Hej.

Nu kanske det inte går att säga med någon större säkerhet men någon med mer kunskap än mig kanske kan göra en kvalificerad gissning.

Ska på visning av detta hus ikväll, något som vi skulle vilja göra är att öppna upp mellan vardagsrummet och köket, och göra det till en mer öppen yta, det ska fortfarande vara en arbetsyta med underskåp men ingen vägg och inga överskåp. Typ som planlösningen ser ut i ett prio 2 hus.
Kök med vita skåp och svart bänkskiva, önskan om att ta bort vägg för öppnare yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag antar att det är en bärande vägg det där, hur gör man för att komma runt det lilla problemet i så fall? Eller kan jag ha så tur att det INTE är en bärande vägg?

Ni finner annonsen här: http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/3PAJCF9S1T7856O8
 
Om det är en bärande vägg så måste du växla av lasten. Normalt gör man det med en limträbalk av lämplig dimension men det finns även lite andra lösningar som används då och då.

Då väggen verkar gå längs med huset så är den troligen bärande så börja planera för en lösning direkt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det är en rätt enkel sak att växla av en bärande vägg för att kunna ta upp ett hål i väggen. Man bör kontakta en konstruktör för att säkerställa att det blir rätt (plus att man slipper kurr med kommunen om man även gör en bygganmälan). Du bör kunna hitta gamla ritningar på huset att utgå från via kommunens bygglovsarkiv.

Fasen vad mycket för pengarna man får där uppe i Venice!
 
Karl_Pedal skrev:
Fasen vad mycket för pengarna man får där uppe i Venice!
jo det är lite billigare i "Venice" jämfört med Umeå där vi idag bor. Detta hus i Umeå hade väl gått på närmare det dubbla.
 
Har fått tag på konstruktionsritningen. Kommer naturligtvis ta hjälp av nån som kan det här när det är dags men är det någon av er som kan utläsa om detta är en bärande vägg eller ej utifrån ritningen? Det gäller alltså väggen mellan vardagsrum och kök.

Konstruktionsritning av hus med vägg mellan vardagsrum och kök markerad för bedömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionsritning av ett hus med markerad vägg mellan vardagsrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionsritning av en villa med olika vyer och planlösning som visar väggen mellan vardagsrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är utan tvekan en bärande vägg.
 
attans :( aja det går väl att lösa ändå antar jag, men lite mer tid och pengar :)
 
fahlis skrev:
Det är utan tvekan en bärande vägg.
Hur ser man förresten att det är en bärande vägg?
 
kahnilainen skrev:
Hur ser man förresten att det är en bärande vägg?
Hjärtväggen, går mitt i huset...

Bara att växla av.
 
Fast det finns ju hus (gullringshus) där det endast är ytterväggarna som är bärande. Därav min fråga hur man SER att denna faktiskt är bärande.

Vet inte om det gör någon skillnad men det är bytt från betongpannor till plåt för 2 år sedan.

Tråden nedan är inget "bevis" men visar i alla fall att det ibland bara är ytterväggarna som är bärande.

https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/137573-barande-vagg.html

Ta inte min skepsis som att jag ifrågasätter för ifrågasättandets skull, jag vill bara lära mig! :)
 
Om det hade varit ett hus utan ovanvåning så hade det funnits goda chanser att väggen inte är bärande men när en hel ovanvåning ska bäras upp så krävs det nästan alltid ett hjärtvägg för att hålla nere spännvidderna. Du har ju nästan 8 meters spännvidd och om du kollar på Träguiden och deras dimensioneringstabeller för bjälklag så har de inte ens med spännvidder över 5-meter när det saknas hjärtvägg. Dimensionerna blir helt enkelt larvigt stora då.

Edit:
Här är en länk till Träguidens tabeller för den som undrar.
http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/
 
Redigerat:
Man brukar väl rita in hjärteväggen i genomskärningen också?
Därav finns det en vägg på bottenvåningen men inte ovanvåningen?
 
aha, jag tänkte faktiskt på det när jag såg ritningen, att väggen där på undervåningen var med men ingenting på övervåningen.

Tack för er hjälp :)
 
kahnilainen skrev:
Vet inte om det gör någon skillnad men det är bytt från betongpannor till plåt för 2 år sedan.
Väggen bär bjälklaget till övervåningen, dvs det har inget med taket att göra. Men det gör det också enkelt för en konstruktör att beräkna avväxlingen, det finns standardlaster som ett bjälklag ska bära upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.