Vi har en NIBE F1255 (16 kW) anläggning här hemma och vi är väldigt nöjda med systemet som sådant men det är ett par områden där vi har märkt att det finns lite förbättringspotential och det är när vädrets makter spökar med regleringen. De två fenomen som det handlar om är

1) När det är strålande sol. Vi har mycket glas i söderläge och det blir snabbt varmt inne. I skrivande stund har vi 8 grader på norrgaveln vilket gör att pumpen skickar ut 33-gradigt vatten i golvslingorna samtidigt som solen gassar på söderifrån och skickar upp rumstempen i 28 grader.

2) När det blåser friskt så kan tempen droppa rätt bra inomhus. Nu i helgen som gick hade vi 8 grader på norrgaveln samtidigt som det blåste ca 10 m/s från ost. Temperaturen inomhus letade sig då ned mot 19 grader.

Frågan är nu - vad finns det för möjlighet att anpassa klimatregleringen utifrån sol- & vind-parametrar? Det är ju en viss tröghet i systemet så om man kör helt reaktivt är det ju risk att man får ett klimat som är ännu sämre än om man struntat i att försöka parera. Jag har försökt hålla ett öga på väderprognosen och om det vankas högtryck så brukar jag justera ned en bit men man vill ju överlåta det där åt någon form av logik.
 
Installera innegivare. Inte perfekt men hjälpte mycket hos mig.
Möjligen fick du en med pumpen.
 
Jo det ligger en här och skrotar men dels så säger NIBE uttryckligen att man inte ska använda det ihop med golvvärme och dels blir det ju en reaktiv reglering. Då kan man likväl nyttja givarna för respektive golvvärmezon men problemet blir även där att det trögheten gör att en varm klar höstdag gör att värmen stängs av helt och när sen när den klara iskalla höstnatten kommer så hinner inte systemet med så man vaknar till ett svinkallt hus. Det absolut bästa hade ju varit om man kunde styra på väderleksprognos.
 
Y
Karl_Pedal skrev:
... Det absolut bästa hade ju varit om man kunde styra på väderleksprognos.
Det är sällan väderprognoserna stämmer. Prognoserna säger det ska bli sol men det blir regn och ditt hem blir kyligt.
 
Yrrol skrev:
Det är sällan väderprognoserna stämmer. Prognoserna säger det ska bli sol men det blir regn och ditt hem blir kyligt.
Det har du rätt i. Men på halvdygnsbasis brukar de inte misslyckas så vanvettigt.
 
Kanske kan du använda dig av de externa ingångarna för att justera kurvan? Först med brytare för att testa, sen om det funkar med nån extern elektronik. Eller via nibe uplink och ett script på en pc, om nu uplink finns på din modell?
 
J
Hej,

I lite större fastighetssystem vet jag att NODAS smart heat building är ett fungerande alternativ. Rätt så avancerade adaptiva system dock. Finns detta ens till villainstalationer?
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Nu är ju golvvärmen begränsande i och med dess tröghet men jag vill minnas att det var någon som hade kopplat en vindmätare som ändrade utomhusgivarens resistans och på så vis kompenserade för vindeffekten.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Sätt utegivaren i söderläge. Och innegivare tycker jag att man skall ha, du kan ställa in den så att påverkan inte blir så stor om den ''överreagerar"
 
Jag har möjlighet att aktivera extern justering via z-wave och en ingång på värmepumpen. Det där med att låta en vindmätare ändra resistansen på givaren var riktigt smart. Nån som har en länk till detta?
 
Förnatt komma runt värsta solvärmen installerade jag en ljusmätare men det var bara meningsfullt mitt i sommaren och då står ändå värmesystemet på tomgång så det var rätt bortkastat.
 
Jag ska googla lite och se om det friskar upp mitt minne :)
 
Installera rumsgivaren man kan ställa hur mycket den ska tillåtas reglera rumsgivarfaktorn 0-6. Om man har ett omöjligt hus som inte funkar att få jämn värme i finns ju alltid termostater som kan reglera bort övertempen dock inte den tempen som kommer av solen.
 
Rumsgivare !
Sååå trögreklerad är inte golvvärmen att det är onödigt.

Att installatörer inte rekommenderar inomhusgivare är för att det är lite jobbigare att trimma in.
Först hitta en bra kurva för utomhusgivaren och sedan aktivera inomhusgivaren med lagom faktor. Den ska också vara placerad på ett strategiskt bra ställe. Inte vid braskamin eller ytterdörr.

Och som Keld skriver kan man laborera med utomhusgivaren i andra väderstreck än norr. Det är ingen lag att det fungerar bäst.
 
Dessutom ingår rumsgivaren i vp leveransen och vill man inte att den ska reglera sätter man rumsgivarfaktorn på 0 men det är mera jobb att installera den än att låta bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.