D
Du behöver bara ställa dig en fråga och det är om det ser värre ut än innan du beställt tjänsten.
Är svaret ja på frågan, så 1. Reklamera arbetet, 2. Håll inne betalning 3. Begär skadestådn eftersom det väl är poänglöst att slipa ned hela golvet för att bli av med reporna.
 
  • Gilla
Micc och 6 till
  • Laddar…
Och sköt all kommunikation skriftligt!
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Turbotom82 skrev:
Vi håller på med en köksrenovering där det mesta har gått åt skogen minst sagt, allt ifrån flytspackling av undergolv, att det kom fel färg på köksluckorna, bänkskivan i sten kom kantstött osv osv, detta verkar aldrig ta slut, så därför la vi extra mycket research på just golvfirma när vi skulle hårdvaxolja vår nya fiskbensparkett från Bjoorns som vi själva har lagt totalt 120 arbetstimmar på att lägga inkl. underarbete.

[bild]

Min fru var noga med att fråga ägaren av golvfirman ifall det fanns risk att bli några sliprepor, eller sliprosor eftersom han berättade att golvet behövde en "lätt avputsning" innan hårdvaxet skulle läggas på. Fick till svar att vi inte behövde oroa oss det minsta.

Väl 2.5 timme för sent dyker det upp en 22-årig kille och en äldre herre som ej kunde tala Svenska, de fick tydliga instruktioner om att de skulle vara noggranna, och väldigt försiktiga med golvet då detta skulle bli bra gjort, och vi berättade även att vi har haft riktigt dålig erfarenhet av golvslipare tidigare. Inga problem blev svaret.

När allt var klart åkte vi hemifrån då det ej gick att vistas med 2 småbarn i stanken från golvoljan. På kvällen när vi kom hem fick jag jordens chock när jag ser hur golvet ser ut. Sliprepor precis överallt! (Jag är ingen fotograf, så jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna, syns mkt tydligare i verkligheten)

[bild]

[bild]

[bild]


Morgonen därpå ringer vi till ägaren av golvfirman och blir ombedda att skicka över en bild, senare ringer golvsliparen upp och ringer och säger att de kommer under dagen och slipar om det. Denna gång var de väldigt noggranna och försiktiga vad vi kunde se, men när allt har torkat nu efter några dagar så kan man fortfarande se sliprepor, sliprosor och 2st skoavtryck.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Vi hade självklart hoppats på ett bättre resultat eftersom vi lagt 120 arbetstimmar samt totalt 36.000:- för golv och underarbete, och nu vill golvsliparen har ytterligare 7000:-.

Är vi petiga eller kan man förvänta sig mer?
Svårt att slipa golv med fiskbensmönster utan ngr sliprepor alls, då maskinen går över båda riktningarna, dock ser det ut som om de varit ut med kantslipen o gjort sliprosor. Men noterade att man kört 150 kornstrl på pappret, kolla d normalt kör man inte så fint korn vid hårdvaxolja då fiberna täpps så oljan har svårare att tränga ner. Känns golvet även klibbigt?
 
hsd
Det ser hemskt ut
Eftersom de har förstört ett nytt golv så kan Du kräva ett nytt golv
När de slipat 2 ggr så är det förmodligen inte möjligt att slipa golvet i framtiden efter normalt slitage
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
K
Låt mig gissa att det är P-specialisten i södra Stockholm ni anlitat? Som lovar nya moderna maskiner som inte dammar något, och allt är frid & fröjd.
Men när stunden är kommen dyker en svart ostripad bil som inte har med företaget i fråga att göra, med en maskin från tidigt 90 tal.

Been there done that. :(
 
  • Gilla
Turbotom82 och 1 till
  • Laddar…
=Är vi petiga eller kan man förvänta sig mer?
Repor skall man inte behöva få på ett helt nylagt golv, det är ändå uteslutet.

Att ni blir helt ersatta är inte troligt, men hade ni varit ett företag så är regeln den att vid felleverans skall man gå skadelös vid korrigering.

Som privatperson och även som företag med tanke på de relativt låga summorna, så är det inte så troligt att man går till domstol, men kontakta ARN om hantverkaren inte tar rättning. ARN kan inte tvinga till sig en korrigering, men hyfsade företag följer ARNS utslag och går er tillmötes.

Det ni på egen hand troligen kan komma fram till är väl en halvering av arbetskostnaden och det kan nog kännas surt.

Är ju försent nu, men...
Som i alla lägen är att ha skrivit en enkel kravlista som bägge undertecknar och på vilken priset är antecknat, typ klart till datum, inga sliprosor, inga repor, missfärgningar, inga märken på övrig inredning. Kanhända en inledning som beskriver övrig förväntan som;
ett icke förstörande arbetssätt, som följer god yrkeskunskap och en hög finish.
 
Det finns många anledningar till att man ska göra jobbet själv. Speciellt kök. Gå inte på erbjudandet att få köket monterat från leverantören. Självklart blir det inte bra. Det säger sig självt. De vill ju bara sälja kök, inte installera!
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
M
KjellTimell skrev:
Låt mig gissa att det är P-specialisten i södra Stockholm ni anlitat? Som lovar nya moderna maskiner som inte dammar något, och allt är frid & fröjd.
Men när stunden är kommen dyker en svart ostripad bil som inte har med företaget i fråga att göra, med en maskin från tidigt 90 tal.

Been there done that. :(
+1... Enda anledningen till att jag inte bråkade var att jag var tvungen att flytta in omgående efteråt... De inledde jobbet med att stå med bilen och slira ett hål i gräsmattan utanför...
 
För bästa finnischen på ett nytt golv så slipas det mkt ytligt med fint sandpapper efter att ha legat en tid.
Sedan polerar man in golvolja, vax och vad man nu vill ha.
Inget konstigt med det och det förbrukar inte på livslängden på golvet som sker när man renoveringsslipar ett slitet golv.

Jag skulle kräva att de kostnadsfritt åtgärdar de repor de har ställt till med.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
D
Huddingebo skrev:
Jag skulle kräva att de kostnadsfritt åtgärdar de repor de har ställt till med.
Ser det ut som om det är en firma som vet hur man slipar ett golv? :x

Lite lagtext från konsumenttjänstlagen
Vi börjar med själva tjänsten som ska reklameras

17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten.

Här kommer vi till kruxet - Hur avhjälper man felet och saknar näringsidkaren den kompetens som krävs för att avhjälpa felet? Som jag tolkar det var tjänsten slipning och det går kanske inte att avhjälpa när det har uppstått skador i det material som inte ingått i näringsidkarens tjänst, d.v.s. du monterade parketten?

20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.

Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.

Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.

Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61).

21 § Avhjälps inte felet enligt vad som sägs i 20 §, får konsumenten göra avdrag på priset.


Näringsidkarens skadeståndsskyldighet:

31 §
Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst.

Näringsidkarens skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål omfattar även ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.

32 § Om föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll skadas medan egendomen är i näringsidkarens besittning eller annars under dennes kontroll, är näringsidkaren även i annat fall än som sägs i 31 § skyldig att ersätta skadan, om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom eller någon som på hans sida har anlitats för att utföra tjänsten.

Näringsidkaren är i övrigt skyldig att ersätta skada som tillfogas konsumenten, om skadan har vållats genom försummelse på näringsidkarens sida. Detsamma gäller i fråga om skada på egendom som tillhör någon medlem av konsumentens hushåll.
 
Redigerat:
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
Huddingebo skrev:
Jag skulle kräva att de kostnadsfritt åtgärdar de repor de har ställt till med.
Vilket i det här fallet betyder att de måste byta golvet, eftersom de slipat det med för grova grejer två gånger.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Vilket i det här fallet betyder att de måste byta golvet, eftersom de slipat det med för grova grejer två gånger.
Bara för att det är synliga repor betyder det inte att man har slipat länge och väl och slipat ner ytskiktet mer än knappt mätbart.
Eller VET man att det har slipats ner rejält? Har man mätt?

Lagen föreskriver också att en näringsidkare har rätt att själv i första hand åtgärda fel och brister.
Och vet vi om de har möjlighet att anlita annan underenteprenör? Alternativt åtgärda det själv utan att ta in utländsk arbetskraft?
Jag vet inte i alla fall.
 
Inte om de använder hårdvaxolja som det står, då slippar man absolut inte med fint papper.
 
RAIS23 skrev:
Inte om de använder hårdvaxolja som det står, då slippar man absolut inte med fint papper.
Vad använder man då?

INGET golv går att lägga så att det beroende på underlag och varierande tolleranser ligger helt prefekt.
För prefekt resultat krävs det att man tar av 0,1-0,3mm, ibland mer beroende på kvalité och underlag.

Helst ska detta göras när golvet har legat en sommar och en vinter.
 
Huddingebo skrev:
Bara för att det är synliga repor betyder det inte att man har slipat länge och väl och slipat ner ytskiktet mer än knappt mätbart.
Eller VET man att det har slipats ner rejält? Har man mätt?
Spelar egentligen inte så stor roll, eftersom du ändå måste slipa ner golvet en tredje gång för att få bort alla repor, som ju helt klart är gjorda med grövre doningar än 150 papper.

Osmo hårdvaxolja ska slipas med 120 papper har jag för mig, så 150 låter ju inte helt off heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.