Tidigare i år bytte jag ut router och AP i hemmanätet pga diverse problem (dels relaterat till wifi täckning, dels relaterat till att enheter inte fick kontakt med router och/eller internet), och ja, lite kanske jag bytte för att det är kul också.

https://www.byggahus.se/forum/inter...l-3g-4g/282256-ubiquiti-edgerouter-poe-3.html

Täckningsproblemen är borta och jag trodde att jag löst mina nätaccessproblem också, men, igår kom det tillbaka. Plötsligt, med någon timmes mellanrum går det inte att nå default gw (dvs ett av interfacen på Edgeroutern). Detta är exakt samma problem jag hade med Netgear routern tidigare.

I edgeroutern sitter det en switch (och bakom den switchen ytterligare en switch) där det sitter klienter.
AP'n sitter direkt i edgeroutern och tappar även den kontakten med nätverket => det funkar inte ens om man sitter direkt på routern.

....och därmed tycker jag att jag har uteslutit problem med switchar (ett problem jag hade tidigare) och kablar.

Jag ska en gång föralla säkerställa att min internetanslutning fungerar när jag får problem, men jag tycker egentligen inte att det är relevant för felsökningen. Även om internetanslutningen dyker så ska jag kunna ta mig runt på mitt eget nätverk.

Någon som har några andra listiga ideer om hur detta ska felsökas?
 
Är switcharna manegerbara och har en IP-adress? Har de i så fall fast tilldelning eller DHCP. Det kan ju vara en IP-konflikt någonstans.
När DG inte är åtkomlig, kan du inte ens pinga den?
 
En fundering jag har är om jag på något vis får en ipadress-konflikt som inte syns i några loggar, eller att någon utrustning på något magiskt knasar till mac-adresser. Jag har försökt sittat i arp-cachar på den utrustning där jag kommer åt den, men inte sett något tokigt.

Uppkopplat på nätverket är ett par skrivar, ett knippe telefoner, någon bärbar, någon stationär, ett par servrar, ett par satellitmottagare, ett par chrome casts, ev någon TV också.

All utrustning börjar fungera automatiskt, när det börjar fungera igen. Jag har inte hittat något sätt att laga felet.

EDIT, det finns en radiobrygga också, men det är iprincip ett par accesspunkter till.
 
gaidin skrev:
Är switcharna manegerbara och har en IP-adress? Har de i så fall fast tilldelning eller DHCP. Det kan ju vara en IP-konflikt någonstans.
När DG inte är åtkomlig, kan du inte ens pinga den?
Nej tyvärr inte. Det är blåa plåt-netgear allihop, så ej managerbara och ingen IP.

Nej, jag kan inte pinga routern när det inte fungerar.
 
Massor med skumma prylar (För mig som jobbar med det på företagsnivå :) )

Det jag tänker mig är kanske att man kan plocka bort enheter som inte används, se om felet kommer tillbaka och sedan plugga in prylarna en och en och se när felet kommer. Det kan inte vara någon broadcaststorm? Någon loop mellan dina två switchar? Det hände på jobbet för många år sedan. En kund hade satt en kabel från en stolpe, till en enkel liten HUB, sedan an ny kabel från HUBen tillbaka till en annan stolpe... Det tog dagar innan vi hittade det (22-bittars nät...)
 
Broadcast storm.....frågan är hur den skulle uppstå.... Jag kanske kan se något med en sniffer, typ wireshark eller prtg.

Loop mellan switchar är fysiskt svårt eftersom det bara går en kabel mellan dessa men jag ska dubbelkolla så jag inte har gjort någon blunder (något rum har både en switch och ett extra lanuttag).
 
Nu är jag något på spåren. Luktar kabelfel eller något device-fel.

Har två switchar mellan min dator och routern. Har jobbat mig närmare routern och konstaterar att det funkar vid direkt anslutning på routern, men inte i första switchen OM jag har övriga sladdar anslutna i den.

...så, något jag ansluter där crappar upp den switchen. Har jag bara router-switch-dator och inget annat anslutet i switchen så fungerar det.
 
Har två subnät på routern. Nu har jag accesspunkten kopplat vida 192.168.1.x och allt annat på 192.168.0.x.

0.x funkar inte just nu, men 1.x fungerar fint....och jag kommer åt saker på andra subnätet....

Nu är det dags att uppdatera drivrutinen till den stationära PCns nätverkskort...
 
H
Om du kör "ipconfig /all" på en maskin på båda näten.

Har du rätt gw, dns och mask?
 
Jepp (givetvis).

Har uppdaterat drivisen nu så får vi se om det är denna nic som ställer till det.....

Har tittat lite med wireshark men egentligen inte sätt annat än att ingen svara på en arp broadcast. Nu får jag vänta tills det pajar igen innan jag kana felsöka mer...
 
H
När det är problem nästa gång kör en "arp -a" på den maskinen som strular för att se att mac adressen stämmer till default gateway
 
Varför har du två subnät på routern?
 
hus520 skrev:
När det är problem nästa gång kör en "arp -a" på den maskinen som strular för att se att mac adressen stämmer till default gateway
Det har jag redan gjort. Det fanns ingen sådan entry så jag la till den, men det funkade inte ändå.
 
gnuttisch skrev:
Varför har du två subnät på routern?
För att jag kan!

Har ingen funktion idag, men jag skaffade en router med den möjligheten för att kunna separera den del av nätverket jag har koll på från en annan del jag har mindre koll på, men idag använder jag inte denna funktion. Har full routing mellan dessa nät.
 
Och när du tappar kontakten så kommer du inte åt något av de två gw? Kan du pinga dig själv när det händer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.