Hej!
Funderar på utformning av en vedeldad bastu placerad i ett befintligt rum mitt i husets källare. Lite fakta:

-Temperaturen i källaren ligger idag mellan 8-15 grader.
-Rummet har ingen yttervägg.
-Tak & golv gjutna, väggar av hålsten.
-En ventilationskanal á 15 x 15 cm vis skorsten.
-Husets ventilation baseras på självdrag.

Tanken är att utnyttja ventilationskanalen som rökkanal efter att den tätats keramiskt.

Frågorna som dykt upp hittills är:
-Måste man isolera väggarna?
-Räcker draget från kaminen för att säkerställa ventilationen (förutsatt att tilluft existerar)?
-Vad om tätskikt?
-Några ideér kring tilluft? Räcker det med en ventil från närliggande rum?

Tack på förhand!
 
Jag vet inte hur man "ska" göra, men jag har sett hur man "brukar" göra i riktiga finska bastubyggen...

Väggarna brukar isoleras. Annars rymmer väldigt mycket av värmen och det blir dyrt att värma upp bastun. I ditt fall rymmer värmen till resten av huset, vilket kanske inte är en nackdel, men om du inte är intresserad av att värma upp källaren med hjälp av bastun ska du isolera bastuväggarna.

Självdrag räcker för att få in luft, bara det finns nåt sätt för luften att komma in. Ofta sätter man en ventilationslucka längst upp på någon vägg. Det viktigaste är ändå att se till att aggregatet har bra drag och eldas korrekt, så att du inte får ofullständig förbränning vilket kan resultera i kolmonoxidförgiftning. Jag har aldrig sett en vedeldad bastu inne i ett hus, så jag vet inte om tilluft från närliggande rum räcker eller om man bör ha tilluft utifrån.

Om du har bastun inomhus vill du säkert ha tätskikt på väggarna och i taket så att ångan inte går in i väggarna. Samtidigt är ju bastun för det mesta varm när man dräller vatten och ånga där inne, så den torkar rätt bra av sig själv när den svalnar. Om du har betonggolv i källaren är det tydligen ok att t.ex. lägga klinker rakt på betongen utan tätskikt emellan.
 
Aaaah, äntligen någon som svarar... Det var så svalt att jag ett för tag inte trodde att jag var i Bastuforumet...

Min tanke är att om det är möjligt (läs: "lämpligt") skulle jag vilja skippa isolering och tätskikt och i stället se till att allt är väl ventilerat. Främst pga att jag ser en risk i att täta väggar och ev golv i källaren, har hört många historier om detta. Och eftersom jag räknar med att använda bastun max en eller ett par gånger i veckan borde det inte vara ett problem att låta den torka mha kaminens eftervärme, eller? Inluft räknar jag att ta från närliggande rum, eller om nödvändigt dra en kanal från yttervägg.

Att omgivande rum värms upp är inte ett problem då dessa är pannrum, tvättstuga samt korridor.

I övrigt hade jag tänkt mig klinker på golvet, precis som du föreslår.

Kommentarer?
 
Det är väl främst tätning av ytterväggarna i källaren som kan ställa till med problem?

För övrigt tror jag att du kan fråga den som säljer bastuaggregatet om hur mycket tilluft man ska ha.
 
Helhäftigt med bastuvagn ;D
Inte ett dugg avundsjuk :'( :'(
 
Håller på med en egen bastuvagn (också i en gammal cabby).
Om din bastu i källaren.
Svörfar hade tidigare en likande källare som inte var uppvärmd där vi byggde bastu.
Han använde en gammal uthus dörr som var allt annat än tät och dör läkte det in mycket luft.
Hade även en venttallrik precis bredvid kaminen.
Det var inga problem att få upp tempedn i bastun.
Vad gäller att täta väggarna, varför skall du göra det?
Du har ju bastufolien under panelen som är "tät", dessutom skall su se till att ha ordentlig luftspalt bakom isoleringen mot väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.