Har idag fjärrvärme i en villa där jag gör av med 18000kwh. Fjärrvärmen kostar 0,81kr/kwh och så tillkommer en fast avgift på 4000. Totalt 18600sek. (priset på fjärrvärme från vattenfall verkar gå upp med minst 1-2% varje år)

Om jag tar fast elpris i 5 år är billigaste priset enligt elprisguiden.se 81öre/kwh. Mao det skulle vara billigare med en elpatron och värma hela huset med det (jag blir ju av med den fasta fjärrvärmeavgiften på 4000).

Ytterligare ett alternativ är en luft/vattenpump som kostar drygt 90ksek att installera. Man verkar ju kunna spara 40-70% på elräkningen med en sådan (är det rimligt i verkligheten?). Dvs jag skulle spara 5800-10200sek per år med en sådan värmepump. Det tar ju då 9år innan man fått tillbaka investeringen... Tycker det känns tveksamt.

Är det något jag missar?
 
Har du räknat in elöverföringsavgiften i ditt elpris (den röliga avgiften som nätägaren tar ut)? Annars blir ju kalkylen missvisande.
 
Elöverföringsavgiften har nog TS glömt men...

Det här är ändå ytterligare ett exempel på att fjärrvärme inte självklart är så konkurrenskraftigt i alla lägen (avtal).

Släng ut fjärrvärmen och installera VP
 
Priset du får från elprisguiden är utan överföringsavgift. Den är olika beroende på var du bor. Där jag bor är överföringsavgiften 21 öre/kWh inklusive moms. Med 18000 kWh per år ger det 3780 kr varvid det återstår 220 kr per år av din besparing. Kolla på din elräkning vad din överföringsavgift är så får du bättre siffror. Jag finner det förvånande att el är billigare än fjärrvärme, men du skall nog få elpatronen gratis om du skall spara pengar på den.
 
I värsta fall får du också säkra upp inkommande och då är det en förlustaffär.
 
  • Gilla
frisk.johan
  • Laddar…
Fjärrvärme eller VP handlar egentligen mest om vilken "komfort vs. kostnad" man vill ha.

Fjärrvärmen är oftast lite dyrare.

Fördelarna med fjärrvärme är att det är oslagbart driftsäkert med hög komfort, obegränsat med varmvatten, ej utrymmeskrävande m.m.
Fördelarna med VP är främst en lägre energikostnad vilket kan ge en lägre totalkostnad förutsatt att inget strular.

Vill man ha absolut lägsta totalkostnad väljer man någon form av VP.
Vill man instället ha en säker värmekälla där man vet vad man får utan några dyra reparationer som kan överraska, så väljer man fjärrvärme och betalar lite extra för detta.

- Vad är det du vill ha? Det billigaste eller det "enklaste"..?
 
  • Gilla
josa100
  • Laddar…
Jag är tveksam till att du kan få några verkliga besparingar med den låga energiförbrukning du har.

Om vi antar att du köper en luft/vattenpump och kommer ner till en årlig kostnad för värmesystemet på 9000kr (ca 6000 kr el, 3000 kr service/underhåll) så sparar du 9000kr/år. Efter 10 år har du fått igen pengarna för luft/vattenpumpen. Då kanske du har 5 års livslängd kvar på pumpen innan det är dags att köpa en ny. Dvs 45000kr i vinst över 15 år på en investering på 90000kr. Det motsvarar ungefär 2,6% avkastning på investerat kapital. Det är rätt dåligt givet alla risker och nackdelar som en värmepump medför (buller, den kan gå sönder, kan kräva fetare huvudsäkring, måste installeras etc).

Mitt förslag är alltså att inte göra någonting. Har du 90000kr över så spara i fonder istället eller sitt på pengarna tills du hittar en investeringsmöjlighet som ger bättre avkastning.
 
  • Gilla
josa100 och 1 till
  • Laddar…
Tackar för era goda råd. Elöverföringsavgiften hade jag glömt (suddar ju ut fördelen med direktverkande el). Det är nog som ni säger att det är billigast att inte ändra.
 
Dede77: Priset vad 81 öre på fem år bundet...
 
Dede77 skrev:
I värsta fall får du också säkra upp inkommande och då är det en förlustaffär.
Eller nu fattar jag :) Större säkringar
 
Precis. Säkrade ner från 25A till 20A hos oss och det gjorde ca 1500kr/år i fast avgift.
 
Säkra upp?

Vi kör runt ett hus på 130m2 4 personer och värmepump + tvättmaskin, diskmaskin, tumlare etc på
3 x 16A

Nyckeln heter lastbalansering och effektvakt.
 
...och kylflänsar på propphuvarna? ;) Det är bra om huvudsäkringarna sitter i ett skåp på utsidan fasaden där det är kallare eftersom de klarar ett lite högre strömuttag då.
 
Josth skrev:
...huvudsäkringarna....
Säkringar? Jag trodde vi pratade om passbitar.
(har aldrig varit med om att själva spikarna blir varma)
:rolleyes:
 
Jag har en angränsande fråga. Äger ett gammalt hus som drar c:a 25.000 kWh per år i fjärrvärme. Och då är det inte speciellt varmt i huset heller, ligger under 20 grader på vintern.

Jag undrar om det kan löna sej att installera en värmepump (luft/luft) som komplement till fjärrvärmen?
Ett problem som jag har är att huset en gång var två lägenheter med ett trapphus. I trapphuset finns ingen värmekälla alls, och där blir det svinkallt på vintern. Men vi har det ju som en innertrappa nu. Där skulle jag kunna tänka mej en luftvärmepump för att öka komforten.

Med bra termostater på radiatorerna skulle jag kunna slippa en del fjärrvärme beroende på hur långt värmepumpens värme når. Och fjärrvärmen är väldigt dyr. Så möjligen det kan bli en besparing på sikt. Men framförallt är det för att inte frysa..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.