Jag ska montera friskluftsventil i våra sovrum. Vi har inga ventiler idag.

När man letar på nätet hittar man t.ex.:
http://www.fresh.se/sv/3.bullerdaempande-vaeggventiler/tl80f-dbs.php?group=prod_prod_grp-s1/228

Men varför plast?

Frun vill absolut inte ha plast, utan det ska vara rejält i plåt.
Jag tycker inte heller plast är så värst vackert. Och det blir gult och fult med tiden...

Problemet är att när jag söker på plåt är det enda jag hittar tallriksventiler. Det jag fattat då jag läst på om ventilation är att tilluft bör komma snett upp mot taket för att blandas med uppvärmd luft. Annars upplever man lätt drag. Men en tallriksventil släpper ju in luft i alla riktningar.

Något förslag?
 
friskluftsventiler tar luft direkt utifrån. Tilluftsdon/ventiler får sin luft via ett aggregat som värmt upp luften. En plåtventil som friskluftsventil får ganska snart samma temperatur som utomhus och den fuktigare luften i rummet kommer att kondensera mot den. Plasten klarar kondensproblemet betydligt bättre
 
Aha. Så kan det förstås vara.

Jag har nu köpt en inomhusventil i plast och ett utomhusgaller i plåt. Det blir spirorör där emellan. Eller borde man ha plaströr pga kondensen?
 
Ser du bara till att rumsluften inte kan ta sig fram till plåtröret så går det nog bra
 
Kolla bland båttillbehör, finns både i mässing och rostfritt.
 
exerg skrev:
Ser du bara till att rumsluften inte kan ta sig fram till plåtröret så går det nog bra
Hittar ej lösa plaströr i 30 cm längd (som finns om man köper en sats med ventil och allt). Endast 10 cm förlängningar som man förvisso skulle kunna skarva ihop tre st av. Men priset är runt 50 kr / st, dvs 150 kr per 30 cm. Jag ska sätta in ventil i tre sovrum = 450 kr. Då är det billigare att köpa ett 2 m spirorör..

Märkligt att dom inte säljer lösa rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.