Hej,

Ska ev. bygga ett hus med träullit element. Någon som har erfarnenhet av detta material. Skulle det kunna bli några problem?

T.ex. Dålig putsbärare, dålig isolering, att materialet bryts ner, inte släpper ut fukt, tar in fukt, ruttnar vid ev. vattenläckage, mm.

Länk: http://www.traullit.se/?location=3,2,3

Tack på förhand!
 
Träullit har funnits länge på marknaden, dock inte i villasammanhang.
Långtidsstudier finns altså och jag har inte fått några indikationer på att den skulle ha några av de ovan nämnda dåliga egenskaperna.
Man har däremot i tester på -90 talet konstaterat att den har positiva effekter i badrum.
 
Cementbundna träullsskivor har funnits bra länge även i villor. Mitt hus från 1951 har insidad av källarväggen isolerad med 50 mm träullsskiva och sedan putsad. Ytterväggarna är 200 mm lättbetong, 50 mm träullsskiva utanför och sedan tegel. Inga konstigheter någonstans.
 
Vi väljer träullit helväggselement 600mm , håller med pucco inga konstiga matrial ,
 
Hej!
Vet inte om denna tråd "lever" men om den gör det så undrar jag om det blev ett träullit hus? Och lite hur det blev och om du skulle välja samma hustyp idag om du skulle bygga hus.
Mvh
Robert
 
Robert Sidorson skrev:
Hej!
Vet inte om denna tråd "lever" men om den gör det så undrar jag om det blev ett träullit hus? Och lite hur det blev och om du skulle välja samma hustyp idag om du skulle bygga hus.
Mvh
Robert
Verkar ju lite tveksamt (i och för sig bara drygt tre år sedan):
C_N
Senaste aktivitet 2013-09-10 19:45
 
KnockOnWood skrev:
Verkar ju lite tveksamt (i och för sig bara drygt tre år sedan):
Hej . Japp det blev träullit helväggselement , kanon skönt klimat i huset både på sommar & vinter .
Skulle absolut välja samma material igen .

// Safra
 
  • Gilla
freter och 2 till
  • Laddar…
K
Putsar man direkt på elementen? Känns ju inte helt bra efter debatten om enstegstätade fasader... visst köper jag att träullit andas tillskillnad mot frigolit, men med 60cm vägg blir det inte mycket värme att torka upp inträngd fukt. Fungerar säkert bra med tunnare väggar men då klarar man inte dagens energikrav.
 
Redigerat:
vi körde 400 mm helvägg inte 600mm , grundat med b-bruk , nätat + 1 ggr b-bruk + 1 ggr c-bruk alltså tjockputs, därefter keim silikat , alltså sånt som funkat förr , inga problem med värme , tvärtom . beprövat o klart :)
 
Hej!
Vi har börjat titta på att bygga nytt hus (igen). När jag tidigare kollade (4-5 år sen) på hus så fastnade jag för Träullit, nu har vi en tomt och det är allvar och då väcks ju frågan igen.
Jag skulle gärna ha ett hus med stenhusets egenskaper men vill ju inte chansa på en obeprövad teknik. Det har ju byggts ett antal Träullit hus, men man vill ju inte att det är första gången för den byggaren som sen ska göra färdigt huset.
Men jag får nog ringa och prata med dom och se om det finns några referens hus i närheten.
Sen var det den lilla detaljen att det är lite dålig bärighet i marken där huset ska byggas.
Men det måste dom ju kunna ge svar på om det är lämpligt.
Jag får kolla lite och återkommer nog kanske (förhoppningsvis)😉 med mera frågor.
Mvh
Robert
 
Kallebo skrev:
Putsar man direkt på elementen? Känns ju inte helt bra efter debatten om enstegstätade fasader... visst köper jag att träullit andas tillskillnad mot frigolit, men med 60cm vägg blir det inte mycket värme att torka upp inträngd fukt. Fungerar säkert bra med tunnare väggar men då klarar man inte dagens energikrav.
Du kan inte applicera trähus-tänk på ett "stenmaterial".
Man putsar direkt på väggen, precis som när man bygger med leca, lättbetong eller vanlig betong. Ja det är trä i träullit, men dom byggtekniska egenskaperna är jämförbara med leca/lättbetong. Träullit har varit vanligt förekommande som undertak i simhallar de senaste +40 åren, och används fortfarande! Om det hade funnits fuktproblem, hade dom varit allmänt kända.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
R Robert Sidorson skrev:
Hej!
Vi har börjat titta på att bygga nytt hus (igen). När jag tidigare kollade (4-5 år sen) på hus så fastnade jag för Träullit, nu har vi en tomt och det är allvar och då väcks ju frågan igen.
Jag skulle gärna ha ett hus med stenhusets egenskaper men vill ju inte chansa på en obeprövad teknik. Det har ju byggts ett antal Träullit hus, men man vill ju inte att det är första gången för den byggaren som sen ska göra färdigt huset.
Men jag får nog ringa och prata med dom och se om det finns några referens hus i närheten.
Sen var det den lilla detaljen att det är lite dålig bärighet i marken där huset ska byggas.
Men det måste dom ju kunna ge svar på om det är lämpligt.
Jag får kolla lite och återkommer nog kanske (förhoppningsvis)😉 med mera frågor.
Mvh
Robert
Hej Robert,

Så spännande att höra, har det blivit något hus. Blev det träullit, vem byggde, vilken typ av entreprenad? Vi är i samma sits och ska bygga hus så snart det är möjligt. Vi har nu en tomt och är rätt säkra på hur huset ska se ut. Jag vill absolut slippa trähus med plastfolier hit och dit med alla risker för mögel röta och skadedjur samt det underbara klimatet i "stenhus" :).
Det enda jag läst om träullit är positivt och referenserna med detta som isolation och ljudabsorbent i stall simhallar och andra byggnader som är väldigt utsatta för fukt utan något negativt skrivet är mycket betryggande.
Dock finns extremt lite om hus byggda med träullit som bärande vägg och än mindre med helväggselementen. Så jag är tacksam för all input som kan tänkas finnas.

Mvh//Andreas
 
Wow. Har inte hört något om materialet. Undrar hur det ligger pris och isoleringsmässigt mot ytong.
 
Lambda för träullit är ca 0,7. Bättre än standard Ytong. Vanlig isolering är ungefär dubbelt så bra
 
A Atom skrev:
Wow. Har inte hört något om materialet. Undrar hur det ligger pris och isoleringsmässigt mot ytong.
Jag fick ett pris på 1500kr/m2 om 400mm i std storlek används(2600x2400 el 6000x2400mm). Yttervägg ställs upp på 1dag för normalstor villa så arbetskostnaden är liten.
 
  • Gilla
Puravida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.