I vårt nya hus finns det i källartrappen trappomkopplare.
Problemet är att de slår ut varandra. Tänder man på den ena måste man släcka på samma. Förra ägaren har tydligtvis inte fått det rätt då den ena omkopplaren byttes ut.Det går dessutom fyra trådar in i den. I husets övriga trappomkopplare finns det bara tre trådar. Jag har förstått att det finns två sätt att koppla in en trappomkopplare och ena schemat har jag hittat och det bygger på 3 trådar och är fullt begripligt.Men den andra som benämns som det gamla sättet var finns den att hitta ?Jag har bytt ut den redan bytade mot en som jag garanterat vet är en trappomkopplare så detta fel kan uteslutas. Huset är byggt 53.
 
är der 4 trådar är det troligen en korsomkastare .
kan du tända från fler än två ställen?
 
Nej endast från två ställen, det är dock två lampor man tänder
 
Jag misstänker att det från början suttit en dubbel kontak där. En trappfunktion för att styra den nedre lampan och vanlig funktion i andra knappen för övre lampan :p
 
slaskman skrev:
Det går dessutom fyra trådar in i den. I husets övriga trappomkopplare finns det bara tre trådar. Jag har förstått att det finns två sätt att koppla in en trappomkopplare och ena schemat har jag hittat och det bygger på 3 trådar och är fullt begripligt.Men den andra som benämns som det gamla sättet var finns den att hitta ?
Fler än ett sätt att koppla, njäää, trapp omkopplare tre trådar, korskopplare 4 trådar. Om du inte menar rätt eller fel ;)

Låter lite lurigt, kanske läge att kalla på någon elektriker?

El i gamla hus kan bli jäkligt spännande

OK, såg ditt inlägg när jag postade mitt, en dubbeltrapp ger ibland 4 trådar ! I så fall är det fram med multimetern och börja bena ut vilken tråd som går vart...

Lycka till !
 
Låter som det enklaste är att dra om kablarna så att det blir rätt. Att mäta är bara att skjuta problemet framåt till nästa gång det skall kopplas något.
 
geschwint skrev:
Låter som det enklaste är att dra om kablarna så att det blir rätt. Att mäta är bara att skjuta problemet framåt till nästa gång det skall kopplas något.
Det är inte alltid det enklaste som man lär sig något av ;D
 
Stockholmskoppling... ??? Är det två spikar genom VP röret och sedan två tåtar från spikarna till lampan? ::)

Nu har du sagt det, nu vill jag också veta vad en Stockholmskoppling är! :-/
 
geschwint skrev:
Stockholmskoppling... ??? Är det två spikar genom VP röret och sedan två tåtar från spikarna till lampan? ::)

Nu har du sagt det, nu vill jag också veta vad en Stockholmskoppling är! :-/
DITO ! ???
 
Pm till Thomas !
 
TACK! till ClasseClas för länken!
Mvh & med ett ;D
Tony
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.