Jag skall isolera med lösull på vinden.
Och undrar angående byggandet av luftspalt vid takfoten.
Går det bra att använda vanlig massonit eller skall man kosta på oljehärdad som är dubbelt så dyr.
 
Vanlig duger fint. Eller varför inte Gullfiber Lufta som är gjord av wellpapp?
 
Vet ej vad det kostar, men vi har en veckad frigolitskiva från Paroc. Vi håller som bäst på att montera och det är väldigt lättjobbat.
 
Hur bra är lösull motsvarande att isolera med skivor eller byggmatta. Vet någon det.
Har haft 125+50mm byggmatta hur mycket lösull motsvarar det.
 
Bob_the_builder
Lösullens värmekonduktivitet ligger kring 0,045 W/m C, att jämföra med en byggmatta som har 0,036 W/m C. Dina 175mm matta borde motsvaras av ca 220 mm lösull (om jag inte har räknat/tänkt fel).
 
Vilken tycker ni jag ska använda stenull eller glasull.
 
Bob_the_builder
Det är nog helt ointressant. Materialen har likartade egenskaper. Välj det som du just nu får bäst pris på!
 
Jag tänkte just säga att stenull är trevligare att skära i när jag såg att vi pratade om lösull..... Men, jag får rysningar längs hela kroppen när jag bearbetar isolering och har fått för mig att stenull är mindre obehagligt att jobba med. Mindre damm, mindre kliande på kroppen helt enkelt.

Jag har 15 20kgs förpackningar med vaccumförpackad lös stenull i garaget. Tänkte prova detta i mellanbjälklag för att slippa skära till vanliga skivor.
 
Nu är i det beställt stenull så det får bli det. Säljaren hade en fläkt att blåsa det med så det var det som avgjorde. Ska blåsas upp om två veckor.
 
Stenull är nog bättre ur säkerhetsaspekt. Tänker på brand och sånt...
 
Har nu haft ullen uppe nån vecka och det känns
att det klarar av att hålla värmen bättre har endast en luft/luft värme pump på.
Blir spännande att se om det går mindre el.
Vid riktigt kallt tidigare sjönk värmen fastän elementen gick till 100%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.