Ska bygga ett litet "garage" åt åkgräsklipparen. Har tänkt använda jordankare, förmodligen 4 st, ev. 6.
Det jag funderar på i första hand är om jag måste bygga en syll/ram, eller om jag kan ha stolpar direkt i jordankorna, som sedan då stagas ihop ordentligt. Har tänkt lägga takstolar på dessa och sedan lertegel uppepå. Så taket blir ju rätt tungt, men huset blir litet, 1500x1800 ungefär.
 
Hybridnyckel skrev:
Det jag funderar på i första hand är om jag måste bygga en syll/ram, eller om jag kan ha stolpar direkt i jordankorna,
Citerar mig själv och uppdaterar tråden, tänker att nån måste väl en synpunkt, det är ju ändå 266 personer som läst inlägget. Kan ju tillägga att jag inte har tänkt att ha något golv. Som en carport liksom. Är det ändå vettigast att göra en ordentlig syllram eller kan det bli tillräckligt stabilt med stolparna rätt ner i jordankarna?
 
Hej Hybridnyckel, ursäkta att jag inte har sett din tråd tidigare!

Går i ungefär samma tankar, och vill ha Husqvarna-klipparen under tak innan vintern kommer.
Är i den lyckliga belägenheten att vi kan bygga ett litet "garage" vid stallväggen.
Sålunda får bygget stadga, även när vinterstormarna tar i.

Tänker mig ett låglutande tak på ca 1,5 meters höjd, och ett par sidoväggar.
Och sedan öppet där man kör in och ut.

Det vore ju synd att lämna klipparen ute i regn och rusk hela vintern,
den är ju värd minst lika mycket som bilskrället :)

Kan du också förankra "garaget" i någon större byggnad så tror jag att det skulle förenkla bygget mycket.

Vilken del av landet häckar du i? Kan inte se det i din profil.
 
Det är på "schlätta" i Skaraborg. Inte så slätt just här men ganska blåsigt ändå. Har tyvärr ingen byggnad att bygga den mot, så det blir en fristående nybyggnation. Har även börjat fundera på om jag kanske ska ha ett golv ändå, inpregnerade trallbrädor, så den kommer upp lite och skyddas bättre mot snö. Isf får det väl bli en syllram så att golvet får något att vila på. Har kollat lite lekstugebyggen på youtube och tänker att jag förenklar och skalar ner därifrån. Det blir mitt första bygge någonsin så jag vill hålla det begripligt och snabbjobbat eftersom jag kommer att jobba mycket långsamt...:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.