MagHam skrev:
GeBe:
Bra förtydligande! EPDM är förstahandsvalet. Om någon annan vill prova att reparera på samma sätt ska ni absolut ha det i åtanke.

Min bedömning är att det var vanlig standard nitril från fabrik. Väldigt många får reparera detta efter ca 10 år och VVS firmor byter hela enheten. Vill man behålla den gamla ska det betalas pant :(

Sedan är det ju en s k "dynamisk tätning" med en mycket liten o-ring där en spindelstång hela tiden gnuggar. De gamla ringarna hade ökat ganska mycket i innerdiameter. Tycker lösningen som sådan är tveksam.

Mvh /Magnus
Vill de ha pant på utbytesenheten???!!!
Det är ju i princip brottsligt, att medvetet använda fel material för att få en i princip oändlig eftermarknad!
De tar alltså in begagnade ventiler och renoverar dem genom att byta till nya tätningar, men fortfarande fel material...

Rätt dimensionerat behöver man inte vara orolig för en dynamiskt monterad o-ring. I detta fall är det nog kontakten med vatten som gjort att ringen svällt.
 
Jag kan inte låta bli att dela med mig av en liknade erfarenhet/upptäckt...

I samband med att jag bytte ut en läckande (fabriksmonterad) kulventil på min CeteTerm-central upptäckte jag att de använt ventiler som var specificerade för max 90-grader på hetvattensidan. I detta fallet var det packboxen på kulventilen som läckte, och vad jag kunde se på den trasiga ventilen så verkade den yttre o-ringen (den jag kunde se) vara torr och smulig. Hur tänkte Alfalaval/CeteTerm egentligen när de valde ventil?

Dessutom smet de från garantiansvar eftersom centralen var för gammal.

När jag vid ett senare tillfälle fick chansen att snacka lite med en fjärrvärmecentralsmontör på det lokala energibolaget sade han att "Ja, den första ventilen pajjar alltid. De andra håller hur länge som helst". Och mycket riktigt är det på det första röret som hetvattnet, 120 grader kommer in.
 
Redigerat:
Hej Magnus!
Nu har jag också hamnat i varmvattenregulatorläckage (långt ord : ). Såg att du lyckades fixa felet och tänkte själv göra ett försök. Stämde måtten på o-ringarna som du antog att det var, d v s 5,3x2,4 på de små respektive 14,5x3? /Anders
 
Fick PM av Anders, men svarar på frågan även här:

Ja dom uppgivna måtten stämmer på den regulator jag hade i alla fall.
Det var bara dom små o-ringarna som var så slitna att dom behövde bytas.

Lyckas man med operationen så har man sparat i storleksordningen 3000-4000 :-
Vilket inte är något annat än utsugar-OCKER!
 
Jag borde kanske ha skickat frågan här istället, har inte riktigt fått grepp om svarafunktionen här ännu tror jag : ).

I alla fall tack för svaret Magnus, imorrn blir det att försöka inhandla ringarna, gärna EPDM som jag förstår.

Vad gäller utbytesenheter så pratade jag med en kollega som bytt sin regulator. Där var det inte tal om att lämna tillbaka den gamla så det kanske ageras olika mellan olika rörmokare. Tanken var att jag skulle försöka fixa den plus min och att vi kunde ha en renoverad i en pool liksom. Nu visade det sig att han, som aldrig slänger något, hade kastat den. Fr o m nu skulle han aldrig slänga bort saker, jag vet inte om det är bra eller dåligt :)
 
  • Gilla
Leif Vestin
  • Laddar…
Det var bra att du PMade för jag hade släppt bevakningen på denna tråden så det kunde tagit tid innan jag hade sett annars.
Kul att någon mer på ByggaHus tänker prova den här operationen. Vi är många nyfikna av oss i denna skara forum-människor, så återkom gärna med resultatet sen.

Och för dom som inte vill pula med smådetaljer så vill jag minnas att det finns VVS-firmor i Danmark som säljer hela regulatorn mycket billigare än i Sverige. Har inte kvar länkar dock.
 
Hej
Jag.har.också problem med denna.regulator.
Dock inte läckage att det droppar utan att den slutat stänga invändigt typ.
Tidigare när den fungerade som den skulle så kunde man höra hur den öppna och stängde flödet när man spolade varmvatten av och på i nån kran eller dusch.
Nu är det dock full fräs hela tiden vilket resulterat senaste månaden en väldig höjning av fjärrvärmeflödet och det kostar extra eftersom det är avgift på flödet också.
Till råga på allt är även själva spaken som man kan justera kallt varmt på regulatorn typ fast kärvad, går med våld att vrida från mitten mot kall men inte lätt och även fast det är helt mot kallt så stänger den inte.
Renovera eller byta?
 
TheGame skrev:
Renovera eller byta?
Du har min sprängskiss på inlägg #10
Om du är händig och vill försöka är det "bara" att skruva isär och putsa upp delarna, ev byta o-ringar och montera ihop. Smörj med armaturfett.

Det värsta som kan hända är att du får ringa en röris och snyfta lite.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Tyvärr så hade inte o-ringarna kommit idag. Förhoppningsvis så kommer dom i morgon så man kan anta sig utmaningen i helgen :).

En fundering inför demonteringen, min tanke är att stänga inkommande fjärrvärmekranar, inkommande vatten och huvudströmbrytaren i värmeväxlaren. Vattnet som rinner ut är inget problem då utrymmet där växlaren är klarar det. Är det något mer som man borde förbereda än att möjligen passa på att duscha innan :)
 
MagHam skrev:
Du har min sprängskiss på inlägg #10
Om du är händig och vill försöka är det "bara" att skruva isär och putsa upp delarna, ev byta o-ringar och montera ihop. Smörj med armaturfett.

Det värsta som kan hända är att du får ringa en röris och snyfta lite.
Eftersom jag har ett serviceavtal med fjärrvärmebolaget (som jag förövrigt inte ser nån nytta med så dka säga upp det) så ska jag be dom komma och byta.
Behöver bara betala själva regulatorn till deras inköpspris.
Sen så tar jag och fixar denna så man kan byta sen om (mer frågan om när) den nya havererar.
 
  • Gilla
Monase
  • Laddar…
Affo skrev:
Är det något mer som man borde förbereda än att möjligen passa på att duscha innan :)
Nja... så länge du har det isärplockat (och då avstängt) så har du ju varken värme eller varmvatten. Skulle det strula kan det bli svalt några dar, Annars är det väl inget speciellt.

Vi väntar med spänning på rapport :)
 
Ett steg närmare: Två påsar med O-ringar och ett rött verktyg på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men efter viss risk- och konsekvensanalys har jag bestämt att tygla mig till imorgon. Utfallet att det fullständigt skiter sig finns ju tyvärr fortfarande där som ett fullt tänkbart alternativ :)

Hälsningar! Anders
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Så där ja, mission completed och torrt som fnöske blev det :)

Jag kan förstå smiley:sen som MagHam hade i senaste meddelat och det var inte helt utan att dom grå fick jobba en del för att komma igenom det hela. Problemet är inte minst att få en ganska styv, i förhållande till det lilla hålet stor och tvärställd o-ring att komma på plats där dessutom sikten är högst begränsad. För mig fanns även andra utmaningar, dels att få ut axeln som glider genom ringarna och att även få bort dom gamla ringarna.

Man kan inte låta bli att reflektera över ett antal saker.
1. O-ringarna utgör ett fåtal av delarna och en bråkdel av kostnaden i denna konstruktion. Lika fullt så verkar den vedertagna lösningen vara att allt ska bytas ut vid problem, sjukt.
2. Hur fasen kan man göra en konstruktion där slitdelar som först fallerar nästan är omöjliga att byta? I övrigt känns ju regulatorn både rejäl och lättskruvad, sjukt igen.
Det kan i alla fall inte bero på att man vill hålla nere kostnaden för slutkund eller värna miljön utan snarare att hålla igång jobb, tjäna pengar och ytterligare spä på dagens slit och släng samhälle.

Tack för hjälpen som jag fått, inte minst MagHam och bilderna i tråden, utan det hade jag nog gått bet. Jag kan inte låta bli att vara förtjust i den här typen av hjälpsamma och lite nördliknade forum :). Man kan man ju göra annat roligt för 2 500 spänn än att byta ut felfria delar. Sen är ju hjälpsamheten i sig en trevlig sak och kan jag hjälpa till på nåt sätt så är det helt ok att pm:a.
 
Redigerat:
  • Gilla
Arvydas Gaurilka och 1 till
  • Laddar…
Vad kul! :)
Då kanske vi startat en ny trend. Våga reparera den där regulatorn själv. En folkrörelse.

För min del var det ockerpriset som var drivkraften. Jag blir förbannad ända nerifrån tårna när nån vill klä av mig tusenlappar för - nästan ingenting.

Och precis som du är inne på så är dålig hållbarhet en svek mot miljön. Många företag har så fina floskler på sina sidor om miljöpolicy, men hela marknaden vimlar av skit på alla fronter.
Förmodligen ett sätt att hålla ekorrhjulet igång och skapa (efter)marknad.

(y)

PS. Sen har jag flyttat sedan den där reparationen... Nu i detta huset är uppvärmningen ytjordvärme med en Nibe värmepump. Inte helt fri från dåliga delar den heller, men det är en annat tråd DS.
 
Redigerat:
Haha ja kanske det. Frisk vågat hälften brunnet :).

Aha ja då är det att sätta sig in i nya problem och möjligheter. Med risk för att verka bitter så är det inte mycket idag som är fri från dåliga delar. Tyvärr känns trenden inte odelat positiv ut heller men det är också en annan tråd :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.