Hej,

I vårt hus från 60-talet har jag märkt att det är väldigt kallt i vissa rum. Upptäckte sedan i vårt sovrum där det tidigare suttit ett telejack men där det nu är en öppning att det drar väldigt kallt. Det liksom blåser in kallluft. Märke även detta när jag installerade element mot ytterväggen att det blåste ur hålen.

Ska det vara på det sättet (med tanke på att det ska vara ett naturligt drag i huset) eller är det för mycket? Kan jag täcka över sådana öppningar?
 
Vet du ol ninhar sågspån som isolering i ytterväggarna? Det kan sjunka i hop på vissa ställen och isolera dåligt vid uttag som du beskriver. Du kan stoppa in isolering i hålet. Du var väl vanliga vägg eller fönsterventiler i huset?
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Vet tyvärr inte hur det är med sågspån. Vad för typ av isolering kan kan jag stoppa in? Nja, vi har ventiler i de flesta rum där man bytt fönster men i just detta rum finns inga ventiler.
 
Köp en liten rulle stenull eller linull, typ drev och knö ihop i hålet. Kan rek att ta upp en väggventil, typ fresh i sovrummet, anar att det är lite kvav luft när ni vaknar på morgonen va?
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
På 60-talet skulle byggandet gå fort (ala miljonprogram) och dessutom var oljan billig, så man brydde sig nog inte om ifall det blev lite glipor här och var och att isoleringen råkade glömmas bort ibland.
Att du har drag i huset är i i grunden bra, det betyder ju att din ventilation fungerar. Men det kanske blir lite för mycket, har du självdrag eller frånluftsfläkt? Antingen får du försöka minska draget genom att begränsa frånluften, eller få tillluften att ha en "enklare" väg in i huset, genom en tilluftventil.
Att täta och tilläggisloera väggen är ju nästa steg men då är vi ju inne på ganska genomgripande åtgärder.
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Det är nog ganska vanligt att det drar vid eldosor och telejack på äldre hus. Rördragningen går ofta igenom isolering/vindskydd/fuktspärr och det var inte tal om att täta varje genomföring med tejp som idag. Kan även dra inne i vp-rören.

Med äldre hus med självdrag, tunn isolering, och billig olja, var det inget problem.

Drar det störande kallt så är det bara att dreva/täta. Lindrev är att föredra framför glasull, då man slipper de otäcka glasdammet som uppstår både vid montering och vid varje luftrörelse därefter.
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.