Vi håller på med en köksrenovering där det mesta har gått åt skogen minst sagt, allt ifrån flytspackling av undergolv, att det kom fel färg på köksluckorna, bänkskivan i sten kom kantstött osv osv, detta verkar aldrig ta slut, så därför la vi extra mycket research på just golvfirma när vi skulle hårdvaxolja vår nya fiskbensparkett från Bjoorns som vi själva har lagt totalt 120 arbetstimmar på att lägga inkl. underarbete.

Nytt fiskbensparkettgolv i kök med synliga sliprepor efter otillfredsställande golvslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fru var noga med att fråga ägaren av golvfirman ifall det fanns risk att bli några sliprepor, eller sliprosor eftersom han berättade att golvet behövde en "lätt avputsning" innan hårdvaxet skulle läggas på. Fick till svar att vi inte behövde oroa oss det minsta.

Väl 2.5 timme för sent dyker det upp en 22-årig kille och en äldre herre som ej kunde tala Svenska, de fick tydliga instruktioner om att de skulle vara noggranna, och väldigt försiktiga med golvet då detta skulle bli bra gjort, och vi berättade även att vi har haft riktigt dålig erfarenhet av golvslipare tidigare. Inga problem blev svaret.

När allt var klart åkte vi hemifrån då det ej gick att vistas med 2 småbarn i stanken från golvoljan. På kvällen när vi kom hem fick jag jordens chock när jag ser hur golvet ser ut. Sliprepor precis överallt! (Jag är ingen fotograf, så jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna, syns mkt tydligare i verkligheten)

Fiskbensparkettgolv med synliga sliprepor efter oljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på fiskbensparkett med tydliga sliprepor efter felaktig golvslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fiskbensparkett med synliga sliprepor efter oljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Morgonen därpå ringer vi till ägaren av golvfirman och blir ombedda att skicka över en bild, senare ringer golvsliparen upp och ringer och säger att de kommer under dagen och slipar om det. Denna gång var de väldigt noggranna och försiktiga vad vi kunde se, men när allt har torkat nu efter några dagar så kan man fortfarande se sliprepor, sliprosor och 2st skoavtryck.

Fiskbensparkettgolv med synliga sliprepor och ojämnheter efter golvbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fiskbensparkett med uppenbara sliprepor över ytan efter otillfredsställande golvslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fiskbensparkett med synliga sliprepor och en mörk skoavtryck efter golvbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på fiskbensparkett med tydliga sliprepor och ojämn yta efter golvbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade självklart hoppats på ett bättre resultat eftersom vi lagt 120 arbetstimmar samt totalt 36.000:- för golv och underarbete, och nu vill golvsliparen har ytterligare 7000:-.

Är vi petiga eller kan man förvänta sig mer?
 
Ser ju inget vidare ut vad har han slipat med för maskin?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Både bandslip och excenter med 150-papper.
 
Golvfirman verkar ha missförstått era instruktioner från början och inte ens läst instruktionen från tillverkaren. Då detta är ett nytt golv ska man bara gå över det för hand med vanligt sandpapper, någon maskin behövs inte.
Jag hade inte betalt ett öre förrän golvet är helt repfritt. Kontakta Bjoorn för att höra hur du bäst går till väga, har de redan slipat golvet två gånger så kanske det inte återstår mycket av ytskiktet kvar vilket kan göra att det inte går att slipa om fler gånger i framtiden.
 
  • Gilla
Joellernej och 9 till
  • Laddar…
Ett så slitet golv skulle jag byta direkt.... Bara att reklamera och få ett nytt med andra ord :(
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Golvet är inte slitet? Det skulle slipas och golvet blev repigt. Då kan du inte reklamera golvet.

Jag tycker du ska ta ett rejält snack med ägaren. Du ska förvänta dig mer, helt klart.
 
I min värld är d petigt 😳slipning är oftast för att få bort riktigt fula fläckar "fräscha upp" - alltså inte små repor - små repor får man räkna med i trä - annars får ni väl köpa ett hårt träslag om ni inte kan leva med repor?
 
jockeping skrev:
Golvet är inte slitet? Det skulle slipas och golvet blev repigt. Då kan du inte reklamera golvet.

Jag tycker du ska ta ett rejält snack med ägaren. Du ska förvänta dig mer, helt klart.
Klart man kan reklamera det - hos klåparen som slipade fel.
 
  • Gilla
Duttarmajster och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Ett så slitet golv skulle jag byta direkt.... Bara att reklamera och få ett nytt med andra ord :(
Nja byta är väl litet att ta i? Däremot att reklamera det och kräva ett kraftigt avdrag/ersättning är ju en annan grej.
 
Anna_H skrev:
Klart man kan reklamera det - hos klåparen som slipade fel.
Absolut.
 
Lime113 skrev:
Nja byta är väl litet att ta i? Däremot att reklamera det och kräva ett kraftigt avdrag/ersättning är ju en annan grej.
Är det? När de redan slipat två gånger? Som påpekades tidigare i tråden är ju en omslipning i framtiden redan borta, dvs livslängden på golvet är kortad med en jäkla massa år.
 
  • Gilla
Fredzter och 4 till
  • Laddar…
Är det alltså ett typ klickgolv ni lagt? Inget "riktigt" som ska spikas eller limmas?
Är det klick så borde man gått på med tex Bona power drive som är 4 mindre slippapper som snurrar i en större tallrik som också snurrar, då slipper man repor, band valsmaskin är inte nå vidare för fiskben då man måste slipa tvärs träet.

Har man slipat med valsmaskin 2ggr så är det nog i det närmaste slut på golvet då slitskiktet oftast bara är 3mm och klara 2- slipningar
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Bjoorn som nämns i TS första inlägg är ett 12mm lamellparkettgolv med ungefär 3,5mm slitskikt.

Golvet ska klickas ihop till 0.1mm nogranhet i höjd och mao inte behöva slipas innan man hårdvaxoljar så jag är nyfiken på varför ens slipning kom på tal
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Helt bedrövligt gjort och under all kritik.
Ni ska inte betala ett öre mer för detta. Ni ska ha kompensation!
Som tidigare talare sa, golvet livslängd är förkortat med en halv livistid då de slipat om två gånger.
Det ser helt enkelt förjävligt ut.
Desutom var ni väldigt tydliga med instruktioner och förväntad kvalitet.

Kan ej svara på hur ni ska kompenseras för detta. Men skulle ni ta detta till en tvist så har ni all rätt på er sida.
Störst chans att få till en förlikning har ni om ni är trevliga med bestämda när ni talar med ägaren.
Så där får det bara inte se ut.

mvh snickare
 
  • Gilla
Turbotom82 och 3 till
  • Laddar…
Som jag förstått det med fiskbensklick så ska det bara dras av väldigt lätt innan slipning med fint slippapper (>120).
De måste ju haft något betydligt grövre för att lyckas dr i så stora repor.
Enda sättet att rädda det där är att ta in en slipmaskin och köra över det ett par varv.

Jag har "riktig" stavparkett som jag lagt och då måste man köra maskin med grovt papper första varvet och sen finare papper ytterligare ett varv. De har nog missat att det är klickparkett men de som slipat borde ju ha sett att det blivit sliprepor!
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.