Kan nån snälla hjälpa mig att välja handtag till vårt nya kök! Problemet är att vi helst skulle vilja montera alla handtag liggande, både på skåp och lådor, men jag är rädd för att det kommer att se tokigt ut. ???

Vi skulle vilja ha handtagen LÅNGÅS från IKEA, som finns i måtten 16/25,6/44,8 cm.
Skåpen kommer att vara av följande modeller:
- utdragsskåp - bredd 40 resp. 50 cm
- "vanliga" skåpluckor - bredd 60 resp. 3*30 cm

Lådorna är 40 resp. 60 cm breda
Dessutom kommer vi att ha liggande väggskåp, 70 resp. 92 cm.

Lite rörigt beskrivet, men jag hoppas att någon kan komma med tips och idéer om hur vi ska välja.
Hur har ni själva gjort?
 
jag tror inte det kommer se tokigt ut..kan bli en snygg effekt,ska du ha liggande skåp så tycker jag det blir mer enhetligt med liggande handtag
 
Tror precis som du att det kan bli effektfullt och snyggt! Det är så vi resonerat.

Jag uttryckte mig nog lite oklart i mitt första inlägg. Det jag menar kan se tokigt ut är att skåpen inte är lika breda och att avstånden mellan handtagen och kanten på luckan/skåpet då blir olika stora. Är det ett problem i era ögon?
 
Nej det behöver inte alls se tokigt ut!! Tvärt om!

Jag har sett jättefina kök med långa, liggande handtag. Bänkskåpen hade utdragslådor och överskåpen öppnades uppåt. Skulle passa min smak perfekt. Snygga rena linjer.

Vad jag förstår så kommer ju ni att ha vissa överskåp liggande. Då blir det nog mer enhetligt med alla handtag liggande.

När jag provade att öppna dörrar, öppnas åt sidorna, tyckte jag det var svårt med liggande handtag, min personliga känsla... Säker en vane sak.

För oss fick bli en kompromiss med lite kortare handtag, liggande på alla utdragsådor, samtliga bänkskåp har lådor, och stående på överskåpen.
Hur det blir vet jag ännu inte, huset levereras till sommaren...

Det hör inte hit men att välja till lådor istället för skåp kommer jag nog aldrig att ångra. Varje gång jag skall in i skåp i det befintliga beondet önskar jag att det var lådor istället...

Mitt råd är att rita upp två bilder på köket och lägga in de olika handtagen. När man ser det är det lättare att bestämma.
Tror att det blir väldigt fint med liggande handtag!

Lycka till! ;D
Saren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.