DMOL skrev:
eller titta varför grannens katt skiter varje dag i rabatten.
För att den kan det?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
K
Många bra synpunkter i tråden allt från fysisk säkerhet till placering av eventuella kameror.
Jag får nog luta mig tillbaka och fundera på vad jag vill åstadkomma med kamerorna samt ta mig tillbaka till ritbordet och vrida och vända på det hela och försöka hitta lämpliga placeringar och rimligt antal.
Främsta anledningen till att jag började spåna på högt placerade kamaror var att jag har tomrör från gammalt expansionskärl mellan vind och dataskåp på bottenvåningen som vore helt perfekt att dra CAT-6 kablage i för detta ändamål.
 
En tanke jag hade som bodde i lägenhet i ett "utsatt":rolleyes: område tidigare är att då hade man alltid kikhål i dörren. I hus finns det nästan aldrig. Att ha ett en kamera bakom det borde ge bra mugshots.
Fast det kommer se ut som skit iofs och det är ju det som räknas....
 
D
Bruk skrev:
En tanke jag hade som bodde i lägenhet i ett "utsatt":rolleyes: område tidigare är att då hade man alltid kikhål i dörren. I hus finns det nästan aldrig. Att ha ett en kamera bakom det borde ge bra mugshots.
Fast det kommer se ut som skit iofs och det är ju det som räknas....
Det finns ju titthålskameror borde ju ge ok bild. Men frågan är ju hur lagliga de är utan tillstånd. Då de mesta ytterdörrar är riktat ut från fastigheten så är nog svårt ha en lagligt.

Hur är det med kamera på tomten och regler med tillstånd? För mig att så länge de är riktade inåt tomten lättare ha uppe men behöver informeras. Men hör gärna av nån som kan det mer.
 
Daniel_82 skrev:
Det finns ju titthålskameror borde ju ge ok bild. Men frågan är ju hur lagliga de är utan tillstånd. Då de mesta ytterdörrar är riktat ut från fastigheten så är nog svårt ha en lagligt.

Hur är det med kamera på tomten och regler med tillstånd? För mig att så länge de är riktade inåt tomten lättare ha uppe men behöver informeras. Men hör gärna av nån som kan det mer.
Så länge man inte kan identifiera någon utanför din egna tomt, identifiera behöver inte INTE vara att man kan se
personens ansikte utan att man kan känna igen en person, kläder gångstil tex. så ska det inte ses
som att du försöker övervaka utanför din tomt och därmed vara ok.

En dörrkamera brukar väl ha bra vidvinkel och därmed inte se så långt, så det borde vara ok.
 
D
Får det lite luddigt. Men om du riktar kameran ut från tomten så finns det väl stor risk man kan filma någon och som du säger drag som går att känna igen. Vist har man väldigt stor tomt och man filmar vid huset så kanske inget problem men om man tänker mindre tomt i stan.

Bor i lägenhet. När portsystemet skulle göras om så kollade styrelsen på just kamera i entrén när folk ringer på men verkade som det skulle kunna bli problem då en sådan kamera hade blivit riktad ut från huset och svårt få tillstånd i alla fall den infon jag fick från ordförande.

Jag har själv funderat på kamera för och nackdelar om/när man skaffar vila. Men hade jag satt upp så hade jag velat ha mer än borde vara ok så man inte åker på någon böter/kostnad för man bryter mot någon lag. Samt om det bryter mot lagen så vet jag inte om det får användas i bevis syfte om filmningen är olagligt.

Sedan måste man inte också skylta att man har övervakning?
 
Läste att ca 8% av alla inbrott klaras upp. Du har dåliga odds och kameran kommer nog inte hjälpa då polisen inte bryr sig/kan lägga ner tid på just inbrott i detta sketland. Jag tror inte heller att kameror skrämmer bovarna mycket alls tyvärr. Det enda som kan hjälpa är en tränad rottis eller dobberman. Lycka till!
 
Dörrögakamera; om en person får sin vidvinkelförstorade näsa och i övrigt vackra anlete fotat och tidsstämplat vid dörren och det sedan finns översiktsbilder på hur denne går och bryter sig in är det naturligtvis väldigt besvärande för denne ifall den kan bli återfunnen. Och visst borde förundersökningsledaren vara intresserad av bilden och frågan om någon kan känna igen personen.
Men om tjuven går ut ur bild och sedan återkommer och bryter sig in så blir det 'det var någon annan, någon som liknar mig...'. Inget brott ringa på dörren...

Eftersom kameran normalt vad jag vet, bara tar bilder när man ringer på, får man hoppas att tjuven faktskt ringer på och inte knackar.
Men orolig behöver man nog inte vara för att det ska klassas som olaglig övervakning. En boende har ju legitimt intresse veta vem som ringer på. Och en förbipasserande blir varken fotad eller finns någon möjlighet identifiera. För långt bort bara, inte många pixlar där i ett ansikte ute på vägen...

Är alltså lite skeptisk till praktiska nyttan i att försöka identifiera någon innan denne gjort sig skyldig till någon form av intrång. De flesta i Sverige har ju inte inhägnade gårdar och inpasseringskontroll. (Skönt det.)
 
D
Finns nog många olika dörrögakameror, tänker både kvalitet som på bilder men även hur den tar bild/filmar, kan man koppla så den tar bild när någon ringer borde ju även gå ta bild/filma om någon går förbi.

Vet inte om det spelar roll vad för kamera man har och om det finns en möjlighet att filma någon utanför tomten.
Nu går jag ifrån men som nu senast kommit att man inte får flyga drönare över huvud taget med kamera även om man gör begränsningar så folk inte kan ses.

Klart en boende har intresse veta vem som har ringt på men frågan är om man har laglig rätt till det?

Det praktiska jag skulle kunna tänka mig om man inte tänker på att ta brottslingar. Är om man kunde ha en dörrkamera som man kan se på sin mobil om någon ringer på och hade ju varit praktiskt om man kunde koppla till ljud så man både kan prata och höra. Min far har ju inte kamera men när man ringer på i porten så kan det ringa till hans mobil och även om han inte är hemma eller ens i stan kan han prata med den som ringer på.
 
1984 skrev:
Syftet är nyckeln - det går oftast inte att göra både identifiering och diskret översikt
Jag hade satsat på identifiering och (begränsad översikt)

Hemma har jag b.la. kamera ovanför entrédörren som, avskräckning
(Axis Q3505), Syfte att avskräcka. Ovanför garageporten så har jag en AXIS P3214-VE som ser min uppfart till tomtgränsen - syfte identifiera sekundärt aktivitetsderektera, Altandörren bevakas av en AXIS P3364-LV, monterad precis bredvid dörren på handtagssidan 1,7 m från golv, syfte: identifiering, avskräcka - (den går inte att gömma sig för & huva hjälper inte) - Vill också passa på att peka på en annan kameratyp som kan vara intressant då du skriver att du inte vill utmärka dig för mycket och det är Axis F-series (säkert kopierade av Hikvision;)) med F-serien och lite kreativitet så kan du faktiskt gra det mesta du vill ganska diskret

& ja jag är biased - Jobbar på Axis & har över 15 års erfarenhet av branschen :)
Kul ställe att jobba på!
Projekterar ni också åt kunder? Skulle kunna tänka mig att få proffshjälp till min stora kåk. De flesta leverantörer jag jobbat med erbjuder sådant, hittills dessutom helt gratis. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.