Efter att ha grävt ut utrymmet där oljetanken tidigare stod (en blandning av sten och sand) har jag under sommaren och hösten med hjälp av avfuktare sakta men säkert fått väggar och mark att bli torrare och torrare. Från att ha haft kondens i taket större delen av året och väggarna visat stora märken av fukt har allting varit kruttort. Det vill säga fram till idag. Efter relativt kraftigt regnade stod det ungefär en decimeter vatten i den lägsta delen. Med hjälp av våtdammsugare fick jag bort ca 200 liter och nu börjar det se någorlunda torrt ut. Ingen av väggarna visar något spår av fukt. På grund av ett trasigt rör från takränna grävde jag tidigare ett hål på ca 1.5 meter djup på baksidan för att få upp röret. Jag har tills vidare ersatt detta med ett markrör som leder bort regnvattnet. Väggen utanför är trots kraftigt regn hela dagen torr och även de lager av jorden som går att se hela vägen ner. (taket sticker ut ca 4 decimeter och dessutom skyddar altan marken under på den sidan så jag har svårt att tro att det kommer den vägen. På den andra väggen finns inget skydd på samma sätt även om jag inte såg några spår. Vet inte om det är vanligt att vattnet kommer underifrån, det vill säga, det måste ner på ca 2.5 meters djup leta sig in under huset och därefter stiga uppåt? Är detta en enångsföreteelse på grund av mycket regn, eller är det början på framtida problem? Det har ju varit en torr sommar och en relativt torr höst så det var väl egentligen första prövningen.

Mitt mål är att få ordning på detta och kunna gjuta golv i framtiden. Frågan är dock hur mycket dränering som är lämpligt. Räcker det med en halv meter makadam eller ska man även lägga dräneringsrör tycker ni?

Vad säger försäkringsbolag, kan detta räknas som vatten/fuktskada?

Är dränkpump en bra backup?
 
Du kan antingen ha problem med dagvattenledningen för takrännan som kan ha gått sönder långt ner i marken, eller så kan du behöva åtgärda dräneringen. Hur gammalt är huset och hur mycket av källaren är inredd idag och vad för golv är det i källaren ?
 
Huset är från 50-talet, det nedgrävda rör som tog emot takvattnet är utbytt mot ett 4 meter långt markrör som leder ut vattnet i en slänt med brant lutning. Vad jag kunnat gissa mig till genom att spola vatten i takrännan på framsidan är att det röret går ihop med avloppet i garaget som i sin tur går ihop med ett avlopp i källaren och går ut till en brunn på baksidan. Detta går dock ett par meter ifrån läckan och verkar inte ha några synliga spår sig. I den delen med vatten som rent byggnadstekniskt ligger utanför huset är det bara sand och sten för tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.