• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Kanon !

Värt att notera är detta:
"Kameran i bilen och på cykeln ska alltså fästas på insidan av vindrutan respektive på cykelstyret. Den är därmed uppsatt i förarens omedelbara närhet och manövreras av denne på platsen. Den är därför inte en övervakningskamera."

Dvs om man skulle ha den igång n'är man går därifrån är det inte tillåtet som jag tolkar det

Men bra att man får ha den i bilen vid färd -finns som sagt många vansinnessituationer som man skulle behöva dokumentera ibland, särskilt om man råkar ut för en olycka själv för att kunna bevisa sin oskuld och slippa självrisk

/K
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Och när bilen är parkerad och kameran filmar utan mig i bilen? Tex för att dokumentera r*vh*l som kör på min parkerade bil?


....då gissar jag att dashcamen är en övervakningskamera igen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Helt riktigt, den måste manövreras på plats för att vara icke-tillståndspliktig. Jag tror inte att det räknas som "manövrera" att ett r*vh*l krashar in i din bil och triggar en motion sensor-funktion. :x
 
tompaah7503 skrev:
Helt riktigt, den måste manövreras på plats för att vara icke-tillståndspliktig. Jag tror inte att det räknas som "manövrera" att ett r*vh*l krashar in i din bil och triggar en motion sensor-funktion. :x
Men om man manövrerar via en app då? Borde man ju kunna hävda.
 
Ganescha skrev:
Men om man manövrerar via en app då? Borde man ju kunna hävda.
Då räknas det nog som fjärrstyrning.
 
Jag hade ju tänkt att ha en drönare som hovrar ovanför bil/ungar/båt/hund eller vad det nu är, men det verkar på kort sikt vara kört för den typen av tjänster.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det här med vad som är tillståndspliktigt och inte verkar lite hipp som happ.

Trådlös fjärrutlösare med 150 meters räckvidd till systemkamera - tillåtet.
Drönare - ej tillåtet.
Systemkamera med trådlös fjärrutlösare, upphängd i heliumballong - tillåtet?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fingeravtryck och irisigenkännig känner jag till, men r*vh*l?
Hur identifierar man bilen och dess förare med hjälp av film på dennes r*vh*l ? Finns det någon nationell databas? :eek:
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
@engs angående dashcam och områden med fotoförbud så har det sedan i våras blivit problem.
Det är nämligen så att alla Teslor av modellerna, 3, S & X tillverkade efter augusti 2017 med mjukvara version 9 har alla inbyggd dashcam.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/software-v9
Dashcam
Du kan nu spela in och spara videofilmer från bilens framåtriktade kamera till en USB-enhet. För att spela in:

  • Formatera din USB-enhet med formatering i ”FAT32” (Windows)/”MS-DOS (FAT)” (Mac) filarkitektur och lägga till en mapp på grundnivå på enheten som kallas ”TeslaCam”.
  • Sätt in den formaterade USB-enheten i någon av USB-portarna i framsätet.
  • När den är korrekt konfigurerad visas Dashcam-ikonen i statusfältet med en röd prick som anger att den spelar in.
  • Observera att USB-enheten måste vara inkopplad under körning för att spela in.”
 
Demmpa Demmpa skrev:
angående dashcam och områden med fotoförbud så har det sedan i våras blivit problem.
Det är väl inte ett större problem än folk som har en dashcam monterad?
 
En dashcam som användaren själv monterat brukar lätt gå att plocka bort eller täcka över, men kamerorna i Teslorna går inte att täcka över eller ta bort eftersom dessa är en del av bilens säkerhetssystem.

Jag har vid några tillfällen blivit ålagd att ”ta bort”/”täcka över” vår dashcam innan jag fick köra in på industriområdet/jobbet (hela industriområdet är skyddsobjekt).
 
Demmpa Demmpa skrev:
En dashcam som användaren själv monterat brukar lätt gå att plocka bort eller täcka över, men kamerorna i Teslorna går inte att täcka över eller ta bort eftersom dessa är en del av bilens säkerhetssystem.

Jag har vid några tillfällen blivit ålagd att ”ta bort”/”täcka över” vår dashcam innan jag fick köra in på industriområdet/jobbet (hela industriområdet är skyddsobjekt).
Måste du inte först genomföra stegen i de fyra punkterna,i ditt inlägg ovanför innan Teslan spelar in? Det borde alltså gå att stänga av det?
En annan fråga som debatterades hett i en annan tråd,är om det är ok att Teslan filmar omgivningen när den är parkerad och föraren inte är i bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.