Vi har bara vattenburen golvvärme nere och sedan radiatorer uppe som också styrs av pumpen.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Tobbe Eriksson skrev:
Ja precis! Men frågan är bara hur mycket extra det drar nu hela tiden när jag tagit bort termostaten och kör för fullt hela tiden?
Hade du inte bara kunnat sätta termostaten på max istället för att montera bort dem 😜😀
 
Tobbe Eriksson skrev:
Vi har bara vattenburen golvvärme nere och sedan radiatorer uppe som också styrs av pumpen.
Jaha ni har luft-till-vatten-pump, trodde du menade luft-till-luft-pump..
 
Var haft dem på max sedan jag flyttat in, men de hinner inte värma upp rummet innan den känner att det är rätt temperatur och stängs av. Därav kommer jag aldrig upp i den värmen jag vill åt i sovrummet.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Du kanske har kallras någonstans..vid ett fönster utan element, eller även vid ventil eller skorsten..så du upplever d kallare?
 
Ja grejen är att det dragit så jäkla mycket kall luft ifrån fresh ventilerna vid fönstren, så dessa har vi behövt stänga även att vi vet hur viktigt det är med tilluft. Men vi var tvungna!
 
1. Stäng inte tilluftsventilerna. De är helt nödvändiga för ett bra inomhusklimat. Utan dem får du sämre luft och högre mögelrisk. Om du tycker att det drar kallt kan du byta till ett don som sprider tilluften bättre.

2. Är det ett nybyggt hus? Nibe 750 ger ca 6 kW med kompressorn. Den är alltså jämförbar med bergvärme om man inte har ett jättestort värmebehov. Viktigt är att hålla framledningstemperaturen så låg som möjligt. Ställ alla termostater på max (även för golvvärmen). Att en termostat slår av ökar behovet av framledning och minskar effektiviteten på värmepumpen. Om det är olika varmt i rummen med alla termostater på max behöver systemet justeras in. Om det är för varmt/kallt i alla rum behöver du justera den sk kurvan på värmepumpen, dvs den inställning som justerat framledningstemperatur i förhållande till utetemperatur.

3. Flera inlägg i tråden relaterat till elradiatorer, bortse från dem.
 
Tobbe Eriksson skrev:
Framledningstemperaturen visar 33 grader på pumpen.
Men vem/vad är det som bestämt att den skall vara 33 grader?

Den där kurvan som Tosse nämner är ju alltså det som styr vilken framledningstemperatur värmepumpen kommer att ge baserat på utetemperaturen.

Men när jag haft termostat och haft den på max (7) så har det blivit varmt vissa stunder men stängts av när den känner att den kommer upp i temperatur. Men då är rummet fortfarande kallt, så känns som den inte hinner med att värma upp rummet helt innan det stängs av.
Det kan väl möjligen handla om att termostaten sitter på fel ställe, eller kanske mer troligt att det är dålig luftcirkulation i rummet. Har du termometer i rummen? Det är ett utmärkt hjälpmedel för att se om det verkligen är kallt eller om man bara uppfattar det som kallt (vi människor är bra på att lura oss själva).

Därav nu tagit bort termostaten och det går på Max och det blir skönt och varmt i rummen, men frågan är hur mycket detta kommer att kosta mig i månaden att ha det så här hela tiden?
Det går som sagt var inte att svara på utan att veta hur dåligt isolerat ditt hus är.
 
Redigerat:
Så som jag har uppfattat att man justerar in ett värmesystem så gör man så här:

Ställ alla radiatortermostater på max.

Justera framledningstemperaturen (i det här fallet är det kurvan som ska justeras, men om det är lutningen som ska justeras eller om den bara ska förskjutas är svårt att säga) så att det blir lagom varmt i kallaste rummet. OBS! Det kan ta ett dygn eller två innan temperaturen stabiliserat sig!

Sen justerar man alltså ner flödet genom radiatorerna i de rum som blir för varma, så de blir lika varma som kallaste rummet.

Nu är systemet injusterat så att det ger lagom mycket värme till alla rum.

Nu kan man använda termostaterna för att se till att systemet kompenserar om man tillför värme till rummen på annat sätt (matlagning i köket, en massa gäster som ger värme, öppen spis etc).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.