Ja o ja, det har vi tänkt på. Pallarna är som sagt redan slipade så att de har en jämn yta, borde inte vara några problem med att torka av det sen. :) Nu vill vi alltså bara åt den där looken av gammalt trä och så blev vi nojiga när vi läste att linolja kan ta eld (vi kör nog kanske på vaxning ändå, som AG A föreslog), därav tre miljarder extra frågor.

Och verkligen stort tack till er alla, ni har kommit med grymma tips och råd! 👏
 
Johannes Carlsson skrev:
Kanske kan sandblästra pallarna så ytan blir lite mer sliten och jämn...
Har du försökt sandblästra trä någon gång?
 
Ja, men bara på någon enstaka bit. Ådrorna sticker ut lite extra. Möjligt att det skulle käka lite för mycket på "lastpallsträ"
 
Frågade ett företag som säljer järnvitriol m huruvida det lämpar sig inomhus eller inte och fick som svar att det inte är lämpligt till inomhusbruk. Däremot finns det både oljebets och lackbets som ger samma nyans och som även heter Järnvitriol.
Tänkte att det kunde vara bra att uppdatera ifall att fler är intresserade och även bekräfta att Jumos hade rätt.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
För att förtydliga det så kan inte linolja självantända på målade ytor. Enbart på trasor eller liknande som ligger i en soptunna innan det torkat. Låter du trasan torka öppet i luften och sedan slänger den i soptunnan är det inget problem.
Om du är nojig så elda upp trasan eller lägg den i en påse med vatten.
 
KnockOnWood skrev:
Har du försökt sandblästra trä någon gång?
Funkar utmärkt att sandblästra trä
Hårdare träslag kan man till och med blästra med kopparslagg
 
Lägger upp en detaljbild på hur färgen blev och instruktioner på hur vi gjorde utifall att någon vill åstadkomma liknande:

1. Slipa lastpallarna rena från flisor.
2. Blanda svart snickerifärg med vatten i en skål (konsistensen ska vara vattning, men man får testa sig fram på mindre ytor (häll bara på mer vatten på ytan om det blev för mörkt, och lite mer färg om det blev för ljust samt justera färgen i skålen).
3. När du är nöjd med blandningen är det bara att börja måla. Jag började med att sprida ut en stor mängd med hjälp av en pensel. Det blev dock svårt att justera mängden färg så jag kompletterade med en trasa som jag strök ut färgen med.
4. Stryk på så många lager som behövs för att uppnå den nyans du vill ha. Låt torka mellan varven.
>> Vi gjorde alla steg på balkongen för att undvika en röra inomhus.
5. Vaxa/olja ytan för en mer tålig finish. Vi har inte gjort detta steg ännu då vi inte kan bestämma oss för vilket vax/vilken olja vi vill använda oss av.
6. Om du använder fler än en lastpall: skruva ihop lastpallarna så att de sitter fast i varandra.
7. Skruva på hjul (vi gjorde detta för att smidigt kunna flytta runt bordet vid städning osv, blir rätt tungt att lyfta 3 lastpallar)

:) :) :)


Träpaneler i perspektiv, slitna och fläckiga, mörka toner, bakgrund eller golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Fin färg! :)
 
  • Gilla
jennyangskog
  • Laddar…
J jennyangskog skrev:
Lägger upp en detaljbild på hur färgen blev och instruktioner på hur vi gjorde utifall att någon vill åstadkomma liknande:

1. Slipa lastpallarna rena från flisor.
2. Blanda svart snickerifärg med vatten i en skål (konsistensen ska vara vattning, men man får testa sig fram på mindre ytor (häll bara på mer vatten på ytan om det blev för mörkt, och lite mer färg om det blev för ljust samt justera färgen i skålen).
3. När du är nöjd med blandningen är det bara att börja måla. Jag började med att sprida ut en stor mängd med hjälp av en pensel. Det blev dock svårt att justera mängden färg så jag kompletterade med en trasa som jag strök ut färgen med.
4. Stryk på så många lager som behövs för att uppnå den nyans du vill ha. Låt torka mellan varven.
>> Vi gjorde alla steg på balkongen för att undvika en röra inomhus.
5. Vaxa/olja ytan för en mer tålig finish. Vi har inte gjort detta steg ännu då vi inte kan bestämma oss för vilket vax/vilken olja vi vill använda oss av.
6. Om du använder fler än en lastpall: skruva ihop lastpallarna så att de sitter fast i varandra.
7. Skruva på hjul (vi gjorde detta för att smidigt kunna flytta runt bordet vid städning osv, blir rätt tungt att lyfta 3 lastpallar)

:) :) :)


[bild]
Hej.
Jag har en fråga. Kan man använda vilka lastpallar som helst? Eller måste dom vara behandlade på något sätt för inomhusbruk? Eller är det det vaxet/oljan gör?
 
J jennyangskog skrev:
Frågade ett företag som säljer järnvitriol m huruvida det lämpar sig inomhus eller inte och fick som svar att det inte är lämpligt till inomhusbruk. Däremot finns det både oljebets och lackbets som ger samma nyans och som även heter Järnvitriol.
Tänkte att det kunde vara bra att uppdatera ifall att fler är intresserade och även bekräfta att Jumos hade rätt.
I vilket avseende? Som sagt det är ju bara järnsulfat?

Vänliga hälsningar
RoyalPhyton
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.