Hos frisören spendarar man 30-60 minuter och man är själv där hela tiden, betalar angivet pris direkt efter klippningen och om frisören då helt plötsligt kräver något annat än vad densamme informerar om i sina prislistor är det enkelt att påpeka felet, i samma ögonblick som man betalar får man ett specat kvitto.

Den dagen alla hantverkare tillämpar samma enkla och smidiga modell med att lämna en lapp med prisinformation innan jobbet börjar och ta betalt omedelbart efter i samband med att jobbet avslutas och då levererar ett kvitto, den dagen kommer det säkert att fungera mycket bättre.

Att alla möjligheter för detta redan finns och att det skulle vara lika enkelt för en entreprenör att tillgodose kunderna på detta vis, som det är för frisören, kommer säkerligen att förnekas kraftfullt. Men icke desto mindre, så är det världens enklaste sak idag.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Hos frisören spendarar man 30-60 minuter och man är själv där hela tiden, betalar angivet pris direkt efter klippningen och om frisören då helt plötsligt kräver något annat än vad densamme informerar om i sina prislistor är det enkelt att påpeka felet, i samma ögonblick som man betalar får man ett specat kvitto.

Den dagen alla hantverkare tillämpar samma enkla och smidiga modell med att lämna en lapp med prisinformation innan jobbet börjar och ta betalt omedelbart efter i samband med att jobbet avslutas och då levererar ett kvitto, den dagen kommer det säkert att fungera mycket bättre.

Att alla möjligheter för detta redan finns och att det skulle vara lika enkelt för en entreprenör att tillgodose kunderna på detta vis, som det är för frisören, kommer säkerligen att förnekas kraftfullt. Men icke desto mindre, så är det världens enklaste sak idag.
Hos en hantverkare betalar du väl också angivet pris. Fast istället för att betala direkt efter får du 30 dagar på dig, kvittot är den fakturan som dimper ner i brevlådan. Skulle väl säga att det är ett ännu sjysstare system än hos frisören. Den modellen frisörer tillämpar finns redan inom hantverk också. Finns flera bygg hemsidor som har fasta priser på olika saker, däremot tar dom ju rejält betalt också vilket dom förståeligt är tvungna till med tanke på att samma typ av jobb skiljer sig väldigt mycket från hus till hus, förmodligen därför det inte slår igenom med den modellen för kunderna vill ha det så billigt som möjligt och det får man endast genom individuell prissättning.
 
Palleee skrev:
Hos en hantverkare betalar du väl också angivet pris. Fast istället för att betala direkt efter får du 30 dagar på dig, kvittot är den fakturan som dimper ner i brevlådan.
Betalning och kvitto är inte problemet. Om du läser tråden ska du finna att det är det du kallar angivet pris.
 
Henri skrev:
Betalning och kvitto är inte problemet. Om du läser tråden ska du finna att det är det du kallar angivet pris.
Är väl inget större problem det är ju bara att betala det man kommit överens om isåfall? Bestrider resten. Finns ju riktlinjer på vad saker ska kosta, har du t. ex anlitat någon att sätta in en skjutdörr åt dig och det tagit honom 4 timmar, skulle han sen begära 15000 för jobbet kommer han inte ha en chans i en eventuell rättegång endå... Sen får du självklart vara misstänksam om du blir erbjuden en tjänst till oskäligt lågt pris precis som med allt annat.
 
Palleee skrev:
Är väl inget större problem det är ju bara att betala det man kommit överens om isåfall? Bestrider resten.
Vad menar du med "Bestrider resten"?

Brukar du "bestrida resten" när du är hos frisören, eller betyder det att du trots allt inser skillnaden mellan exemplet med frisören och hantverkaren?
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Vad menar du med "Bestrider resten"?

Brukar du "bestrida resten" när du är hos frisören, eller betyder det att du trots allt inser skillnaden mellan exempet med frisören och hantverkaren?
Jag går inte till frisören men det hade jag väl gjort om han velat ha mer betalt utan att kunna ge en bra förklaring... Däremot har det hänt farsan att en 50 krs frisör som körde över huvudet lite snabbt med en trimmer sagt att han ska ha 100 kr för han tog mycket hår... Så rötägg finns där i alla branscher, tror inte dom flesta hantverkare har för vana att plussa på priset efter avslutat jobb helt utan anledning, inte enligt min och mina bekantas erfarenhet iaf... Kan vara så att det tillkommit extraarbete som inte ingått i offerten eller att kunden ändrat sig under arbetets gång.
 
Palleee
Är du möjligen själv hantverkare?
 
Palleee skrev:
Jag går inte till frisören men det hade jag väl gjort om han velat ha mer betalt utan att kunna ge en bra förklaring... Däremot har det hänt farsan att en 50 krs frisör som körde över huvudet lite snabbt med en trimmer sagt att han ska ha 100 kr för han tog mycket hår... Så rötägg finns där i alla branscher, tror inte dom flesta hantverkare har för vana att plussa på priset efter avslutat jobb helt utan anledning, inte enligt min och mina bekantas erfarenhet iaf... Kan vara så att det tillkommit extraarbete som inte ingått i offerten eller att kunden ändrat sig under arbetets gång.
Det verkar som du helt missat vad diskussionen angående frisörer handlar om.
 
thomasx skrev:
Det verkar som du helt missat vad diskussionen angående frisörer handlar om.
Haha jag svarade på ditt inlägg till mig... Ett direkt svar på en direkt fråga. Säg mig gärna vad du anser att jag "missat"
 
Palleee skrev:
Haha jag svarade på ditt inlägg till mig... Ett direkt svar på en direkt fråga. Säg mig gärna vad du anser att jag "missat"
Nej, du besvarade faktiskt inte mina frågor, det undvek du.

Om du läser tråden förstår du säkert vad jag menar.
 
thomasx skrev:
Vad menar du med "Bestrider resten"?

Brukar du "bestrida resten" när du är hos frisören, eller betyder det att du trots allt inser skillnaden mellan exemplet med frisören och hantverkaren?
Jag har faktiskt reklamerat en hårklippning en gång, fick det åtgärdat dock :)
 
Henri skrev:
Palleee
Är du möjligen själv hantverkare?
Kan inte se vad det har med saken att göra men jag är hantverkare ja... Så här ser jag på det, jag träffar väldigt många kunder och det är ytterst sällan jag träffar på en kund som är så missnöjd som ni är. 99.9% är väldigt glada och tackar för ett jättefint jobb, betalningar går smidigt osv... Ljuger folk mig i ansiktet för att av någon oförklarlig anledning smöra? Men kollar man i dessa trådarna på byggahus så låter det ju som att varenda jävel som jobbat åt er är en 3 åring som aldrig hållt en hammare och dessutom tar betalt som en advokat och om det inte var nog med det så kryddor dom alltid fakturorna med 50%, sen får vi inte glömma dom 800% materialpåslagen dom har, vafan ska man plugga till advokat för när man kan bli en hantverkare liksom? Alltid samma signaturer som dyker upp när det ska klagas på hantverkare också, thomasx ser man ju genomgående i varenda klagotråd på hela forumet. Slutsatsen blir att antingen bor ni alla i samma håla där det bara finns en enda hantverkare och han lägger ner sitt liv på att göra livet surt för sina grannar eller så är ni helt enkelt ett gäng gnällspikar...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Palleee skrev:
Kan inte se vad det har med saken att göra men jag är hantverkare ja... Så här ser jag på det, jag träffar väldigt många kunder och det är ytterst sällan jag träffar på en kund som är så missnöjd som ni är. 99.9% är väldigt glada och tackar för ett jättefint jobb, betalningar går smidigt osv... Ljuger folk mig i ansiktet för att av någon oförklarlig anledning smöra? Men kollar man i dessa trådarna på byggahus så låter det ju som att varenda jävel som jobbat åt er är en 3 åring som aldrig hållt en hammare och dessutom tar betalt som en advokat och om det inte var nog med det så kryddor dom alltid fakturorna med 50%, sen får vi inte glömma dom 800% materialpåslagen dom har, vafan ska man plugga till advokat för när man kan bli en hantverkare liksom? Alltid samma signaturer som dyker upp när det ska klagas på hantverkare också, thomasx ser man ju genomgående i varenda klagotråd på hela forumet. Slutsatsen blir att antingen bor ni alla i samma håla där det bara finns en enda hantverkare och han lägger ner sitt liv på att göra livet surt för sina grannar eller så är ni helt enkelt ett gäng gnällspikar...
Det kan ju också vara så att branschen dras med ett gäng dåliga kollegor till dig. Givetvis får du tummen upp och glada miner om du är seriös, vilket innebär att alla dina kunder träffar en seriös och duktig hantverkare.

Verkligheten är dock att alla inte är som du. Tyvärr.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Snailman
Palleee skrev:
Kan inte se vad det har med saken att göra men jag är hantverkare ja... Så här ser jag på det, jag träffar väldigt många kunder och det är ytterst sällan jag träffar på en kund som är så missnöjd som ni är. 99.9% är väldigt glada och tackar för ett jättefint jobb, betalningar går smidigt osv... Ljuger folk mig i ansiktet för att av någon oförklarlig anledning smöra? Men kollar man i dessa trådarna på byggahus så låter det ju som att varenda jävel som jobbat åt er är en 3 åring som aldrig hållt en hammare och dessutom tar betalt som en advokat och om det inte var nog med det så kryddor dom alltid fakturorna med 50%, sen får vi inte glömma dom 800% materialpåslagen dom har, vafan ska man plugga till advokat för när man kan bli en hantverkare liksom? Alltid samma signaturer som dyker upp när det ska klagas på hantverkare också, thomasx ser man ju genomgående i varenda klagotråd på hela forumet. Slutsatsen blir att antingen bor ni alla i samma håla där det bara finns en enda hantverkare och han lägger ner sitt liv på att göra livet surt för sina grannar eller så är ni helt enkelt ett gäng gnällspikar...
Hur många av dina kunder är det som verkligen kan bedöma om ett jobb är bra utfört eller ej?

Jag tror inte att det är så värst många som kan det, en del kan tex bara bedöma om ytan ser bra ut, sen kan det vara fullt med fel längre in i konstruktionen som de inte kan se.

Håller på med ett hus själv, hade hjälp gjutningsdagen, och med elen, annars gör jag exakt allt själv, grund, markarbete, stomresing, inkl lyfta på takstolarna (längsta 13meter, tätskikt kakel vatten och avlopp, monterat fönster kök osv. Med ett tidigare hus tog jag en del hjälp, men det var det mest bara besvär med.

Så gnället här på forumet kan nog mest bero på att det ofta inte är random svensson som skriver här?
 
Andy78 skrev:
Jag har faktiskt reklamerat en hårklippning en gång, fick det åtgärdat dock :)
Ja, det har hänt mig också, fick det också åtgärdat direkt utan några som helst problem eller extra kostnader. Och det är väl kanske också en del av det hela, det är inte särskilt ofta man hör om någon som har problem med att frisören saltar räkningen eller gör ett dåligt jobb och vägrar rätta till det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.