fråga 1. Vad är det för skillnad på EKK light och (bara EKK)

fråga 2, Är Biltema kabel lite bättre änn Julas och får användas i brandfarlig miljö? eftersom det ej står nåt om brandfara på biltemas kabel?

jula.
UV-skyddad installationskabel för fast förläggning i torra, icke brandfarliga miljöer och fast förläggning utomhus. Får inte förläggas i mark eller vatten.

biltema
EKK (300/500 V). PVC-mantel, PVC-isolering. Kabel för fast förläggning inom- och utomhus, i rör eller kanal samt hängande i bärlina. I industrilokaler, källare och förråd i fuktiga och dammfria lokaler. Ej avsedd för markförläggning. Solid ledare.


fråga 3 Har EKK kabel någon slags standard så att det inte spelar någon roll vilken man köper för att dom får användas till exakt samma saker, eller finns det olika EKK kablar till olika användningsområde(ja fattar ju att det är olika kvalite)
 
Jag svarar som jag tror, någon annan får gärna rätta mig om jag tror fel. :)

1. EKK Light är samma sorts kabel som EKK men lite tunnare.
2. Jag har svårt att tro att EKK får användas i brandfarlig miljö. Sen beror det på vad man kallar brandfarlig miljö. Det finns speciella kablar som tål hetta bättre än EKK helt klart.
3. Bokstäverna EKK har speciell betydelse så en EKK ska innehålla samma komponenter oavsett fabrikat. Jag citerar lars_stefan_axelsson i en tråd från 2008:
"Så exv. EKK utläses: ledare av enkeltrådig koppar med isolering av PVC och ledningshölje (alltså mantel på kabeln) också i PVC."
Länk till tråden:
https://www.byggahus.se/forum/el/88661-kabelforkortningar-ekk-ekrk-eklk.html
 
Har man höga krav säkerhet då är ofta EKLK eller motsvarande halogenfria alternativ ett bättre alternativ. Fördelen är att metallmanteln med biledare skyddad av pvc mantel, är att mekaniska skador som orsakas av mekaniskt våld eller råttangrepp leder till en kontrollerad kortslutning istället för att ev. Spänningssätta omgivande metallföremål.

En annan stor fördel med EKLK är den snygga förläggningen på väggar och tak. Den är i klass med en välgjord kuloinstallation.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Och det som heter(hette) EKK tror jag inte saluförs i dag, jag har i alla fall inte sett annat än EKK light på minst 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.