Hej
Jag vill bygga en loftstuga 8x4m knappt 5m hög. Som grund vill jag ha en leca-ram som fylls med cellplast (10+10+4cm, där 4cm kommer av den tryckta syllen som skruvas i lecan).

Frågan är nu om 15cm paddad makadamm som ligger i markduk håller ihop tillräckligt bra eller om den kan börja röra sig mha t ex vatten?

Eftersom jag inte ska ha golvvärme tänkte jag spara in på betong.
 
Svårt att säga utan att veta mer om markförhållandena.
Du har inte övervägt att bara gräva och gjuta ett gäng plintar då?
 
  • Gilla
kulsprutan
  • Laddar…
Stuff skrev:
Svårt att säga utan att veta mer om markförhållandena.
Du har inte övervägt att bara gräva och gjuta ett gäng plintar då?
Menar du en torpargrund istället?
 
kulsprutan skrev:
Menar du en torpargrund istället?
Nja, torpargrund ser väl mer ut ditt förslag, med en grundmur runt hela, även om du nu föreslagit att fylla upp grunden med cellplast.
Jag tänkte mig mer en öppen plintgrund. Googla så ser du skillnaden
 
  • Gilla
kulsprutan
  • Laddar…
Google var min vän! Är det inte risk för fukt och mögel i en öppen plintgrund?
 
kulsprutan skrev:
Google var min vän! Är det inte risk för fukt och mögel i en öppen plintgrund?
Skulle snarare säga mindre risk i en öppen plintgrund än en torpargrund. Om man behåller den helt öppen eller bara bygger igen med några glest placerade ribbor så är ju grunden väldigt väl ventilerad.
En torpargrund/krypgrund funkade ju som bäst förr i tiden när den värmdes upp av en murstock som man hela tiden eldade i. Numera är det inte ovanligt att man måste tillföra extra ventilation i krypgrunder för att hålla dem friska.
Har du själv funderat något över fukt och ventilation av för den grund du föreslog i första inlägget?
Ser såklart fördelar värmemässig med att fylla grunden med cellplast men då bör du samtidigt se till att ingen markfukt kan leta sig ni i din grund. Cellplasten kommer ju hindra att luft kan cirkulera i grunden och torka ut fukten.
 
  • Gilla
kulsprutan
  • Laddar…
Jag har börjat fundera på grundläggning av min gäststuga på 35 m2. Jag har max nockhöjd på 4 m och vill ha plats för loft. Alltså vill jag ha så låg grund som möjligt. Platta på mark har fördelen att vara låg. Plintar gör att man måste ha ett bottenbjälklag samt luft under det.

Hur mycket luft måste man ha under bjälklaget för att inte riskera mögel?

Bör man lägga plastfolie på marken under huset, täckt med makadam, för att förhindra markfukt att kondensera mot undersida bjälklag?
 
Eller så lägger man xps skivor, dom släpper igenom mycket mindre fukt än eps.
 
  • Gilla
kulsprutan
  • Laddar…
Stuff skrev:
Skulle snarare säga mindre risk i en öppen plintgrund än en torpargrund. Om man behåller den helt öppen eller bara bygger igen med några glest placerade ribbor så är ju grunden väldigt väl ventilerad.
En torpargrund/krypgrund funkade ju som bäst förr i tiden när den värmdes upp av en murstock som man hela tiden eldade i. Numera är det inte ovanligt att man måste tillföra extra ventilation i krypgrunder för att hålla dem friska.
Har du själv funderat något över fukt och ventilation av för den grund du föreslog i första inlägget?
Ser såklart fördelar värmemässig med att fylla grunden med cellplast men då bör du samtidigt se till att ingen markfukt kan leta sig ni i din grund. Cellplasten kommer ju hindra att luft kan cirkulera i grunden och torka ut fukten.
Tack för ditt svar och ursäkta frånvaron...

Jag trodde inte att mitt förslag gick att likställa med torpargrund? Lägger jag ett lager betong på toppen är det väl platta på mark som jag trodde var det vanligaste byggsättet för husgrunder? En sån grund ventilerar man väl inte? Vad kan markfukten skada? Är cellplasten fuktkänslig? Hela grunden är ju dött material. Sen plastfolie över cellplasten och syllpapp på lecan.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
kulsprutan skrev:
Tack för ditt svar och ursäkta frånvaron...

Jag trodde inte att mitt förslag gick att likställa med torpargrund? Lägger jag ett lager betong på toppen är det väl platta på mark som jag trodde var det vanligaste byggsättet för husgrunder? En sån grund ventilerar man väl inte? Vad kan markfukten skada? Är cellplasten fuktkänslig? Hela grunden är ju dött material. Sen plastfolie över cellplasten och syllpapp på lecan.
Cellplast som läggs omlott och sedan gjuts in blir ju i princip helt tät och man slipper fuktvandring uppåt. Det borde väl funka bra för dig med om du lyckas göra det helt tätt. Cellplasten tål fukt så det är inga problem. Jag funderade mest på scenariot att du inte får det tätt utan att fukt kan leta sig upp och angripa ditt träbjälklag.
 
  • Gilla
kulsprutan
  • Laddar…
Stuff skrev:
Cellplast som läggs omlott och sedan gjuts in blir ju i princip helt tät och man slipper fuktvandring uppåt. Det borde väl funka bra för dig med om du lyckas göra det helt tätt. Cellplasten tål fukt så det är inga problem. Jag funderade mest på scenariot att du inte får det tätt utan att fukt kan leta sig upp och angripa ditt träbjälklag.
Jag hade tänkt mig utan golvbjälklag och med flytande golv. Alltså golvspån på plasten å sen golv. Väggarna får bära upp taket...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Enda risken jag ser är att golvet kan bli "för" mjukt, kanske köra s300 på översta lagret cellplast?
 
  • Gilla
kulsprutan
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Enda risken jag ser är att golvet kan bli "för" mjukt, kanske köra s300 på översta lagret cellplast?
Golvspånen e ju 22mm.... D e ju som ett golv i tjocklek. Sen kommer mitt golv på det... Tror inte s300 ska behövas men eftersom d e så liten yta är det ju Inga pengar att bråka om + att isolervärdet blir bättre.... Bra idé!
 
Bara plasten är hel och att anslutningen mot grundmuren är säker så bör det inte vara några problem. T ex kan plasten gå ut och klämmas fast av syllen. Borde fungera.
 
  • Gilla
kulsprutan
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Bara plasten är hel och att anslutningen mot grundmuren är säker så bör det inte vara några problem. T ex kan plasten gå ut och klämmas fast av syllen. Borde fungera.
Så tänker jag också. Sen får jag va försiktig med innerväggarna så jag inte skruvar igenom golvspånen å gör hål på plasten. Man kan ju skruva hårdare mot tak och yttervägg tänker jag.

Sen ställer jag mig frågan hur stor roll det skulle spela om det gick hål på plasten.... Efter 5 år är skruven rostig. Efter 50år har det blivit ett svart märke stor som en femkrona i underkant på golvspånen....

Hur mycket markfukt kan det handla om? Stugan ska ju inte stå i en mosse ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.