Du får läsa mitt inlägg igen. Jag värderar inte Jablotrons funktion eller kvalitet annat än att dom tänkt rätt tanke i att kombinera larm och automation.

Hemautomation och larm är i flera avseenden samma teknik och det borde vara commodity att hantera båda för länge sedan. Det är ju bra att SPC är på rätt väg, men man borde vara där för länge sedan (ska man raljera lite kan man ju fundera på vad produktutvecklingen har pysslat med de senaste tio åren)

Precis som du säger så känns ju trådlöst lite som leksaker, vilket betyder att även z-wave är lite lekstuga. Ska man gå all in behövs stöd för andra system.

....och jag förväntar mig att policys för larm och automation görs i samma regelmotor, så verkar det inte vara idag.

Så, du får ursäkta om jag inte gör vågen över detta framsteg.
 
Redigerat:
D
Snygg färdig produkt de tagit fram och säkert bra dokumentation.
Paradox har en modul för ascii och c-bus, men ingen dokumentation hur det egentligen ska integreras med control4, fibaro etc.
 
RilleRock
MathiasS skrev:
Du får läsa mitt inlägg igen. Jag värderar inte Jablotrons funktion eller kvalitet annat än att dom tänkt rätt tanke i att kombinera larm och automation.

Hemautomation och larm är i flera avseenden samma teknik och det borde vara commodity att hantera båda för länge sedan. Det är ju bra att SPC är på rätt väg, men man borde vara där för länge sedan (ska man raljera lite kan man ju fundera på vad produktutvecklingen har pysslat med de senaste tio åren)

Precis som du säger så känns ju trådlöst lite som leksaker, vilket betyder att även z-wave är lite lekstuga. Ska man gå all in behövs stöd för andra system.

....och jag förväntar mig att policys för larm och automation görs i samma regelmotor, så verkar det inte vara idag.

Så, du får ursäkta om jag inte gör vågen över detta framsteg.
Som larminstallatör så har jag genom åren vare sig jag velat eller ej varit betatestare av ett antal system som inte vart klara för de kommit ut för tidigt på marknaden.
Sjukt enerverande och tidskrävande.
Ur min synvinkel är det bra att de finslipat SPC till vad den är idag innan de samtidigt hoppat på andra sidoprojekt.

Sen så tror jag inte att SPC var menat för hemmamarknaden från början med tanke på hur den är uppbyggd. Men de tankarna har säkert växt fram med tiden när man insett potentialen.
Det är mina personliga reflektioner.

SPC Smartbox har genererat ett fantastiskt stort intresse på mässan :D
Och jag förstår varför.
Tänk att kunna lägga till ännu mer smarta funktioner till sitt proffslarm?
 
Det är bra att SPC är bra och stabilt men siemens är inte något litet källarföretag, dom borde ha orken att få ihop lite fler funktioner. Det är ju tex märkligt att man först släpper zwave-stöd till ett företagsprodukt, det borde vara enklare att integrera sin egen hemautomation (Synco?).

Ivilketfall som helst, jag kommer själv gå precis denna väg, spc och smartbox, när det väl är dags, men jag skulle ändå önska att de stora drakarna var lite mer framåtlutade i sin approach.
 
tommib
MathiasS skrev:
Du får läsa mitt inlägg igen. Jag värderar inte Jablotrons funktion eller kvalitet annat än att dom tänkt rätt tanke i att kombinera larm och automation.

Hemautomation och larm är i flera avseenden samma teknik och det borde vara commodity att hantera båda för länge sedan. Det är ju bra att SPC är på rätt väg, men man borde vara där för länge sedan (ska man raljera lite kan man ju fundera på vad produktutvecklingen har pysslat med de senaste tio åren)

Precis som du säger så känns ju trådlöst lite som leksaker, vilket betyder att även z-wave är lite lekstuga. Ska man gå all in behövs stöd för andra system.

....och jag förväntar mig att policys för larm och automation görs i samma regelmotor, så verkar det inte vara idag.

Så, du får ursäkta om jag inte gör vågen över detta framsteg.
Hmm... jag skulle absolut inte vilja ha konfigurationen för mitt larm i samma regelmotor som någon hemautomation. Den typen av programvara är oftast under stark utvecklingspress och man driver features snarare än stabilitet. Det är också något som en slutanvändare kan tänkas modifiera. Till exempel tycker jag att larm med z-wavesensorer är leksaker.

Ett riktigt larm bör ha en centralapparat som arbetar i åtminstone soft real time, kanske även firm real time. Eftersom ett larm i sin kärna är en väldigt enkel sak bör en ingångsmodul i princip läsa av sina ingångar och rapportera status på sin utgång (buss). Detta kan göras i realtid. Koden för detta bör vara formellt verifierad. Man kan på detta sedan haka på ett gränssnitt för web/app, men det bör vara en separat lösning. Hela upplägget bör vara liknande det man har i bilar. Nöjessystemet kör inte samma kod (eller på samma processor) som motorkontrollen eller ABS.

Däremot håller jag helt med om att larm kunde vara mer modulära, enklare att programmera och billigare.... De kan också vara en delkomponent i ett HA-system, men bör då ha ett read-onlygränssnitt mot det, för att rapportera larmstatus.
 
RilleRock skrev:
Jablatron är ett trådlöst system dvs leksaker rakt igenom.
Kallar du det hemautomation?
Jag har hellre ett riktigt stabilt grundsytem som är testat för de hårdaste kraven och bygger på det med diverse lull-lull (trådlöst) för smarta hemfunktioner.
Då de är inte avgörande för stabiliteten i systemet.

Med SPC Gateway skickar man transparenta signaler direkt från SPC till HC2 för användning i det systemet.
Vanderbilt är verkligen på rätt väg.

På vilket sätt skulle Jablatron kunna ha potensialen att bli bättre?
Fortfarande ett helt trådlöst system med alla nackdelar det har.
Du är verkligen som yes ibland alltså... tagga ner.
 
tommib skrev:
Hmm... jag skulle absolut inte vilja ha konfigurationen för mitt larm i samma regelmotor som någon hemautomation. Den typen av programvara är oftast under stark utvecklingspress och man driver features snarare än stabilitet. Det är också något som en slutanvändare kan tänkas modifiera. Till exempel tycker jag att larm med z-wavesensorer är leksaker.

Ett riktigt larm bör ha en centralapparat som arbetar i åtminstone soft real time, kanske även firm real time. Eftersom ett larm i sin kärna är en väldigt enkel sak bör en ingångsmodul i princip läsa av sina ingångar och rapportera status på sin utgång (buss). Detta kan göras i realtid. Koden för detta bör vara formellt verifierad. Man kan på detta sedan haka på ett gränssnitt för web/app, men det bör vara en separat lösning. Hela upplägget bör vara liknande det man har i bilar. Nöjessystemet kör inte samma kod (eller på samma processor) som motorkontrollen eller ABS.

Däremot håller jag helt med om att larm kunde vara mer modulära, enklare att programmera och billigare.... De kan också vara en delkomponent i ett HA-system, men bör då ha ett read-onlygränssnitt mot det, för att rapportera larmstatus.
Robusta regel motorer finns det väl hur många som helst, ta tex drools och bygg på det. Finns ingen anledning att separera larm från automation. Mycket mer kritiska saker än så körs på tex drools.
 
tommib
MathiasS skrev:
Robusta regel motorer finns det väl hur många som helst, ta tex drools och bygg på det. Finns ingen anledning att separera larm från automation. Mycket mer kritiska saker än så körs på tex drools.
Vi har olika uppfattningar om vad som är robust då. Dessutom ser jag inte vitsen med att köra något på en full linuxinstallation som kan köras på en enkel mikrokontroller.
 
RilleRock
norrbottenssnickaren skrev:
Du är verkligen som yes ibland alltså... tagga ner.
Inte men mening att inlägget uppfattades som drygt?
Men man kan inte jämföra äpplen med päron.
 
...äsch alla har vi våra attitydsproblem....:)

Jag tycker poängen var att jag inte avsåg jämföra något alls utan bara framföra åsikten att branschen har ett glimrande läge för att korsbefrukta två affärsområden, men man gör inte det med någon större frenesi. Det borde vara naturligt att prata automation och larm i samma andetag, men det är det inte.
 
RilleRock
MathiasS skrev:
...äsch alla har vi våra attitydsproblem....:)

Jag tycker poängen var att jag inte avsåg jämföra något alls utan bara framföra åsikten att branschen har ett glimrande läge för att korsbefrukta två affärsområden, men man gör inte det med någon större frenesi. Det borde vara naturligt att prata automation och larm i samma andetag, men det är det inte.
Så är det ju :)
Och visst har du en poäng i det du skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.