Hoj
Har tänkt att lägga vattenburet golvvärme i nya köket.
Eftersom vi inte vill ha en högre nivåskillnad mellan rummen så har vi valt att lägga ner golvvärmen mellan bjälklaget.

När jag forskade lite så ser jag att över lag att golvärmeplåtarna ligger mycket tätare ihop. Här har jag cc 250-300 mm

28mm golvplank kommer på detta.

Funkar detta eller får jag bakläxa?

Installation av vattenburet golvvärmesystem mellan bjälklag, med synliga rör och värmeplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dimension på slang? Är det 20 mm slang rekommenderas cc 300 mm.
 
Håller med huggan om 300 mm för rör dim 20, men tänk på att rören skall ha en viss radie vid vändningen (annars "kinkar" de och blir platta). Jag tycker du har gått väl nära väggen med glespanelen.

Nu såg jag ditt andra inlägg, om dim 16. Kan krävas mindre avstånd mellan slingorna, men vet inte exakt.
 
Redigerat:
Japp. Jag har nog gått lite nära som du nämner. Ska även ha undeskåp där så kommer nog korta ner dom.

Fundera på om jag måste in med 1st rad till då det är 16mm?
 
Mikael Lustig skrev:
16mm slang är tanken.
Kommer nog bli randig värme tyvärr. För glest mellan plåtarna. 16 mm är tätare cc som gäller. 200 cc brukar rekommenderas. Ju tätare ju bättre. Plåtarna ska näsan ligga dikt på långsidorna.
Vissa förespråkar tom cc 200 med 20 slang på träbjälklag för att det just kan bli randigt.
Jag kör/kommer att köra cc200 20 slang.
 
Golvvärmebutiken.se anger c/c 160 mm, för rördim 16. Det är väsentligt tätare mellan slingorna. Tror att Uponor har c/c 200 för rördim 17 (som har liknande innerdiameter som LK 16). Det är nog säkrast att någon rörläggare här på ByggaHus ger pålitligt råd.
 
Jag förstår. Jag trycker nog ihop dom och slänger in en rad till.

Tack för hjälpen så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.