem, utan förklarade att vi i efterhand kan sätta dit en klämring och därmed få badrummet försäkrat. Efter att jag har varit i kontakt med ett flertal plattsättare m.m. så verkar det inte fullt så lätt att åtgärda detta och jag börjar tro att vi gjort en dålig affär som köpte huset för ganska så mycket pengar utan att anmärka på detta fel.

Finns det någon kunnig person där ute som har något erfarenhet eller vetskap om detta problem med klämring som saknas? Kommer vi behöva riva ut hela badrummet nu?
 
Hur gammalt är badrummet? Har badkaret använts under några år och det inte finns några tecken på vattenskada så skulle i alla fall inte jag oroa mig speciellt mycket. Är det ett nytt badrum eller om badkaret aldrig använts så vet man förstås inget om vad som kan hända.
 
Frågan är väl om det finns fukt eller inte!?
Finns det inte fukt idag, så är det i princip bara ett montera en klämring.
Finns det redan fukt så blir det värre.
Åandra sidan så frågar man sig VARFÖR det inte finns en klämring? Finns det brunnsmanschett?
Är det klinker eller plastmatta?
Bilder skulle underlätta.
 
Det som kan hända är att vatten trycks upp under tätskiktet om det blir stopp i brunnen. Om det händer upprepade gånger så blir det vattenskador.

Om ni inte har några tecken på vattenskador så sätt dit en klämring.

Om ni ska måste använda badkaret innan en klämring finns där så var jättenoga med att golvbrunnen är ordentligt rensad.
 
Fel på golvbrunnar hittar Anticimex i varenda besiktning...
 
osiris skrev:
Fel på golvbrunnar hittar Anticimex i varenda besiktning...
Eller inte....
Jag rev ett badrum för ett par år sen som var besiktat av Anticimex, som visade sig vara fuktskadat pga att det saknades just klämring.
Tittade i besiktningprotokollet, och där stod ingenting om varken fukt eller att det saknades klämring, det hade besikningsmannen fullständigt struntat i.
 
Fanny Ramnell skrev:
Jag och min sambo har precis köpt och flyttat in i ett radhus. Då besiktningen gjordes strax innan köpet gjorde Anticimex en anmärkning i badrummet då en klämring tydligen saknades i golvbrunnen under bubbelbadkaret. Enligt besiktningskillen så verkade detta inte vara något större problem, utan förklarade att vi i efterhand kan sätta dit en klämring och därmed få badrummet försäkrat. Efter att jag har varit i kontakt med ett flertal plattsättare m.m. så verkar det inte fullt så lätt att åtgärda detta och jag börjar tro att vi gjort en dålig affär som köpte huset för ganska så mycket pengar utan att anmärka på detta fel.

Finns det någon kunnig person där ute som har något erfarenhet eller vetskap om detta problem med klämring som saknas? Kommer vi behöva riva ut hela badrummet nu?
Det finns lite olika lösningar på tätning mot golvbrunnen, gemensamt är att alla behöver en klämring av något slag.
Ta lite kort om du kommer till, helst utan vattenlås i golvbrunnen, så kan vi hjälpa till med rätt klämring.

Har ni tänkt ta bort badkar och ducha utan det?
Då kan det vara lite ökad risk beroende på underlaget, golvmatta är rätt säkert och lätt att se om det är rätt och riktigt. Det är värre med klinker och tätsikten därunder, eftersom man inte ser hur de är uppbyggda. Men en bild kan avslöja om man monterat en manchett korrekt eller inte, och det kan i sin tur vara tecken på hur det är utfört som total.

Har ni rum under badrummet? Vad är det för tak i det?
 
Träbjälklag eller betong, nytt eller äldre badrum?
 
Tack snälla ni för alla svar! Enligt Anticimex så finns det inget fukt i badrummet och det finns ingen brunnsmanchett monterad heller. Jag hittar inget årtal på när badrummet renoverades men strax innan 2005. Golvet består av klinker, och avloppet är rent och vi har inte använt badrummet alls sedan vi flyttade in, men de förra ägarna gjorde det...
 
Finns det tätskikt över huvud taget? Dessa brister är en tydlig felindikation som borde ha föranlett en djupare undersökning.
 
Mikael_L
Är det i en källare?
 
Har ingen aning om det ens finns något tätskikt. Nej badrummet ligger inte i en källare.
 
Framgick det av protokollet att det saknas manschett? Och bes. mannen berättade inte hur alvarligt det är?

Då tycker jag att du skall ställa krav mot anticimex. Osäker på hur de hanterar det. De har ju iofs anmärkt på felet, men de borde också ha förklarat hur illa det är. Det beror också på om det var du eller säljaren som beställt besiktningen, bes. mannen är bara ansvarig gentemot den han har avtal med, vissa "säljarbesiktningar" innehåller klausuler om att avtalet går över till köparen, men det är alltså inte standardvarianten.

En saknad klämring går ofta lätt att fixa OM det är en modern brunn som är avsedd att ha klämring. Rätt vanligt är att tom. gamla gjutjärnsbrunnar återanvänds, och då går det inte att få till en godkänd anslutning mot tätskiktet.

Men finns inte ens manschetten, så går det inte att fixa på ett enkelt sätt, det indikerar ju dessutom att det är stora fel på tätskiktet. Och man kan misstänka att det överhuvudtaget inte finns något tätskikt.

Manschetten är en självhäftande gummiduk, ca 60 x 60 cm (varierar lite mellan fabrikat), den skall normalt limmas över brunnen och så tätskikt över den (varierar lite med typ av tätskikt). Ett lagom stort hål skärs i manschetten, och därefter trycks den ner i brunnen av klämringen, som spänner ut mot sidorna i brunnen. Genom att den klämmer manschetten mot sidan av brunnen så blir det tätt.

Ett badrum från 2005 är nästan säkert försett med s.k "rollat" tätskikt, om där nu finns något... Det är alltså en gummiartad massa som rollas ut på ytorna. Det finns inget godkänt sätt att skarva ett sådant tätskikt, så för godkänt resultat måste allt göras om, även väggarna. Numera används mest foliebaserat tätskikt, en plastfolie som limmas på alla ytor. Den går med tvekan att skarva, så att man kan ex. byta upp en mindre del av ett golv och sedan återställa tätskiktet.
 
Mikael_L
Finns det ingen manschett och det inte är i källare är det ett solklart fel.
Och allvarligt fel också på så vis att det i princip garanterat kommer orsaka vattenskada.

Badrummet måste rivas helt och byggas upp på nytt.
 
Ja, i protokollet står det att manschett saknas, men som sagt så lät det inte som att detta krävdes någon större åtgärd vilket inte alls verkar stämma. Han hade svårt att på plats säga exakt hur mycket jobb och hur stor kostnad det skulle landa i.
Men hur har tidigare ägare resonerat kan man undra. Då avsaknaden av manschett och klämring funnits sedan huset byggdes 1956 som jag förstår?! Besiktningsföretagen måste ju ha gjort en anmärkning på detta vid varje ägarbyte? Har verkligen ingen lust att göra om hela badrummet pga detta. Då flyttar jag hellre :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.