Tjihoo, idag får vi fjärrvärme!!!

Oljepannan anno 1960 får maka på sig, liksom oljetanken.

Hoppas att det blir så bra som vi tror!

Alla tips på hur man sköter det hela bäst mottages tacksamt.

/Elin
 
Sköter?? Den sköter sig själv, iallafall hos oss. Jag läser av förbrukningen och för bok bara,
 
Jo, det var väl så jag hade tänkt mig också :)
Nu tänkte jag mest på intrimning av systemet och så, men det kanske också sköter sig själv. Hur som helst ska jag fira med att bada, det har inte gått med 70l vvb... Men nu finns det obegränsat med varmvatten!

/Elin
 
Det beror litet på hurdan värmeväxlare du har. Vi har en dubbel, en för värme och en för varmvatten och det hela styrs av en utetermostat. Enda ratten jag någonsin rört är en som förskjuter justerkurvan och det var ett år sedan ;)

Sedan finns det en display som var kul att kolla på i början som visar typ tappvattentemp, golvvärmevattentemp etc..

Pointen med fjärrvärme är ju att det skall sköta sig själv.
 
Halloj någon som har fjärrvärme...

Förlåt att jag lånar tråden, men vi har fått fjärrvärmen inkopplad för ca 3 veckor sedan och intemp ligger på strax under 80 grader, vi har ju bara golvvärmen igång då vi fortfarande bygger. Men uttemp tiller på under 30 grader, ska den skilja så mycket trots att man inte använder något vatten i form av dusch, bad hushållsmaskiner och liknande?

Kollar man på värdet i KW så ligger vi på ca 4.
 
Hej !
Det är ett bra delta t (80-30=50 grader).
Ni skall ha så stor skillnad som möjligt mellan Fv tillopp och FV retur, om eran fjärrvärmeleverantör har flödestaxa.
 
Hej!

Sköter sig självt , har komletterat med innegivare också , 1500:- inkl.
montering och injustering .

mvh/S
 
Har funderat på det där med inne- respektive utegivare... Visst är det på ett sätt mer intressant med innegivar eftersom utegivaren ju inte känner av om vi tex eldar i kassetten, har 100 gäster eller om solen ligger på. Men en innegivare i de varma rummen skulle väl göra att temperaturen i andra delar av huset blir för låg?
Vi har nya termostater på elementen. Visst borde vi ha dem på ungefär samma inställning som tidigare (5-6 av 9)?

/Elin
 
Jovisst stryps värmen lite till andra delar av huset också , jag var rädd att det skulle
bli för lite värme i källaren men det visade sig inte vara något problem .
Har jämnare inne-temp nu med inne-givare , men det kan vara svårt att hitta en bra plats för inne-giv.
Radiator teromstaterna är ungefär lika inställda som när jag eldade med ved så det
är ingen skillnad .

/S
 
Ta reda på vad du skall göra med skorstenen om du vill ha möjligheten att ändra dig i framtiden. Det fanns en tid då alla hus byggdes med direktel. Ha alltid alternativ kvar. / Tanja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.