Har en vän som vill ha ett hyllplan i valfritt träslag, okantat och som "ser gammalt ut, men inte grått". Har dålig koll på detta men visst borde det finnas någon vettig metod för detta? Att köpa/få tag på riktigt gammalt trä är inte aktuellt. Funderar på att en Festool rustofix kanske vore en ide för att få ett "äldre" utseende. Tankar om det? Eller finns det andra metoder?
 
  • Gilla
Maralt
  • Laddar…
Blästring?
 
Nej blästrat ser ut som blästrat och det är inte gammalt.

Jag skulle föreslå att du först tar litet lätt med stålborste längs fiberriktningen och sedan skurar med såpvatten och rotborste.

Har inte provat det medvetet men jag har kostatetat att trä som jag stålborstade av misstag fick samma sorts ojämna yta som gammalt nött trä och att såpskurning ger den där gamla glansen åt hyvlat trä alltså borde stålborsat och såpskurat fungera.
 
Redigerat:
Nja, det blir som en virkesbit som legat länge på en sandstrand, gammal, polerad och fin :)
 
Det man vill är att ytan ser oxiderad ut. Det är väll den som man ser först. Och där måste man nog fuska med bets och färg osv sedan slipa. Det är väll den biten som är svårast. Den klassiska drivvedsloken kan man lätt fixa till när det gäller slitningarna på trät. .Rustofix eller liknande funkar eller blästring båda tar bort tar bort det mjuka trät men lämnar det hårda kvar mera vid blästring än med rustofixen. Så tänk gammal timmer stomme. på med slip rasp etc Gammal kedja är en klassiker för att få djupa runda märken . Bara gå bananas med kedjan sedan slipa ytan.


Youtube my friend is the solution
 
  • Gilla
Bålstaprinsen
  • Laddar…
Roterande stålborste. Ger bättre kontroll än blästring. Sandpapper och mjuk putsklots. Fladderputs om man har tillgång till en sådan. Bets. Olja. Kanske lasyr. Ek kan behandlas med ammoniak.

Man får experimentera sig fram. Målad grejer kan grundas med flera skikt i olika färg. Ljusast ytterst. Sedan putsar man försiktigt igenom vid kanter och på ställen man förväntar sig slitage. Sedan lägger man klarlack i lämplig glans utanpå. Givetvis kan man stålborsta och så vidare även om man skall måla.

Mvh Findus
 
katos skrev:
[länk]
Riktigt schysst, men kanske en lite väl dyr lösning :)
 
Ja det ska väl vara nån form av roterande borste och så borstar man i fiberriktningen. Kallas väl också för borstad yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.