Hej! Jag är väldigt sugen på ett fritidshus men de jag tittar på är totala renoveringsobjekt (fast de ser fina ut på mäklarbilderna 😉) och själv är jag inte jättehändig. Har dessutom insett att vatten och avlopp i de flesta fall mest orsakar problem för fritidshusägare, särskilt när kommunerna kommer med ålägganden till höger och vänster.
Funderar på att köpa en tomt och smacka upp en prefabricerad liten stuga på runt 15-20 kvm utan indraget vatten men med el (tänker skaffa en tomt med el fram till tomtgräns).

Frågan är vad vi pratar för kostnader rent juridiskt, för att "registrera" fastigheten? Finns det någon risk att bygglovsansökan inte går igenom? Vad kan markarbetet tänkas kosta, om jag skottar grus själv men lejer för plintgjutning t ex?

Min totala budget för tomt, ev juridiska utlägg och nyckelfärdig stuga med indragen el är 400 000:-. Det finns tomter för runt 100 000:- i närområdet, och husmonteringen kan jag nog få hjälp med av släkten för blygsam peng. Är min budget realistisk?
 
Min stuga på 48 kvm kostade (för 10 år sen iofs) totalt ca 280000 (ink tomt på 40 tkr).
Då gjorde jag allt utom schakt och el själv, eller mha vänner dock...

/K
 
Jag har raderat reklam med följdinlägg i tråden.

/moderator
 
Isåg att URLen i min profil är fel: http://kfstuga.blogspot.se/ heter byggbloggen numer -där kan du hitta lite om mitt stugbygge, budget och uppföljning mm

/K
 
Hej Cecilia,

När du ska uppföra ett nytt fritidshus så finns det vissa byggnadstekniska egenskaper som stugan måste uppfylla för att du ska kunna få ett bygglov, ett sådant krav är tillgång på vatten.
Går att läsa om här: http://www.mittbygge.se/Bygga/Viktigt-infor-bygget/Tekniska-egenskapskrav/

Detta krav på vatten gäller endast nybyggnationer av hus/stugor, dvs om du renoverar en äldre stuga som inte har vatten så behöver du inte dra in vatten, så länge som kommunen inte kommer med ett ålägande om detta.

Vi hade nämligen stora problem med vårt bygglov pga att vi inte skulle dra in vatten. Vi fick dock igenom vårt till slut för att vår fastighet ligger på en ö där det finns väldigt dåligt med grundvatten samt att havet runtom är bräckt.

Nu vet inte jag hur just din kommun ser på detta då det verkar vara godtyckligt från kommun till kommun. Lättast är nog att prata med en handläggare och fråga helt enkelt.
 
Åh följer denna tråd med intresse. Nämligen själv just köpt en tomt. Och är ohändig så tänkte köpa ett nyckelfärdigt mindre fritidshus..
Dock ingick i priset för tomten, att säljaren anlägger en djupborrad dricksvattenbrun, en avloppsbrunn, gräver detta och el fram till tomtgräns, väg till tomtgräns samt en del grovplanering på tomten. Kollar just nu för fullt på billiga stugor och olika alternativ till grund.
 
Jonta Melon skrev:
Hej Cecilia,

När du ska uppföra ett nytt fritidshus så finns det vissa byggnadstekniska egenskaper som stugan måste uppfylla för att du ska kunna få ett bygglov, ett sådant krav är tillgång på vatten.
Går att läsa om här: [länk]

Detta krav på vatten gäller endast nybyggnationer av hus/stugor, dvs om du renoverar en äldre stuga som inte har vatten så behöver du inte dra in vatten, så länge som kommunen inte kommer med ett ålägande om detta.

Vi hade nämligen stora problem med vårt bygglov pga att vi inte skulle dra in vatten. Vi fick dock igenom vårt till slut för att vår fastighet ligger på en ö där det finns väldigt dåligt med grundvatten samt att havet runtom är bräckt.

Nu vet inte jag hur just din kommun ser på detta då det verkar vara godtyckligt från kommun till kommun. Lättast är nog att prata med en handläggare och fråga helt enkelt.
Det där är väldigt olika från kommun till kommun, så kolla som sagt kraven hos din kommun.

/K
 
Jag skulle kika på husbyggsatser från ett företag var namn börjar på pol och slutar på hus.

Timmerhus-byggsats för 200 loppor för 47 kvm. Det kanske måste till lite för isolering.

(Sorry Hempularen, om du tycker att det här var reklam!)
 
KnockOnWood skrev:
Jag skulle kika på husbyggsatser från ett företag var namn börjar på pol och slutar på hus.

Timmerhus-byggsats för 200 loppor för 47 kvm. Det kanske måste till lite för isolering.

(Sorry Hempularen, om du tycker att det här var reklam!)
Konkreta tips på tillverkare är ju just sånt man efterfrågar i såna här trådar. Leverantörer som folk har bra erfarenhet av att det funkar att jobba med och med bra kvalitet till rätt pris. Tyvärr är väl det svåra att veta just om det är någon med koppling till leverantören som gör reklam eller inte.

Jag har iaf undersökt flera leverantörer med byggsatser. Och min känsla efter att ha räknat är att det ändå tillkommer otroligt mycket kostnader och inte blir så billigt i slutändan. Fast det är klart, kan man göra mycket själv spar man ju en del.

Tar dock tacksamt del av tips i denna tråd, då jag är i typ samma sits som Cecilia (men steget före då tomten redan är nästan inköpt/handpenning lagd, köpekontrakt underskrivet).
 
D
Det jag tänker på risken få bygglov är väl beroende vem och vad man köper om man kan ha med det i köpkontraktet.
tänker någon klasur om att man ska få bygglov.

Har tomt jag är intresserad av och börjar pratat med mäklaren om just ha med sånt just för jag vill inte sitta med en tomt för rätt mycket pengar jag inte kan bygga på.

Men kan också tänkta mig lite svårare om man har hittat sin dröm tomt eller om det är flera som står i kö för att köpa att kanske svårare få med något sådant.
 
Gammalt inlägg men skriver ändå.
Kollade din blogg på ditt bygge av ca Boden- Onsala.

Är ni nöjda med stugan fortfarande? Jag har några frågor om grunden.
Har ni öppen plintgrund fortfarande?, dvs ingen inklädnad?. Ser grunden ut att må bra fortfarande?

Du har varken schaktat bort matjord eller lagt plast på marken under stugan vad jag kunde se?
Hur många plintar krävdes till stugan?, hittade inte det på nätet.
Hur är bjälklag förankrat i plintar?
// Jim

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där är väldigt olika från kommun till kommun, så kolla som sagt kraven hos din kommun.

/K
 
J Jith skrev:
Gammalt inlägg men skriver ändå.
Kollade din blogg på ditt bygge av ca Boden- Onsala.

Är ni nöjda med stugan fortfarande? Jag har några frågor om grunden.
Har ni öppen plintgrund fortfarande?, dvs ingen inklädnad?. Ser grunden ut att må bra fortfarande?

Du har varken schaktat bort matjord eller lagt plast på marken under stugan vad jag kunde se?
Hur många plintar krävdes till stugan?, hittade inte det på nätet.
Hur är bjälklag förankrat i plintar?
// Jim
Hej. Ja jag är fortfarande nöjd, och grunden mår bra.
Har lite säsongsbaserade sättningar, men det är rätt vanligt med plintar.
Har för mig jag har 15 plintar för grundskolan, och sen ytterligare tre för utbyggnaden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.