A
Hejsan

Jag ska lägga klinker på befintligt klinker i våran hall. Jag ska samtidigt lägga golvärmenät och fästa de med fixet mot de gamla klinkret samtidigt som jag sätter dit de nya lagret.

Har sökt, men hittar inte.. Är de något speciellt fix man ska använda till detta lr duger vanligt som man blandar löst?

edit: klinker istället för kakel :)

Mvh. kl8
 
Redigerat:
Tvätta rent och grunda med ett tunt lager dagen innan så går det bra vanligt flexfix.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Kanon, då gör jag så. Då jag ska "fixa in" golvvärmenätet, om jag blanda riktigt löst bör de fästa ordentligt + att jag samtidigt sätter fast plattorna?
 
  • Gilla
Sandman88
  • Laddar…
Nope, inte blanda fixet löst, då torskar du alla egenskaper hos fixet.
Några % hit el dit är inga problem, men absolut inte "riktigt löst"
Är det första ggn så rekommenderar jag dig att spackla in nätet först, sen när du fått till det, då lägger du plattorna.
Annars är du dömd att misslyckas!
Och se till att verkligen fylla nätet med fix.
 
Och primer först på gamla klinkern...
 
A
Okej tackar, vad är de för primer? Läser man på fix säcken så såg jag precis att de står: fäster på alla underlag, betong, kakel, glatta ytor mm.
 
Du säkerhetsställer att fixet fäster på den gamla klinkern med primern.
Jag skulle göra såhär:
Gör rent bef klinker golv noga
Prima med en blandning 1:1, och låt torka.
Sen en tunn spackling med fix, mest för att ta bort små ojämnheter och fylla upp fogarna,
sträva efter att få det så jämnt som möjligt., låt torka.
Sen ytteligare primer, blandning 1:3 för fäste och att fixet du lägger plattorna i inte skinnar sig för fort.
Lägg plattorna.

Primer köper du där du köper fixet
 
Hade skippat primer på icke sugande klinker, det fäster så in i helvete på det så det är helt onödigt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Hade skippat primer på icke sugande klinker, det fäster så in i helvete på det så det är helt onödigt.
Oftast ja, men det hänger ju lite på vilket fix och vilken typ av klinker som ligger.
Så för att säkerhetsställa att det faktiskt sitter skadar det inte att prima, hellre safe än sorry.....
 
Och eftersom det ändå bör läggas primer mellan lager ett och två av fix, så kan man lika gärna använda lite primer även till första lagret, flaskan lär räcka ändå.
 
A
Då jag nu ska "fixa" fast golvvärmenätet/ slangen, hur ska jag då tänka när jag ska lägga ut fixet? Som vanligt med tandadspackelspade? Tänkte så man inte bränner slangen.. Den är på 90w och de står att den kan sättas fast med fixet i samma veva som klinkringen..

Mvh. kl8.
 
klockan8 skrev:
Då jag nu ska "fixa" fast golvvärmenätet/ slangen, hur ska jag då tänka när jag ska lägga ut fixet? Som vanligt med tandadspackelspade? Tänkte så man inte bränner slangen.. Den är på 90w och de står att den kan sättas fast med fixet i samma veva som klinkringen..

Mvh. kl8.
Bränner slangen?
Menar du skär sönder kabeln?
Oavsett så skulle jag först fixera kabeln/nätet först med smältlim..ordentligt!
Sen spackla in allt med fixet, sen lägga plattorna.
Den där kabeln är inte det lättaste att få till med fix, jag ratade alltid denna metod med att lägga i fix, är bara onödigt bök.
Och svårt att få till även för en erfaren.
En vända flytspackel först, sen lägga plattorna på flytet är det bästa, med det bästa resultatet.
Man vill ju ha så bra o slätt underlag som möjligt när man lägger klinkern
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag la ner idén om att lägga in slangen i fixet.. Så nu ska jag sälja golvvärmekittet och sätta vattenburen istället då man lika ska flytspacka först.
 
Det är ju stor skillnad på kabel och vattenburen med tanke på att vattenburen bygger så mycket mer på höjden.
Varför inte lägga en riktig värmekabel ist, är nog det bästa om det bara är i en entrehall.
Kabel som du flyter in, sen lägger klinker.
 
A
Såg att de fanns 8mm golvvärmeslang + flytspackel. Ca 10mm + klinker + fix. Ca 24mm tot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.