Hej.

Har sökt men inte hittat något vettigt svar kring mitt problem.

Det är som så att vi håller på att renovera hallen, 20kvm, och har nu bilat bort den gamla klinkersen som satt där. Upptäckte då att all fix sitter kvar och dessutom på direkt på golvspånskivor. Vi ska lägga laminatgolv istället, och har försökt knacka bort fixen för hand. Sitter stenhårt och tar oerhört lång tid. Har ni något tips om verktyg eller teknik?

Står mellan två val just nu, knacka bort fixen för hand, eller flytspackla golvet ( har fått en offert från en lokal golvläggare, han skulle ha ca 6000kr) för flytspacklingen.

Sparar gärna dom 6000 ifall där finns ett enklare sätt att få bort fixen.

Mvh
 
Liten bilmaskin med en ganska bred mejsel fram då går det skapligt, men sitter fixen ordentligt så är det lite jobb.
Går även att hyra en Flex betongslip med dammsugare och slipa bort, dammar oftast endel fast man har dammsugare så plasta in är en bra idé
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Om det nu är så att fixet sitter riktikt riktigt bra, så har du två val, dels det Nino föreslår ovan, eller, att helt enkelt lägga en spackling ovanpå, men jag tror inte det behövs flytas. (även om det är smidigast)
Är fixet hyfsat jämntjockt, så bör det räcka att handspackla ett varv uppanpå bef fix, med antingen golvspackel, eller
med fix.
Dammsug, prima sen spackla....sen med foam under laminatet bör det funka.
Fördelen med fix/spackel, är att det kräver inte lika mycket på höjden som flytspacklet gör, flytet bör spacklas min 15mm på spån
 
Hyra en bilmask, skulle jag prova med. Alternativt byta golvspånskivorna, då kan du passa på o kolla så isoleringen är ok.
 
Tack för tipsen!

Ringde ramirent imorse och fick rådet att köra "försiktigt" med en abs slip. Hämtade en sådan innan jobb och tog med lite slippapper och en diamanttrissa. Frågan är ifall trissan blir för våldsam? Blir att köra det ikväll efter jobb.
 
Var försiktig med ABS slipen, är en vansklig rackare om man är ovan, börja på mitten av golvet, och ha kabeln över axeln.
 
Jörgen Ö skrev:
Var försiktig med ABS slipen, är en vansklig rackare om man är ovan, börja på mitten av golvet, och ha kabeln över axeln.
Utveckla vansklig rackare. Jag är helt grön på det här.
 
inte helt lätt att köra, fäll handtaget långt ner, var beredd på att släppa knappen.
Be gärna någon filma första starten, brukar vara kul att se :)
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Haha, nja. Kommer va själv hemma för säkerhetsskull.
 
Håll handtaget nära magen, inte med sträckta armar, du styr höger vänster genom att höja eller sänka handtaget.
Och som sagt, var beredd att släppa handtaget.
Börja med slippappret, inte med klossarna till du lär dig tekniken. Det kommer gå bra :)
Lycka till!
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
släpp inte handtaget till maskinen utan släpp knappen/handtaget till start - stopp :)
 
Efter att ha kämpat i 3timmar med en del nära döden upplevelser så har jag bestämt mig för att golvet är någorlunda jämt och kommer köra på Jörgen Ös tips. Även rådfrågat en golvläggare. Kommer nog även komplettera med masonitskivor under golvet.

Fy helvete säger jag bara, kommer icke röra en sådan maskin igen. Aldrig.
 
JLyck skrev:
Efter att ha kämpat i 3timmar med en del nära döden upplevelser så har jag bestämt mig för att golvet är någorlunda jämt och kommer köra på Jörgen Ös tips. Även rådfrågat en golvläggare. Kommer nog även komplettera med masonitskivor under golvet.

Fy helvete säger jag bara, kommer icke röra en sådan maskin igen. Aldrig.

En erfarenhet rikare :), får man bara kläm på maskinen så brukar det gå bra.
Får du bara till spacklingen så behövs ingen masonit, försök undvika den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.