Hej,

Är lite smått upprörd.. Vi håller på & bygger ett hus, med delad entreprenad. Vi har haft en snickare till hjälp med resning & så att det är tätt utvändigt.
När min man tog vid, så upptäckte han att i princip alla väggar var sneda från 1-2 cm. När vi påpekade det för snickaren som varit här & rest huset kom de hit & slog ut en vägg med slägga, så att ett kantelement sprack.

Det var fler väggar som behövde åtgärdas, men då vi gärna vill att kantelementen förblir hela ville vi avvakta & höra oss för om det inte finns något annat sätt att räta ut en vägg på.

Men nu har snickaren varit till huset ändå & gått in utan vår vetskap när en ventilations firma var i huset & slagit ut ytterligare en vägg det kan väl ändå inte vara varken okej eller lagligt?!?

Vad anser ni?
 
Redigerat:
Bygger du genom husfirma eller själva?
Liknande sak hände mig med mitt husbygge, har delat entreprenad stomresning genom husleverantör och problemet är att den snickarfirma som husföretaget anlitat har gjort arbete som inte stod i deras kontrakt och kräver nu ersättning av mig i detta.

Eftersom det är husföretaget som anlitat snickarna skulle jag ta samtliga diskussioner med dem, det är så jag hanterar detta ärende. Dock vill jag poengtera vikten av att ni går igenom egenkontroller samt lodar alla väggar vid övertagandet av huset (misstänker att ni har ett sådant). dvs när deras arbete är slutfört, ta gärna med er KA vid detta möte.

Där ska allt påpekas så som spräckta kantelement osv och de är då skylldiga att ågärda detta (hur man nu gör det).

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.