Hej, ny på forumet, känns dock bra att ha hittat hit, verkar finnas mycket nyttigt att läsa, kan bli farligt för fritiden..

JO! Ska börja bygga hus i höst är det tänkt, kommer att bygga själv i fulltimmer, men det är ju inte bara att bygga, nej det är en hel massa saker som skall göras först, bygglov, marklov? försäkringar, septiktankar, markarbeten ja det är lite av en djungel när man är ny (och ung).

Så, det jag undrar är om någon har lust att knåpa ihop en guide från början till slut, gärna anpassad för mig som inte skall köpa prefabhus, men det funkar vilket som.
Det kan säkert vara nyttigt för andra med..hoppas jag i alla fall.

Sökte efter liknande ämnen men hittade inte nåt, men om det finns nåt så ber jag om ursäkt / Marcus
 
Tack bygganytt, intressanta bilder du hade, skulle gärna se fler!

En sak jag reagerar över, men det kanske är normalt, är 170 visningar på ämnet och 1 svar, är inte det lite?

Lite info i korta förvirrade drag.

Huset jag ska bygga kommer att vara på 70 kvadrat, tanken är att jag ha någon stans att bo till dess att jag vet mer vad jag vill med framtiden, jag tänker att det är bättre att jag investerar i ett hus istället för en svindyr lägenhet. Och som det är nu så är jag singel, har inga lån/skulder, inga barn.. Inga skyldigheter massor av tid. Kommer att bygga året runtboende.

Efter att tomten är betald så kommer jag att ha 200.000:- att bygga för, detta har jag tänkt ska räcka till de nödvändigaste markarbetena samt timmer och tak + allt som krävs innan dess. Vatten(eget) och el är framdraget till tomtgräns.

Grunden som gäller är torpargrund då jag förstått det som att det fungerar rättså bra i norrland. Tomten befinner sig delvis på berg delvis skogsmark sluttande ner mot vattnet.

Under byggtiden så kommer jag att bo i ett hus för självkostnadspris 100 meter ifrån tomten.

Ventilation kommer nog att vara självdrag, kommer satsa på en ordentlig murstock samt sand/kakelugn(ar) men även radiatorer. Väggarna kommer att vara 8 tum tjocka.

Tanken med det hela är att bygga värmeekonomiskt men även hälsosamt, ingen gullfiber kommer att användas tex, att använda värmeväxlare och därav få problem med torr luft är inte heller intressant.

SÅ! Hur mycket ska jag räkna med att det kostar med septiktank, ordna för grund, bygglov och alla de juridiska sakerna? Självklart inser jag att ingen kan svara exakt på detta, men ett hum har ni nog allt!

Tacksam för svar eller bara funderingar.


 
200.000 sa du.

Septitank? Får du verkligen installera detta? Vi får endast ha 3-kammarbrunn med infiltration.

Nåväl några prisindikationer:
Bygglov od 15.000
Elanslutning 18.000 kr
Elinstallation (skåp, kabel, några uttag uppskattat för enkelt boende) - 20.000 kr
Grävning för torpargrund - 10-40.000 (beroende på hur tomten ser ut alltså)
Trekammarbrunn - 30.000 kr
Material till torpargrund 70 kvm ca 10.000 kr

SUMMA : 103.000 - 133.000 (beroende på grävning då..)

Sedan behöver du ju följande till ditt hus
Stomme till timmerhus - ???? (Jag skulle tippa på minst ca 100.000 kr)
Vindskivor, Takfotsbrädor, foder till dörrar och fönster - ??
Fönster, dörrar, dörrtrycke od - ?
Hängrännor, stuprör, fönsterbleck od - ???
Badrum - wc-stol, handfat, dusch, varmvattenberedare - ???
Kök - vitvaror, skåp, fläkt, ...

Hoppas detta var till någon hjälp.


 
Tack för svaret Ms_IT_Nisse, superbra att ha något att förhålla sig till! Hoppas att kunna komma under priserna och inte över. Nej du har så rätt om Septiktank, men det behövs inte heller nu när jag fått veta att det finns liggande trekammarbrunnar!
 
Jaha, så du kan koppla på ditt avlopp på en redan befintlig trekammarbrunn? Då kan du nog räkna ner den summan lite, 30.000 är det pris vi fått och då skulle material också vara med.

Vi skulle bygga torp i sommar med, men nu ser det inte bättre ut än att vi får vänta ett tag. Allt som kan strula har strulat - bygglovet har ej gått igenom än, vi får inte tag på några som kan gräva åt oss och semestern närmar sig med stormsteg.. Jaja, vad gör det om 100 år.. ;)

Vi får väl åka ut och tälta på vår tomt och lata oss i solen istället för att bygga. :cool:
 
Ahh Jobbigt, jag vet känslan, hade tänkt att börja i höst, men då visar det sig att jag får bygga 65m2 större om jag lämnar in en ansökan om planändring som nån viktigpetter ska kolla på och godkänna, en process som tydligen tar drygt ett år!
"Allihopa! Så säger vi Byråkratiiii!!! bravo"
 
Såg nu att det är 747 som har kollat denna posten, vilket jag tar som att det finns ett rätt stort intresse för en bygga hus gudie for dummies..

Ingen mer som har bra tips? Kunde ju få bli en fin samlingstråd, om det nu inte redan finns...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.